پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۶۷۴۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۳
با استناد به یک گزارش جدید، صنعت توریسم ترکیه در سال 2018 روی هم رفته 461.3 میلیارد لیر یا 95.6 میلیارد دلار به اقتصاد این کشور کمک کرد. به این ترتیب این صنعت سهمی 12.1 درصدی در اقتصاد ترکیه داشت.
؛
شعارسال:با استناد به یک گزارش جدید، صنعت توریسم ترکیه در سال 2018 روی هم رفته 461.3 میلیارد لیر یا 95.6 میلیارد دلار به اقتصاد این کشور کمک کرد. به این ترتیب این صنعت سهمی 12.1 درصدی در اقتصاد ترکیه داشت.

با استناد به یک گزارش جدید، صنعت توریسم ترکیه در سال 2018 روی هم رفته 461.3 میلیارد لیر یا 95.6 میلیارد دلار به اقتصاد این کشور کمک کرد. به این ترتیب این صنعت سهمی 12.1 درصدی در اقتصاد ترکیه داشت.

حالا از هر هشت لیری که در ترکیه به عنوان درآمد تولید می‌شود، یک لیر متعلق به صنعت سفر و توریسم این کشور است.

رشد مشاهده‌شده در صنعت توریسم ترکیه همچنان با سرعت بیشتری نسبت به نرخ رشد توریسم جهانی جلو می‌رود. اقتصاد صنعت سفر و توریسم این کشور در سال 2018 شاهد رشدی 15 درصدی بود که به مراتب از نرخ رشد جهانی این صنعت که معادل 3.9 درصد بود فراتر می‌رفت.


«
صالح اوزر» نماینده فرهنگ و اطلاعات ترکیه در امارات می‌گوید:‌ «صنعت سفر و توریسم نقشی حیاتی به عنوان راننده رشد اقتصادی، خلق شغل و شمول اجتماعی در کشور ایفا می‌کند. مشخصاً سفرهای تکرارشونده از سوی توریست‌های متعلق به کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس کمک‌کننده رشد این صنعت بوده است».

او اضافه کرد: «ما انتظار داریم تا پایان سال جاری خرج توریست‌ها در ترکیه بدون مانع به رشد خود ادامه دهد چون تعداد توریست‌هایی که به سمت شهرهای ترکیه حرکت می‌کنند در حال افزایش است».

شهر استانبول در سال 2018 از نظر میزان پولی که توسط توریست‌های خارجی در آن خرج شده در سطح جهان در رتبه هشتم قرار گرفت و به این ترتیب با درآمد 16.3 میلیارد دلاری خود حتی بالاتر از مقصدهای محبوب اروپایی مانند لندن، پاریس، بارسلونا و آمستردام قرار گرفت. بخش قابل توجهی از این پول خرج‌شده به خاطر محبوبیت رو به رشد ترکیه به عنوان یک مقصد خرید است.

رشد چشمگیری در تعداد توریست‌های ورودی بین‌المللی، مخصوصا توریست‌های متعلق به کشورهای همسایه عرب، به ترکیه به قصد خرید دیده شده است. این مساله خصوصاً در مورد خرید محصولات برندهای درجه یک و لوکس صدق می‌کند. جدیدترین تخمین‌ها نشان می‌دهد که توریست‌های خارجی سهمی قابل توجه در سود مراکز خرید در ترکیه در سال گذشته داشتند. خرید با کارت‌های خارجی معادل با 26.3 میلیارد لیر در سال 2018 بود که نسبت به سال قبل افزایشی 76 درصدی داشت.

اوزر، نماینده ترکیه در امارات گفت:‌ «این افزایش در خرج توریست‌های خارجی در ترکیه در عین حال منجر به رشد بخش خرده‌فروشی کشور هم شده است. مسافران حالا می‌توانند با خرید از ترکیه در سراسر طیفی گسترده از کالاها و خدمات نسبت به دیگر مقاصد محبوب سراسر دنیا ارزش بیشتری به ازای پول‌شان دریافت کنند».

آمارها همچنین نشان می‌دهند که مسافران تفریحی نیروی پیش‌ران صنعت توریسم ترکیه در سال 2018 بودند و 87 درصد پول خرج‌شده از سوی آن‌ها آمده بود و 13 درصد باقی مانده به مسافران کاری اختصاص داشت. این بخش هم به شدت به سمت مسافران بین‌المللی سوق پیدا کرده است، طوری که 61 درصد از کل پول خرج شده در این بخش از مسافران بین‌المللی نشأت گرفت و 39 درصد به خاطر مسافرت داخلی بود.

دفتر فرهنگی و توریسم ترکیه در دوبی نماینده رسمی وزارت فرهنگ و توریسم جمهوری ترکیه در امارات است. یکی از اهداف اصلی آن کاهش شکاف بین فرهنگ‌ها و افزایش روابط درون صنعت سفر از طریق سازمان‌دهی فعالیت‌های ترفیعی در سراسر کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس است. وزارت فرهنگ و توریسم ترکیه در نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌های مختلف صنعت توریسم شرکت می‌کند تا بتواند موقعیت این کشور را به عنوان یک مقصد توریستی درجه یک بهبود بخشد. ترکیه دارد بیشتر از همیشه از مقصدهای تاریخی و باستان‌شناسی، زیرساخت‌های توریستی و هتل‌های رو به رشد، مهمان‌نوازی سنتی، منظره‌های دل‌انگیز و قیمت‌های رقابتی خود بهره می‌برد.

ترکیه از شرق اروپا تا غرب آسیا طول و ارتباطی فرهنگی با امپراتوری‌های باستانی یونان، پارس، روم، بیزانس و عثمانی دارد. استانبول خانه مکان‌های تاریخی بسیاری از جمله مسجد آیاسوفیا و کاخ تپکاپی و آنکارا پایتخت مدرن این کشور است.

کمک صنعت توریسم به ترکیه مخصوصا در سال 2018 قابل توجه بود چون این کشور دچار یک بحران ارزی و بانکی شد. البته بعد از اینکه اقتصاد کشور در نیمه دوم سال 2018 رشدی منفی را به ثبت رساند، در نیمه اول سال 2019 توانست کمی به روند بهبود بازگردد و تولید ناخالص داخلی فصلی آن نسبت به فصل مشابه سال قبل 1.3 درصد افزایش داشت.

با وجود اینکه تعدادی از اقتصاددانان می‌گویند این نشانگر پایان رکود است، بعضی‌ها می‌گویند دو فصل پیاپی افت اقتصادی قبل از آن نشان می‌دهد که این تازه آغاز رکود است. بیشتر اقتصاددان‌ها باور دارند که اقتصاد ترکیه ممکن است در فصل فعلی یک بار دیگر افت کند.

بزرگ‌ترین ضعف اقتصاد ترکیه در فصل اول سال 2018 بخش فعالیت‌های ساخت‌و‌ساز بود که نسبت به بازه مشابه سال قبل شاهد کاهشی 10.9 درصدی داشت. بخش‌های صنعتی و خدماتی هم افت کردند. این در حالی است که بخش کشاورزی 2.5 درصد رشد کرد و مخارج دولت هم 7.2 درصد بالاتر رفت.

تحلیل داده‌های تولید ناخالص داخلی نشان می‌دهد که همانطور که انتظارش هم می‌رفت، رشد اقتصادی تا حدود زیادی مدیون حرکات انگیزشی پیش از انتخابات بود.

در ماه آوریل، شاخص خرید مدیران (PMI) بخش تولیدی از 47.2 در ماه مارس به 46.8 کاهش یافت و اطمینان مشتری هم در مه به 55.3 رسید که پایین‌ترین درجه شاخص از زمان آغاز انتظار داده‌ها از سال 2004 تا به حال بود.

داده‌های اقتصادی همچنین نشان می‌دهند که کسری تجارت خارجی در ماه آوریل شاهد یک کاهش سالانه چشمگیر 55.6 درصدی بود و مقدار کل آن به 2.982 میلیارد دلار رسید. صادرات کشور در این ماه شاهد افزایشی 4.6 درصدی بود و واردات 15.1 درصد کاهش یافت.

در یک نظرسنجی انجام شده از 19 نهاد معتبر ترکیه که اخیرا برگزار شد، نتیجه‌گیری نهایی حاکی از این بود که این نهادها پیش‌بینی می‌کنند اقتصاد کشور روی هم رفته امسال 0.1 درصد افت کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت اعتماد آنلاین ، تاریخ انتشار6 تیر 98 ، کدخبر: 315490، etemadonline.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
0
0
بیشترین درامد ترکیه از ایرانیان عزیزه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین