پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۶۲۱۵
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۷
علی نوبخت‌حقیقی در خصوص آغاز به کار نظام الکترونیک سلامت در کشور گفت: امروز کار شروع نظام الکترونیک سلامت با حضور رئیس جمهور در وزارت بهداشت کلید خورد و تکلیف قانونی که مدت‌ها روی زمین مانده بود، پس از چند سال انجام شد.

شعارسال: رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: برنامه مغفول‌مانده در وزارت بهداشت پس از سال‌ها عملیاتی شد.

علی نوبخت‌حقیقی در خصوص آغاز به کار نظام الکترونیک سلامت در کشور گفت: امروز کار شروع نظام الکترونیک سلامت با حضور رئیس جمهور در وزارت بهداشت کلید خورد و تکلیف قانونی که مدت‌ها روی زمین مانده بود، پس از چند سال انجام شد.

وی با اشاره به اینکه در برنامه پنجم توسعه این موضوع مطرح شده بود، اضافه کرد: در آن زمان هم این موضوع مطرح شد که اگر قرار است به مردم سرویس داده شود، باید برنامه‌ریزی و ریل‌گذاری برای خدمات صورت گیرد و نظام ارجاع تحقق یافته و پزشک خانواده در اولویت قرار گیرد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اما این اتفاق رخ نداد و طرح تحول نظام سلامت که با اقدامات خوب شروع شد نتوانست بر طبق قانون پیش رود.

نوبخت‌حقیقی افزود: در برنامه ششم توسعه در بندهای ۷۰ تا ۷۴ دوباره این موضوع مطرح شد و مجلس نیز بر روی این موضوع تأکید کرد که باید این موضوع عملیاتی شود زیرا در شرایط کنونی می‌تواند هم صرفه‌جویی باشد و هم نظام سلامت را به سمت درست هدایت کند.

وی از نظام سلامت الکترونیک و مزایای آن گفت: اگر نظام سلامت الکترونیکی باشد، از بار مراجعات بیهوده مردم جلوگیری می‌شود و پزشکان نیز در درمان بیماران گیج نمی‌شوند زیرا بارها و بارها به دلیل عدم آگاهی پزشک به پیشینه درمانی بیمار، درمان‌های تکراری و داروهای غیرمفید تجویز می‌شود که در صورت استقرار نظام سلامت، همه این موارد حذف می‌شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این شرایط سبب می‌شود زیرساخت‌ها اصلاح شوند و نظم و انضباط بر حوزه بهداشت مستولی شود و برای اجرای آن، ثبت احوال، مراکز اسناد، مراکز پزشکی، وزارت کار و سازمان تأمین اجتماعی همکاری داشتند.

نوبخت حقیقی در ادامه افزود: رویکرد جدید وزارت بهداشت تقدم بهداشت و درمان است و این موضوع حرکت در راستای قانون است.

وی افزود: ۴,۵ میلیون دفترچه در کشور هم‌پوشانی دارد و اولین اقدامی که در نظام سلامت الکترونیک رخ می‌دهد، جلوگیری از اتفاق است. مورد دیگر این است که خود بیمار نمی‌تواند شرح حال خود را به طور کامل توضیح دهد. به همین دلیل مراجعه پزشک به دفتر نظام سلامت پزشکی فرد می‌تواند او را از شرایط جسمی آن بیمار آگاه کند. اینکه چه عمل‌هایی انجام شده، چه داروهایی مصرف شده و به این طریق می‌تواند به راحتی درمان را انجام دهد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از نکات مثبت دیگر این طرح، صرفه‌جویی در مصرف کاغذ است زیرا در حال حاضر کاغذبازی در همه ادارات از جمله مراکز بهداشتی به‌وفور وجود دارد. این در حالی است که نظام الکترونیک سلامت می‌تواند در این خصوص به حفظ محیط زیست نیز کمک کند.


با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار:4  تیر 1398 ، کدخبر:400618 ،www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین