پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۲۲۰۳۰۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸
آنچه در این بازار برجسته به نظر می‌رسد این نکته است که در حالی که برخی در خارج با تمام توان تلاش می کنند در بازار ایران بی نظمی ایجاد کنند بازار واکنشی به این تلاش ها نشان نداده و عکس آن عمل می کند.
شعار سال : نزدیک به دو سال قبل اینطور به نظر می رسید که اگر دلار به پنج هزار تومان برسد مانند یک کابوس وحشتناک است، در این کابوس وحشتناک غولی است که از دلار پنج هزار تومانی تغذیه می‌کند و رفاه و آسایش مردم را می‌خورد و کشور را به پرتگاه سقوط نزدیک می‌کند.

کمی بعد اقتصاد کشور با هوچیگری‌ خارجی و عجین شدن اتفاقات در داخل، غول وحشتناکی که با دلار پنج‌هزارتومانی عرض اندام می کرد، پایش را به فرار گذاشت چرا که اژدهایی را در جلو خود می‌دید که از دلار نزدیک به 20 هزارتومان تغذیه می‌کرد.

دشمن که فضا را در داخل با تجزیه چند تحلیل مناسب می‌دید مدام بر آش بازار ارز ایران که شور شده بود نمک می‌زد و بر طبل خود می‌کوبید و با سوار شدن بر موج روانی در بازار ایران می‌تاخت.

در این میان آشفته‌بازاری که در بازار ارز ایجادشده بود در مدت کم تبش فروکشید و دلار که در بالابالاها سیر می‌کرد به حدود 13 هزار تومان رسید؛ در همین حال و حتی در حین کاهش قیمت ارز در بازار عاملین خارجی این هرج‌ومرج بر هیاهوی تبلیغاتی خود برای از دست ندادن این موقعیت افزودند و با کلماتی چون جنگ و تحریم‌های بی‌سابقه به میدان آمده‌اند.

بعد از این آلارم های رسانه‌های خارجی که با تبلیغات خود قلب معیشت مردم را هدف قرار دادند و بازنشر گسترده آن در فضای مجازی برای واکاوی اثرات آن در بازار سری به قیمت‌ها در بازار زدیم.

*قیمت تلفن همراه با قیمت دلار سقوط کرد:

حسین میرشمشیری  اظهار کرد: در بازار موبایل صد در صد کالاها وارداتی است و با افزایش یا کاهش قیمت دلار این بازار هم شاهد افزایش یا کاهش می‌شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه اصفهان تصریح کرد: در حال حاضر 50 درصد گوشی‌ها با گارانتی عرضه می‌شود و در ماه‌های اخیر با کاهش قیمت دلار این بازار هم با کاهش روبه‌رو بود.

* بازگشت کباب‌های داغ در روزهای یخ گوشت:

عبدالرضا آقاجانی اظهار کرد: امسال مراتع خوب است و دامداران آذوقه کافی در اختیار دارند و این موضوع باعث شده که در حال حاضر دام ریز، کمتر برای فروش عرضه شود.

نایب‌رئیس اتحادیه گوشت قرمز اصفهان تصریح کرد: سه نوع گوشت گوسفند داریم، گوسفندهای با وزن 10 تا 15 کیلوگرم که گوشت درجه یک محسوب می‌شود که هر کیلو صد هزار تومان است، گوشت گوسفند با وزن بالاتر که هر کیلو 85 تا 90 هزار تومان است و گوشت گوسفند درجه سه که هر کیلو 75 هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد.

وی افزود: گوشت دام سنگین نسبت به گذشته، در هر کیلوگرم 10 تا 15 هزار تومان کاهش قیمت داشته و گوشت گوساله مخلوط از 90 به 81 هزار تومان رسیده است.

*کاهش قیمت در بازار خودرو:

داوود امیری اظهار کرد: بازار خودرو در این روزها رونقی ندارد و همه در انتظار کاهش قیمت هستند؛ البته درصدی این کاهش اتفاق افتاده است.

این فعال بازار خودرو تصریح کرد: به نظر می‌رسد بازار در روزهای آینده هم با توجه به شرایط موجود که در آن تقاضا کم است و همین‌طور خبری که مبنی بر بومی‌سازی برخی قطعاتی که در دسترس نبوده، ادامه داشته باشد.

جلال حسینی جزه در مورد این کاهش قیمت ارز در بازار می گوید: این کاهش نتیجه عدم واکنش به تنش‌های سیاسی، برگشت به رویه اقتصادی، کاهش تقاضا و ثبات نسبی بازار است.

البته این بازار نیمه دیگری دارد و برخی کالاها درصدی افزایش قیمت داشته است علی نجوی در این باره می گوید: همیشه در بازار درصدی افزایش و یا کاهش در قیمت طبیعی است.

این کارشناس اقتصادی می گوید: برخی افزایش قیمت‌ها در بازار نشات گرفته از عرضه و یا تقاضا، افزایش فصلی و یا یک خلأ است که مقطعی است.

این بدان معناست که در حال حاضر افزایش قیمت ها در بازار منشا های غیر ارزی را با خود یدک می کشند که یکی از دلایل عمده این اتفاق حضو دلالان یا واسطه در بازار است که میطلبد با راهکاری دست این فرصت طلبان از بازار که گاهی کالاهای اساسی مردم نیز هست کوتاه شود.

یقیناً عوامل داخلی مانند تغییرات در مدیریت‌های ارزی و ... نیز در آرام شدن این بازار مؤثر بوده است اما آنچه در این بازار برجسته به نظر می‌رسد این نکته است که در حالی که برخی در خارج با تمام توان تلاش می کنند در بازار ایران بی نظمی ایجاد کنند بازار محل به این تلاش ها نشان نداده و عکس عمل می کند.

این در حالی است که البته بسیاری از کارشناسان معتقدند بسیاری از کالاها همچنان دارای حباب قیمتی هستند و امیدوارند قیمت ها به قیمت واقعی خود نزدیک شود؛ در این میان قدرت خرید مردم است که همچنان با نرخ های جدید در بازار تناسبی ندارد.

سایت شعار سال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا ، تاریخ انتشار: 23تیر1398 ، کدخبر:  1503257: www.dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
0
0
کارچاق کنا و دلالان کسایی هستند که از اب گل آلود همیشه ماهی میگیرن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین