پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۶۱۴
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۳
سرمایه‌گذاری‌های هنگفت چین و قراردادهای بلندمدت با قطر و کشورهای شرق آسیا، پاکستان را از خط لوله گاز ایران بی‌نیاز کرده و به همین خاطر هم دائما به دنبال بهانه‌جویی برای برهم زدن توافق ساخت خط لوله و واردات گاز از ایران است.

شعاذ سالپاکستان چانه‌زنی بر سر قیمت گازی را که هنوز خرید آن از ایران شروع نشده، کلید زده است. این چانه زنی اما بیشتر رنگ و بوی بهانه جویی دارد. مقامات اسلام آباد وعده های خوبی از قطری ها و چینی ها و روس ها شنیده اند که نیازهایشان را به گاز ایران برطرف می کند برای همین هم به دنبال بهانه هستند تا خط لوله واردات گاز از ایران را رها کنند. تا چندی قبل این بهانه جویی با وجود تحریم های ایران چندان مشکل نبود اما با اجرای برجام و لغو محدودیت ها مسئولان پاکستانی هر روز ناگزیر از آوردن بهانه ای جدید هستند.

در همین راستا وزارت نفت پاکستان اعلام کرده است "اسلام آباد تصمیم گرفته موضوع قیمت گازی که قرار است از ایران خریداری شود را با تهران مطرح کند زیرا معتقدیم قیمت گاز خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان بسیار بالاست".

"شاهد خاقان عباسی" وزیر نفت پاکستان، وزارت نفت این کشور را ملزم کرده است گزارشی در این زمینه برای کمیته هماهنگی های اقتصادی کابینه تهیه کنند تا در صورت موافقت کابینه، مذاکرات در مورد تعرفه گازی که قرار است از ایران خریداری شود آغاز شود. به همین منظور هم در ماه جاری هیئتی از پاکستان عازم تهران خواهد شد.

تا اینجای کار چندان عجیب نیست چرا که چانه زنی بین کشورها بر سر قیمت محصولات وارداتی و صادراتی مسئله ای متداول و عادی است اما ماجرا از آنجایی که مشکوک می شود که شرکت "قطر گاز" به تازگی قراردادی با شرکت "زیرساخت های انرژی جهانی" امضا کرده است که بر اساس آن به مدت 20 سال، گاز طبیعی مایع یعنی همان ال.ان.جی به پاکستان صادر خواهد کرد.

شرکت قطر گاز به عنوان بزرگترین تولید و صادر کننده گاز مایع جهان رسما اعلام کرده است:" این قرارداد جدید، قراردادی میان دو شرکت نامبرده محسوب می شود و ارتباطی به قرارداد از پیش امضا شده میان دولت های پاکستان و قطر برای واردات گاز از قطر ندارد".

قطر قبلا قراردادی با دولت پاکستان برای صادرات گاز ال.ان.جی به این کشور به مدت 15 سال امضا کرده و بر اساس آن، روزانه 400 میلیون فوفت مکعب گاز ال.ان.جی در اختیار پاکستان قرار می دهد. خرید گاز مایع از قطر است از اسفند سال قبل آغاز شده است. در حال حاضر کشتی‌های گاز مایع به بندر کراچی می‌روند اما قرار است بزودی با کمک چین خط لوله جنوب ـ شمال پاکستان از بندر گوادر در سواحل بلوچستان تا شمال پاکستان احداث شود. خط لوله دیگری از کراچی تا لاهور نیز برای حمل گاز قطر احداث خواهد شد. در نتیجه از نظر راهبردی و عملی ترکمنستان و قطر تأمین کننده انرژی پاکستان در کوتاه مدت و میان مدت خواهند بود.

بر اساس قرارداد جدید غیردولتی، شرکت "قطرگاز" سالانه یک میلیون و 300 هزار تن گاز ال.ان.جی در اختیار پاکستان قرار خواهد داد. این میزان در سال های اینده به دو میلیون 300 هزار تن در سال قابل افزایش خواهد بود.

این فعل و انفعالات در حالی رخ می دهد که حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان اوائل فروردین ماه سال جاری در سفری به پاکستان تلاش کرد روابط اقتصادی دو کشور ر ا جان دوباره ای ببخشد ولی به نظر می رسد در این زمینه توفیق چندانی حاصل نشده است.

یک هفته قبل از این سفر، رئیس‌جمهور ترکمنستان به پاکستان سفر کرده بود و پیگیری های لازم برای اجرای خط لوله گاز ترکمنستان ـ افغانستان ـ پاکستان و هندوستان انجام گرفت.

عملیات ساخت این خط لوله از دی‌ماه سال گذشته با حضور شرکت‌هایی از ژاپن و ترکیه و سرمایه‌گذاری کشورهای عربی آغاز شده است.

بنا بر اطلاعات مرکز مطالعات بلوچستان در لندن، چین که بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار خارجی در پاکستان است با صرف بیش از ۴۶ میلیارد دلار در پروژه گسترده خود بنام "کریدور اقتصادی چین و پاکستان" متضمن استخراج وسیع زغال سنگ و استفاده از انرژی‌های طبیعی نظیر باد و خورشید در پاکستان شده است.

این تعهدات از جمله افزایش واردات گاز پاکستان از قطر در شرایطی است که اسلام آباد با وجود سپری شدن بیش از یک سال و نیم از زمان انقضای قرارداد خط لوله گاز ایران- پاکستان، هنوز اقدام عملی برای اجرای تعهدات خود در این زمینه انجام نداده است.

با اندكي تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 16 تیر 1395، کد مطلب: 553729:www. khabaronline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین