پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۷۵۷۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۳:۳۸
بسکتبال سه‌نفره یکی از رشته‌هایی است که با تصمیم هیئت اجرائی کمیته بین‌المللی المپیک (ioc) به جمع این دوره از بازی‌های المپیک اضافه شده است. البته قرار‌گرفتن بسکتبال سه‌نفره در جمع این بازی‌ها موقتی بوده و بنابر اعلام ioc تنها درباره المپیک 2020 توکیو لحاظ می‌شود. با همه اینها از‌آنجا‌که بسکتبال جزء رشته‌های مهیجی است که همواره علاقه‌مندان و تماشاگران زیادی را در سالن‌های مسابقات دنیا به خود اختصاص داده، بسیاری از کشورها با سرمایه‌گذاری زیادی که روی این رشته انجام داده‌اند، در تلاش هستند تا ضمن حضوری موفق در بزرگ‌ترین رویداد ورزشی دنیا، بسکتبال سه‌نفره را در فهرست این بازی‌ها دائمی کنند.

شعار سال: المپیک ۲۰۲۰ تابستان سال آینده در توکیو برگزار می‌شود و تیم‌ها این روزها خود را برای کسب هشت سهمیه در این رشته آماده می‌کنند.

ایران نیز یکی از کشورهایی است که در اقدامی مثبت در نظر دارد راه را برای بانوان خود در این رشته باز کند تا بخت خود را برای شرکت در المپیک توکیو بیازمایند. فدراسیون جهانی بسکتبال (فیبا) به‌تازگی نحوه توزیع سهمیه در بسکتبال سه‌نفره را اعلام کرده که براساس‌این می‌توان این شانس را برای آسمان‌خراش‌های زن ایرانی قائل بود که بتوانند در رقابت با رقبا المپیکی شوند. امتیاز میزبانی، رده‌بندی جام جهانی، رقابت‌های انتخابی و شانس مجدد مواردی هستند که طبق اعلام فیبا سهمیه‌های المپیک در آن توزیع می‌شود. بر‌اساس‌این چهار تیم اول رده‌بندی فدراسیون جهانی مستقیما سهمیه را به دست می‌آورند.

این در حالی است که هنوز مشخص نشده ژاپن به‌عنوان میزبان المپیک سهمیه مستقیم را می‌گیرد یا خیر. البته اگر ژاپن از طریق رده‌بندی وارد المپیک شود، سه تیم می‌توانند به توکیو سفر کنند. ژاپنی‌ها در‌حال‌حاضر یکی از تیم‌های خوب میادین جهانی به شمار می‌روند. با توجه به این موضوع تیم‌هایی که از طریق رده‌بندی سهمیه بگیرند، کنار می‌روند و باقی تیم‌ها باید در انتخابی المپیک شانس خود را امتحان کنند. رقابت‌های انتخابی المپیک با حضور ۲۰ تیم برگزار می‌شود. میزبان، سه تیم اول جام ‌جهانی هلند (چین، مجارستان و فرانسه) و ۱۶ تیم بعدی رده‌بندی فدراسیون جهانی در این رویداد شرکت می‌کنند. هرکدام از این تیم‌ها اگر از طریق رنکینگ سهمیه گرفته ‌باشند، دیگر وارد این تورنمنت نمی‌شوند. این تورنمنت سه سهمیه المپیک دارد و سه تیم اول راهی توکیو می‌شوند.

تا این مرحله هر تیمی که سهمیه گرفته باشد، کنار می‌رود و باقی تیم‌ها یک فرصت دیگر برای رسیدن به المپیک توکیو دارند. رقابت‌های شانس مجدد نیز برگزار می‌شود و شش تیم در آن حضور خواهند داشت. میزبان و پنج تیم برتر رده‌بندی فیبا که تاکنون سهمیه نگرفته‌اند، در این تورنمنت شرکت می‌کنند که تیم برتر سهمیه المپیک می‌گیرد. با توجه به نحوه توزیع سهمیه المپیک و جایگاه تیم ملی زنان ایران در رده‌بندی فدارسیون جهانی (رده چهاردهم) می‌توان گفت بسکتبال سه‌نفره زنان ایران شانس کسب سهمیه المپیک را دارد. شاید رسیدن به المپیک در میان برترین‌های جهان دشوار باشد؛ اما حضور در این رویدادها خود می‌تواند تجربه مفیدی برای ملی‌پوشان باشد که در این مدت تنها با اردوهای داخلی به مسابقات رفته‌اند و نتیجه‌ای نگرفته‌اند.

نیکا بیک لیک لی، سرمربی تیم ملی بسکتبال سه‌نفره بانوان کشورمان، در‌این‌باره به «شرق» می‌گوید: «خوشبختانه حضور موفق و روند رو‌به‌رشدی که بانوان ما در این دو سال اخیر در رقابت‌های آسیایی و جهانی داشته‌اند، شرایطی را به وجود آورده که ما برای رسیدن به المپیک خارج از شانس نباشیم. ما تا اینجای کار بر‌خلاف رقبایی که داریم، با برگزاری رقابت‌های داخلی توانستیم خودمان را وارد رده‌بندی جهانی کنیم. قطعا اگر در این یک سال پیش‌رو بتوانیم در مسابقات بیشتری شرکت کنیم و جایگاه‌مان را در رده‌بندی جهانی ارتقا بدهیم، بدون شانس نخواهیم بود؛ به‌ویژه اینکه با خالی‌شدن ژاپن و چین از جمع حریفان آسیایی‌مان جا برای ما باز می‌شود. چین که قهرمان دنیاست و تیم اول رده‌بندی است و ژاپن هم اگر به‌عنوان میزبان سهمیه بگیرد، شرایط را برای ما مساعدتر می‌کند. ما حتی اگر نتوانیم به المپیک برویم، با حضور در رقابت‌های انتخابی دست به کار بزرگی زده‌ایم؛ چرا‌که در واقع فضا برای حضور آسان این زنان در المپیک بعدی مهیا می شود».

فدراسیون جهانی بسکتبال در حالی دو سال است که به بانوان ایرانی مجوز حضور در مسابقات بین‌المللی را با پوشش کامل داده که باید گفت این زنان چه در تیم سه‌نفره و چه پنج‌نفره حضور درخور‌توجهی در رقابت‌ها داشته‌اند. البته نباید از این نکته هم غافل شد که انصافا مسئولان فدراسیون بسکتبال نیز حمایت همه‌جانبه‌ای را برای حضور هرچه بیشتر این زنان در میادین انجام داده‌اند.

سرمربی این تیم در‌این‌باره توضیح می‌دهد: «فدراسیون در این مدت به طور کامل از ما حمایت کرده است. آنها در‌حال‌حاضر به دنبال این هستند که با کشورهای همسایه نظیر ترکیه و گرجستان رایزنی‌هایی را بکنند تا بتوانیم تورنمنت‌های مشترکی را پیش از رقابت‌های انتخابی المپیک برگزار کنیم تا به آمادگی بهتری برسیم.

البته اگر شرایط مالی به گونه‌ای باشد که در تورهای اروپایی شرکت کنیم که خیلی برای‌مان بهتر است. ژاپن سال گذشته تیم چهاردهم دنیا بود؛ اما در این یک سال با تورهایی که شرکت کرد، جایگاهش را به هفتم رده‌بندی جهانی رساند. می‌خواهم بگویم که حضور در مسابقات چقدر اهمیت دارد. ما هر کاری که تا به الان کردیم، با برگزاری رقابت‌های داخلی بوده است. به‌هر‌حال انتظارها از بسکتبال سه‌نفره زنان نباید بالا باشد؛ چرا‌که این تیم سال‌ها از میادین دور بوده و باید از حالا به بعد برای آن آینده‌نگری کرد.

کسب دو سهمیه مستقیم پیکارهای جام جهانی از کاپ آسیا و قهرمانی در غرب آسیا افتخارات تیم سه‌نفره در دو سال گذشته بوده است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 10تیر 98، کد خبر: 233806، www.sharghdaily.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
0
0
با اینهمه مشکل باز هم ایرانیها مدال و مقام میارن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین