پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۷۵۸۹
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۲
کارشناس ارشد پرورش زنبورعسل و کارشناس مسئول سازمان جهاد کشاورزی قزوین با انتقاد از این‌که اقتصاد زنبورداران کشور صرفاً به تولید عسل وابسته است، گفت: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات حال حاضر صنعت زنبورداری تک‌محصولی بودن و وابسته بودن اقتصاد زنبوردار به تولید عسل است.

شعارسال: اسماعیل غفوری افزود: زنبورعسل و تولیدات آن به‌شدت وابسته به شرایط محیطی است. متأسفانه طی سال‌های اخیر در کشور با مشکل تغییر اقلیم و کاهش بارندگی روبه‌رو بوده‌ایم و شرایط به‌گونه‌ای نبوده که زنبوردار تنها با تولید عسل اقتصاد خوبی داشته باشد؛ لذا ما به‌دنبال مدیریت چندمحصولی کلنی‌های زنبورعسل هستیم.

وی با اشاره به این‌که از یک کلنی زنبورعسل محصولات مختلفی را می‌توان تولید کرد، اظهار داشت: طی سال‌های گذشته در زمینه تولید دیگر محصولات زنبورعسل ازجمله گرده‌گل، بره‌موم، ژل رویال، زهر زنبور، لارو، تولید ملکه، زنبور پاکتی و... فعالیت‌هایی آغاز شده؛ به‌عنوان نمونه در زمینه تولید ژل رویال در پنج‌سال گذشته با همکاری میان وزارت جهاد کشاورزی، صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری و یونیدو (سازمان توسعه صنعتی ملل متحد) اقدامات خوبی انجام شده است.

کارشناس مسئول سازمان جهاد کشاورزی قزوین ادامه داد: طی یک‌سال گذشته در 10 استان کشور آموزش‌هایی به زنبورداران برای تولید زهر زنبورعسل داده شد و به‌دنبال این هستیم که در سایر استان‌ها نیز این آموزش را ارائه دهیم. درحال‌حاضر استحصال زهر زنبورعسل به‌صورت محدود در کشور آغاز شده؛ ولی شرایط تولید انبوه این محصول همچنان فراهم نیست.

8 ‌میلیون و 500 هزار کلنی زنبورعسل در کشور وجود دارد

غفوری با اشاره به عوامل مؤثر برای تولید زهر زنبورعسل در کشور گفت: عواملی همچون نژاد، سن، قدرت کلنی و دسترسی به منابع غذایی در تولید زهر زنبورعسل نقش مؤثری دارند. ما در کشور زنبور خوبی برای تولید زهر داریم و براساس آخرین آمار حدود هشت‌میلیون و 500 هزار کلنی زنبورعسل در کشور موجود است. همچنین از مناطق مناسبی برای تولید زهر باکیفیت بهره می‌بریم؛ به‌عنوان مثال زهرهایی که در سال گذشته در استان‌های گلستان و مازندران تولید شد، به لحاظ کیفی بسیار مناسب و درصد ملیتین آن‌ها در سطح جهانی قابل‌قبول بود.

بهای هر گرم زهر زنبور 400 دلار

به گفته وی، زهر زنبور از گرمی 40 تا 50 تا گرمی 400 دلار خرید و فروش می‌شود و دوبرابر هر گرم طلا قیمت دارد که در صورت حمایت از تولید این محصول، ارزش افزوده بسیار بالایی برای کشور به‌همراه خواهد داشت.

کارشناس مسئول سازمان جهاد کشاورزی قزوین کمبود تجهیزات و نبود دانش کافی برای تولید زهر زنبور را از مشکلات عمده پیش‌روی فعالان این صنعت برشمرد و اضافه کرد: درحال‌حاضر دستگاه‌های استحصال زهر زنبورعسل در کشور هم از نظر کمی و کیفی نیازمند ارتقاء و بهبود هستند. هرچند اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده، ولی کافی نبوده است. همچنین بسیاری از زنبورداران ما از دانش تکنیک استحصال زهر زنبور عسل بی‌بهره‌اند که امیدواریم صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری و وزارت جهاد کشاورزی به‌همراه یونیدو بحث آموزش را در تمامی نقاط کشور گسترش دهند.

غفوری با بیان این‌که در زمینه آموزش استحصال زهر زنبور عسل با صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری همکاری می‌کنیم، گفت: این آموزش را از سال گذشته آغاز کردیم که طی آن همایش‌هایی برای زنبورداران برگزار می‌شود و در آن‌ها آموزش‌هایی درباره روش‌های تولید زهر زنبور ارائه می‌شود و از آن‌جایی که جامعه هدف ما تولیدکنندگان هستند، این آموزش‌ها صرفاً در زمینه تولید است.

وی با تأکید بر این‌که فروش فرآورده‌هایی مانند زهر زنبور یا ژل رویال متفاوت از عسل است، گفت: زنبوردار این محصولات را نمی‌تواند به‌صورت عمده تولید و ذخیره کند و در ابتدا باید بازار فروش این محصولات وجود داشته باشد تا زنبوردار با اطمینان خاطر آن‌ها را تولید کند. درحال‌حاضر برخی تشکل‌ها و اتحادیه‌ها ازجمله صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری این محصول را از زنبورداران خریداری می‌کنند؛ ولی شرایط هنوز به‌گونه‌ای فراهم نیست که تولیدکننده با اطمینان خاطر به‌سمت تولید برود.

یافتن بازارهای صادراتی به اقتصاد زنبورداران کمک می‌کند

این کارشناس پرورش زنبورعسل با اشاره به این‌که قیمت هر کیلو عسل باکیفیت در کشور بین 80 تا 120 هزار تومان است، اذعان داشت: قیمت عسل و فرآورده‌های آن در بازار داخل با قیمت‌های جهانی فاصله چشمگیری دارد. با توجه به بالا رفتن قیمت ارز و پایین آمدن قدرت خرید مردم، عسل به‌عنوان کالایی لوکس محسوب می‌شود؛ لذا یافتن بازارهای صادراتی به اقتصاد زنبورداران کمک بسیاری می‌کند.

غفوری با اشاره به ظرفیت‌های فراوان برای صادرات محصولات زنبورعسل در کشور ادامه داد: مشکل بسته‌بندی ضعیف عسل سبب شده تا صادرات این محصول با برندهای دیگر انجام شود؛ لذا پیشنهاد می‌شود تا با حمایت مسئولان مربوطه در این حوزه سرمایه‌گذاری شود و با ایجاد صنایع مدرن بسته‌بندی علاوه‌بر ارزآوری، در زمینه اشتغال‌زایی هم قدم‌های خوبی برداشته شود.

80 درصد از بازار ژل رویال در اختیار کشور چین است

وی با تأکید بر این‌که کشور ما پتانسیل خوبی برای صادرات محصولات زنبورعسل مثل ژل رویال دارد، افزود: درحال‌حاضر 80 درصد از بازار ژل رویال در اختیار کشور چین است و ارزآوری این محصول برای این کشور بسیار بالاست؛ درحالی‌که ژل رویال ایران به‌مراتب کیفیت بالاتری از محصول چینی دارد و متأسفانه به‌دلیل عدم حضور مؤثر در بازارهای جهانی از این ظرفیت استفاده چندانی نشده است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار: 10تیر1398 ، کدخبر: 69730: www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین