شعارسال: این نشریه آنلاین روز جمعه در مقاله ای با عنوان ' بنتون و مانگو در خط مقدم مسابقه برای کار با ایران' نوشت: ایران مهد تمدن جهان است و برخی از این کشور به عنوان قطب جدید فرصت های طلایی نام می برند، اما بدون تردید این کشور پس از لغو تحریم های بین المللی در ماه های گذشته، در کانون توجه دولت ها و بخش خصوصی در اروپا قرار گرفته است.
این نشریه افزود: ایتالیا با هدف تقویت هر چه بیشتر روابط فیمابین، پنجمین هیات رسمی و سومین هیات اقتصادی خود را به ایران اعزام کرد. در جریان عزیمت هیاتی که در ماه آوریل گذشته به ایران رفت، سیستم مد ایتالیا به ریاست 'کلادیو مارنزی' توافقنامه ای در بخش مد و لباس با اتحادیه پوشاک تهران به امضا رساند.
به گفته مارنزی، این توافقنامه، تسهیل کننده مسیر شرکت های علاقه مند به کار در زمینه پوشاک با جمهوری اسلامی خواهد بود و در ماه نوامبر آینده سفر دیگری برای مذاکره با کارآفرینان ایرانی این بخش، به تهران صورت خواهد گرفت.
مارنزی افزود: ایران برای شرکت های ایتالیایی بازار بسیار خوبی است. در سال 2015 صادرات بخش نساجی و البسه از ایتالیا به ایران برابر با 16 میلیون یورو بوده که نسبت به سال 2014 میلادی 27 درصد رشد نشان داده است. برای این بخش امکان رشد هر چه بیشتر مهیا است.
به گزارش موسسه بیمه اعتباری «ایچه»، در دو ماه نخست سال 2016، واردات محصولات نساجی و البسه ایتالیایی به ایران به ترتیب 178 درصد و 63درصد افزایش داشته است. درعین حال مشکلاتی نیز وجود دارد و به همین دلیل است که مارک های معروف ایتالیایی با احتیاط به بازار ایران نزدیک می شوند. تولید ناخالص سرانه ایران نصف ایتالیا است اما جمعیت 77 میلیونی این کشور که نیمی از آن کمتر از 30سال سن دارند، در سال 2050 به مرز 100 میلیون نفر خواهد رسید.
به گفته مارنزی از جمله مشکلات موجود در ایران می توان به مشکلات شبکه حمل و نقل و تعرفه های گمرکی بالای 50 درصد به صورت عام (به صورت خاص بالای 65 درصد بر روی مواد غذایی) اشاره کرد.
به گزارش دفتر ایچه در تهران، کالاهای لوکس از طریق کانال های مختلف یعنی دوبی، لس آنجلس، سان فرانسیسکو، ونکوور و پاریس به ایران می رسند و مارک های ایتالیایی بسیار شناخته شده هستند.
در عین حال یک مشکل کالاهای وارداتی به ایران، عدم ثبت اطلاعات دقیق مربوطه در گمرک است. بر اساس محاسبات دولت ایران، در برابر50 میلیارد دلار کالای وارداتی ثبت شده در سال 2015، بین 25 الی 35 میلیارد دلار کالای ثبت نشده به این کشور وارد شده است که بخش قابل توجهی از آن به بخش مد مربوط بوده است.
این نشریه نوشت: در عین حال باید به خاطر داشت که تحریم ها به حالت تعلیق درآمده اما به صورت کامل برداشته نشده است. اولین مارک های بسیار معروف مد ایتالیا یعنی 'ورساچه' و 'روبرتو کاوالی' بودند که اخیرأ از طریق شرکت کلید طلایی در ایران شعبه افتتاح کرده اند. اما شاید مارک های متوسط مد در ایتالیا مانند 'بنتون' که به مصرف کنندگان جوان نگاه می کنند، در حال حاضر با قاطعیت بیشتری در بازار ایران حرکت می کنند. بنتون همراه با اسکادا و مانگو پیش از دیگران وارد ایران شده است.
با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی، تاریخ انتشار: 18 تیر 1395، کد خبر: (5432639) 82140700، www.irna.ir