پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۹۶۶۱
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶
در جریان زلزله امروز مسجد‌سلیمان خسارتی به واحدهای عملیاتی و تأسیسات نفت و گاز این شرکت نشده است و فعالیت‌های عملیاتی بدون وقفه ادامه دارد اما سوالی که در این میان مطرح می‌شود این است که تاسیسات نفتی این منطقه تا چه حد مقاوم هستند؟در همین راستا قاسم صالحی بلافاصله به خبرنگاران اعلام کرد که طی این بلای طبیعی هیچکدام از تأسیسات نفتی در حوزه مدیریت شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان آسیب ندیده است.
شعار سال:در جریان زلزله امروز مسجد‌سلیمان خسارتی به واحدهای عملیاتی و تأسیسات نفت و گاز این شرکت نشده است و فعالیت‌های عملیاتی بدون وقفه ادامه دارد اما سوالی که در این میان مطرح می‌شود این است که ...
زلزله با فرسودگی‌های نفتی مسجد سلیمان چه می‌کند؟
در جریان زلزله امروز مسجد‌سلیمان خسارتی به واحدهای عملیاتی و تأسیسات نفت و گاز این شرکت نشده است و فعالیت‌های عملیاتی بدون وقفه ادامه دارد اما سوالی که در این میان مطرح می‌شود این است که  تاسیسات نفتی این منطقه تا چه حد مقاوم هستند؟

ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه  امروز بود که زمین لرزه‌ای با قدرت ۵،۷ درجه در مقیاس امواج درونی زمین، مسجد سلیمان در شمال خوزستان را لرزاند.

نگرانی‌ای که در این میان وجود داشت این بود که مسجد سلیمان از  لحاظ  تجهیزات نفتی‌ای که دارد باید خیلی سریع رسیدگی و اعلام خسارت می‌شد، در ادامه بلافاصله  تیم‌های ارزیاب برای بررسی‌های بیشتر به محل تاسیسات اعزام شدند که در اولین فرصت گزارش تکمیلی وضعیت تاسیسات نفتی اطلاع رسانی می شود.

در همین راستا قاسم صالحی بلافاصله به خبرنگاران اعلام کرد که  طی این بلای طبیعی هیچکدام از تأسیسات نفتی در حوزه مدیریت شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان آسیب ندیده است.

وی همچنین  در ادامه به این نکته اشاره کرد که  ستاد مدیریت بحران شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان اقدامات ایمنی و تدابیر پیشگیرانه در مناطق آلوده به نفت و گاز در سطح شهر مسجدسلیمان پس از وقوع زمین لرزه را انجام داده است.

 همچنین  بررسی میدانی در ۶ منطقه آلوده به نشت نفت و گاز در شهر مسجدسلیمان توسط واحدهای عملیات و نیز ایمنی و محیط زیست (HSE) این شرکت شروع شد.

اما نکته ای که در این میان وجود دارد این است استان خوزستان قسمتی از منطقه لرزه خیز زاگرس محسوب می‌شود که از این منظر درمعرض بلایای طبیعی است و مروری بر رخداد حوادث گذشته در این استان حکایت از بروز خسارات جانی و مالی فراوان درشهرهای این استان به ویژه شهر مسجدسلیمان به عنوان یک شهر نفت خیز دارد.
در حال حاضر شرکت بهره بردارى نفت و گاز مسجد سلیمان داراى  ۱۱واحد بهره بردارى، ٤ ایستگاه تقویت و تزریق گاز و ۳ کارخانه نمک زدایی در محدوده اى به طول ۴۱۰ کیلومتر فعالیت می نماید اما با توجه به این فعالیت از  لحاظ  تاسیساتی در وضعیت مساعدی نیست.
به گونه ای که  طی سفر دو سال پیش وزیر نفت به مسجد سلیمان، خود زنگنه از فرسودگی تاسیسات نفتی در مناطق نفتخیز جنوب گلایه کرده بود  و به عمر به ٧٠ تا ٨٠ ساله برخی ازاین تجهیزات اشاره کرده بود.
حال با این سطح از خطرپذیری مسجدسلیمان، باید دید چه رویکردی برای مقابله با خطرات خسارت‌های احتمالی ناشی از زلزله وهمچنین نشت گاز در این منطقه که از  قضا پرجمعیت هم هست در نظر گرفته شده است،  و آیا این تجهیزات تاب زلزله های با ریشتر بالاتر را دارند؟
از سویی دیگر یکی از اعضای عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران نیز چندی قبل با تاکید بر فرسودگی اکثر تجهیزات حوزه نفت گفتع بود:این فرسودگی دامنگیر کل تجهیزات صنعتی کشورنیزشده و در حالی شاهد کمرنگ شدن رسیدگی  و سرمایه‌گذاری در بخش تجهیزات نفتی هستیم که  شاهد افزایش هزینه های این صنعت پا به پای افزایش مطالبات هستیم.
در انتها باید گفت اگر چه زلزله امروز مسجد سلیمان، چندان پرخطر و شدید نبود اما این اتفاق شاید هشدار و تلنگری باشد برای مسئولین امر تا هر چه زودتر  و قبل از  این که دیر شود فکری به حال تاسیسات نفتی فرسوده نمایند؛ آن هم در منطقه ای  که هر لحظه احتمال وقوع زلزله درآن دور از انتظار نیست.
 
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از گروه خبری تحلیلی نفتی ها ،تاریخ انتشار:18تیر1398،کدخبر:16013،naftiha.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین