پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۰۵۳۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵
رییس جمهوری اسلامی ایران گفت: به گفته بسیاری از سیاستمداران جهان، برجام پیروزی بزرگ سیاسی اخلاقی در تاریخ بود و اینکه ما قراردادی با دنیا بسته و پای آن ایستادیم و عهد خود را نشکستیم و متخلف نبودیم از نظر اخلاقی برای ما بسیار مهم است.
شعار سال: رییس جمهوری اسلامی ایران گفت: به گفته بسیاری از سیاستمداران جهان، برجام پیروزی بزرگ سیاسی اخلاقی در تاریخ بود و اینکه ما قراردادی با دنیا بسته و پای آن ایستادیم و عهد خود را نشکستیم و متخلف نبودیم از نظر اخلاقی برای ما بسیار مهم است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی که روز یکشنبه به خراسان شمالی سفر کرده است، در نشست شورای اداری و برنامه ریزی این استان گفت: آمریکا ۱۲ سال ادعا می کرد که ایران مخفیانه بمب هسته‌ای می‌سازد و کار غیرقانونی انجام می‌دهد ولی در این گفت و گو آژانس اعلام کرد که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست و پرونده آن بسته شد.

وی خاطرنشان کرد: انجام این کار از نظر حقوقی اصلاً ساده نیست زیرا که انجام آن ۶ قطعنامه سازمان ملل را یکجا لغو کرد که کار بسیار بزرگ سیاسی در سطح جهان بود و موفقیت بسیار بزرگی نصیب ایران کرد.

رئیس جمهوری با اشاره به نمایش قدرت ایران در بسیاری از صحنه‌ها، یادآور شد: کشور ما در جنگ تحمیلی قدرت دفاعی و در این مذاکرات قدرت سیاسی و حقوقی خود را به نمایش گذاشت.

وی با بیان اینکه ما می‌خواستیم در این توافق، غنی سازی ما قانونی شود، افزود: برخی بیان می کردند که توافق هسته‌ای به نفع آمریکا است که اگر این گونه بود پس چرا از آن خارج شد و اعلام کرد که این بدترین توافق تاریخی برای ما بوده و ایران همه چیز را در این توافق از ما گرفت.

منطقی بالاتر از استدلال نیست

رییس جمهوری گفت: هیچ منطقی بالاتر از منطق بیان و استدلال نیست به طوری که اولین قدرت پیامبران در آغاز دعوت، قدرت بیان بوده است.

دکتر روحانی افز ود: باید داعی به حق باشیم زیرا که اگر مردم را درست به حق دعوت کنیم اشتیاق مردم به دین و مذهب و زیبایی های اسلام بیشتر می‌شود بنابراین اگر کسی از اسلام فاصله بگیرد ما به عنوان کسانی که ادعا می‌کنیم مبلغ اسلام و دستگاه‌های تبلیغاتی هستیم، در آن مقصریم.

وی خاطرنشان کرد: زیبایی‌های اسلام برای جذب مردم کافی است بنابراین همه باید تلاش کنند تا این زیبایی‌ها را به نمایش بگذارند و آنها را توضیح دهند و به خوبی بیان کنند تا مردم عاشق حق و عدالت و کمک به یکدیگر و مهربانی و برادری شوند و اعمال دینی را به خوبی انجام دهند.

وی ضمن تبریک میلاد امام رضا (ع)، یادآور شد: زندگی امام هشتم برای همه ما درس بزرگی است زیرا که اگر چه به اجبار ولایتعهدی را قبول کردند ولی با وجود اینکه اعلام کردند در امور حکومت هیچ دخالتی نمی‌کنند و در امور قدرت و حکومت نبودند ولی باز هم در نماز عید فطر همه مردم، سپاهیان و صاحب منصبان با پای برهنه در رکاب ایشان قرار گرفتند که نشان از نفوس ارزشمند معنوی ایشان دارد.

روحانی، پیروزی امام خمینی (ره) در انقلاب را نشان دهنده قدرت معنوی ایشان و عشق مردم به معنویت دانست که باعث شد در راه انقلاب جان دهند و فرزندان خود را فدا کنند تا انقلاب به ثمر بنشیند.

آبرسانی به ۳۰ روستا در هفته و گازرسانی به ۱۰ روستا در روز

رئیس جمهوری با اشاره به گزارش وزیر نیرو مبنی بر آبرسانی به ۳۰ روستا در هر هفته و گازرسانی به ۱۰ روستا در روز این امر را نشان دهنده آرامش در کشور دانست و افزود: آبادانی روستا و جاری شدن آب و سبز شدن زمین و محصول دادن درختان و باغات برای ما بسیار مهم است.
دکتر روحانی افزود: حرکت رو به رشد روستاها و آبادانی جاده و برق و بهداشت و درمان کار بسیار بزرگی است که در این چند سال اخیر انجام شده و به این معنا است که ملت ما زنده است و مردم در حال کار و تلاش هستند.

علیرغم تحریم های آمریکا به مقصد می رسیم

وی یادآور شد: اگر تحریم ها و کارشکنی های اخیر آمریکا نبود امروز شرایط دیگری داشتیم و برنامه ها با سرعت بیشتری انجام می شد، هر چند باز هم به مقصد می رسیم.

دکتر روحانی با اشاره به کاهش صادرات یکباره نفت و میعانات اشاره کرد و گفت: در این شرایط راهی جز وحدت و اتحاد و یگانگی و کار و تلاش نداریم تا کشور را آباد و از این مسیر عبور دهیم.

وی یادآور شد: مردم ما در روزهای سخت به صحنه آمدند و پیروزی های بزرگی به دست آوردند و تا زمانی که در کنار هم باشند و خواسته های مشابه داشته و افکارشان به هم نزدیک باشد و در قلب و ذهنشان اعتدال بوده و دستهایشان در کنار هم و وحدت و معنویت و اراده جمعی داشته باشند، پیروز خواهند بود.

وی از بین رفتن مهربانی ها و کینه ورزی و جدایی دل ها و دسته دسته شدن و تفرقه و قرار گرفتن افراد رودرروی هم را باعث شکست و عبرت تاریخ دانست.

رئیس جمهوری متذکر شد: فکر نکنید بدون وحدت و اتحاد و یاری همدیگر پیروز می مانیم زیرا که قانون خدا برای همه یکسان است و در صورت عمل به قانون حق می توانیم از مشکلات عبور کرده و کشور و استانی آبادتر و منطقه ای امن تر و با ثبات تر داشته باشیم.

برجام گشایش‌های خوبی ایجاد کرد

رئیس جمهوری با بیان اینکه برجام گشایش‌های خوبی از نظر اقتصادی ایجاد کرد، اظهار داشت: در پارس جنوبی ۱۴ فاز را افتتاح کردیم که پیش از آن نیمه کاره مانده بود و برجام باعث شد ما فازهای پارس جنوبی را راه اندازی کنیم و تنها در یکسال پنج فاز را به بهره برداری رساندیم.

روحانی با اشاره به اجرا و افتتاح برخی طرح‌های بزرگ دیگر گفت: تنها در این مدت ۱۰ پتروشیمی را به بهره برداری رساندیم.

وی با بیان اینکه روزانه ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین تولید می‌کنیم، اظهار داشت: این در حالی است که قبل از دولت ۵۲ میلیون لیتر بنزین تولید می شد و این رقم امروز به بیش از ۲ برابر افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه سه فاز در بندرعباس افتتاح شد، اظهار داشت: اگر برجام نبود این فازها راه نمی‌افتاد.

رییس جمهوری افزود: صدور نفت ما تا پیش از برجام یک میلیون بشکه بود که پس از آن به دو میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه رسید.

روحانی با رد سخنان منتقدان برجام که آن را بی اثر می خواندند، اظهار داشت: در پتروشیمی و خودروسازی نیز اقدامات خوبی انجام شد، حتی گفته می شد که چرا این قدر شرکت‌ها به ایران می آیند و چرا این قدر قراردارد امضا می‌شود.

وی با بیان اینکه امروز اسرائیل رسماً اعلام کرده است که ما به آمریکا فشار وارد می‌کنیم، گفت: آنان گفته‌اند که ما به ترامپ فشار وارد کردیم تا از این توافق خارج شود و ولیعهد عربستان نیز گفته است که در کنار فشار اسرائیل آنان نیز فشار وارد کرده‌اند.

آمریکا، خود تنها ماند

وی افزود: هم اکنون یک ملت پرسابقه و یک حکومت کامل با تجربه در یک طرف قرار دارد و در طرف دیگر آمریکا به عنوان دشمنی کینه توز و بدعهد قرار دارد.

رئیس جمهوری گفت: این کشورهای بدعهد می‌خواهند سایر کشورها را نیز به دنبال خود بکشانند تا ایران تنها بماند اما آمریکا خود تنها ماند و ما به پنج کشور دیگر مهلت دادیم تا جبران کنند.

وی افزود: روسیه و چین قدم‌هایی در مسیر حمایت از برجام برداشته‌اند اما اروپایی‌ها همکاری‌های خوبی نداشته‌اند.

روحانی با بیان اینکه دنیا به خاطر صبر راهبردی ما در برابر آمریکا ایستاد، گفت: اما کار بسیار سختی بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: برخی از افراد که در کار اقتصادی فعال بودند در ماه‌های اول بدعهدی و سوء استفاده کردند، کسانی که در کار صادرات، واردات و تجارت بودند از فرصت سوء استفاده کردند، با وجود اینکه تعدادشان کم است اما به ملت ظلم کردند.

وی با بیان اینکه از ما دلار گرفتند تا کالاهای اساسی وارد کنند افزود: متاسفانه بخشی جنس خریدند و بخشی از دلار را فروختند و جو درست کردند و دشمنان نیز با تبلیغات به آنان کمک کردند.

وی با اشاره به تلاش جهادی دولت برای سامان دادن به اوضاع اقتصادی اظهار داشت: گاهی تلاش ما کارساز نبوده، در بخشی از راه‌ها ما را دور می‌زنند، که عده‌ای نیز گرفتار شده اند که طبق قانون باید با آنان برخورد کنیم.

شرایط سخت‌تر از جنگ است

رئیس جمهوری با بیان اینکه زندگی در ۱۴ ماه اخیر سخت بوده و هنوز هم سخت است، افزود: حتی امروز از دوران جنگ سخت‌تر است و فشار زیادی به ملت ما وارد شده است.

روحانی در خصوص برخورد با دشمن به قرآن و آموزه‌های دینی نیز اشاره‌ای کرد و گفت: در مرحله اول باید با دشمنان نرم و با منطق حرف بزنیم، اما هم اکنون پس از یکسال صبوری، کاسه صبر ملت ما لبریز شده است.

بازگردند، بازمی گردیم

رییس جمهوری افزود: راهبرد صبر راهبردی را تغییر داده ایم و از ۱۸ اردیبهشت امسال به اقدام متقابل روی آورده‌ایم، اگر کاهش تعهد وجود داشته باشد ما نیز در تعهد کاهش داریم، اگر روزی نقض کنند ما هم نقض می‌کنیم، اگر بازگردید ما هم بر می‌گردیم.

وی با بیان اینکه اجرای کامل در برابر اجرای کامل است، اظهار داشت: مردم ما کامل به این نظر رسیدند که در برابر زورگویان تسلیم نمی‌شویم اگرچه همیشه برای مذاکره آماده هستیم.

روحانی گفت: ما با منطق و عدل آماده هستیم، ما اهل منطق و عقلانیت و وفاداری هستیم اما هیچ راهی پیش رویمان نبود، هم اکنون مردم با تمام قدرت پای کار هستند و از ۱۸ شهریور وقتی شروع کردیم مردم بیشتر به ما کمک کردند.

رئیس جمهوری به سختی‌های امسال، به خصوص جاری شدن سیل در بیشتر استان‌های کشور اشاره کرد و افزود: در یک شب با ۲۵ استاندار کشور تماس گرفتم، شرایط بسیار سخت بود اما همه مردم و تمامی سازمان‌ها، دستگاه‌ها و ارگان‌ها خوب کمک و حمایت کردند.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه هنوز سیل تمام نشده بود، گرفتار ملخ‌ها شدیم، افزود: ۱۲ استان کشور درگیر آفت ملخ شد، ۷۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی و کشاورزی در سطح کشور سمپاشی و مهار شد.

وی در عین حال با بیان اینکه اکنون شرایط کشور از ۲ ماه گذشته بهتر شده، اظهار داشت: البته مردم همچنان در فشار و سختی هستند اما دولت هم نسبت به این وضعیت کاهل، تنبل و بی توجه نیست.

رئیس جمهوری با بیان اینکه دولت در کار رد نشده اما تجدیدی داشته، گفت: مردم در برخی امور در سختی و گرفتاری هستند اما در ۲ ماه اخیر قیمت ارز به آرامش رسیده است.

روحانی با بیان اینکه باید تورم را کاهش داد، گفت: تورم ۴ درصد بود، در فروردین ماه به ۲ درصد، در خرداد به زیر یک درصد و هم اکنون به کمتر از یک درصد رسیده است و باید این روند را ادامه دهیم و البته در فصل تابستان راحت تر خواهیم توانست تورم را کاهش دهیم.

ایران از قطر پیشی گرفت

روحانی در بخشی از سخنانش به منابع مشترک انرژی با کشورهای همسایه نیز اشاره کرد و افزود: در پارس جنوبی قطر از ایران بیشتر برداشت می کرد و ما تنها یک دوم این کشور یعنی در روز زیر ۳۰۰ میلیون متر مکعب گاز برداشت می کردیم اما امروز به ۶۰۰ میلیون متر مکعب رسیده ایم که تا پایان سال ۶۰ میلیون متر مکعب نیز به این رقم افزوده خواهد شد.

وی اظهار داشت: منابع مشترکی نیز با عراقی ها داریم که در اول دولت روزانه ۵۰ هزار بشکه نفت برداشت می شد و هم اکنون این رقم را به ۳۶۵ هزار بشکه رسانده ایم.

تقدیر از حضور مردم خراسان شمالی

رئیس جمهوری با اشاره به استقبال پررنگ مردم خراسان شمالی در شیروان افزود: استقبال باشکوه مردمی در سفرهای استانی در هیچ کجای دنیا وجود ندارد، کمتر در دنیا مردم از مسئولان چنین استقبالی می کنند که البته این رفتار مردم مسئولیت ما را سنگین تر می کند.‌

وی با بیان اینکه مردم ما عاشق خاندان رسالت پیامبر و اهل بیت و قرآن هستند، از مردم خراسان شمالی و شهرستان شیروان به دلیل حضور پرشور و محبت آمیز در هوای بسیار گرم که برای نشان دادن قدرت اسلام و نظام بود، قدردانی کرد.

وی افزود: مردم خراسان شمالی اعم از شیعه و سنی و اقوام مختلف به صورت یکپارچه و در کنار هم در این فصل کشاورزی و سفر و با وجود تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها در عین حالی که در سختی معیشتی هستند و فشارهای اقتصادی به آنها بیشتر شده، ولی بیش از همیشه به صحنه آمده و سنگ تمام گذاشتند.

وی با اشاره به وجود وحدت و همدلی در بین مردم و مسئولان ارشد و سیاسیون و جناح‌های مختلف استان که باعث ایجاد احساس آرامش می‌شود، اظهار داشت: نباید ارزش‌ها را به هدر دهیم بلکه باید در کنار هم و در شرایط فعلی بیشتر به همدیگر و به این ارزش‌ها توجه کنیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه مردم و دولت در کنار هم کارهای بزرگ و افتخارات بسیار عظیمی را آفریدند، گفت: امروز بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در تقویم کشورمان روز گفت و گو و تعامل سازنده است که بر اساس تسلیم آمریکا در توافقی که بعد از سال‌ها فراز و نشیب و ظلم‌هایی که به مردم ما شد انجام گرفت، نامگذاری شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران، که صبح امروز به همراه شماری از وزیران و اعضای هیأت دولت تدبیر و امید، وارد فرودگاه بجنورد شد بود، یکشنبه شب بجنورد را به مقصد تهران ترک کرد.

افتتاح ۲ مرحله واحد سیکل ترکیبی شیروان، شرکت شورای اداری و برنامه ریزی خراسان شمالی و دیدار با فعالان اقتصادی و نخبگان این استان از دیگر برنامه‌های سفر یک روزه رئیس جمهوری به خراسان شمالی است.

بر اساس اعلام استاندار خراسان شمالی، در جریان این سفر ۱۳۲ پروژه عمرانی، خدماتی و زیربنایی در قالب ۳۰ طرح در شهرستان‌های مختلف به بهره برداری می‌رسد؛ برای اجرای این طرح‌ها در مجموع هشت هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال و ۵۹۴ میلیون یورو از منابع دولتی و نیز ۶ هزار و ۳۷۰ میلیارد ریال اعتبار از منابع بخش خصوصی سرمایه گذاری شده است و با اجرای این طرح‌ها برای ۱۱ هزار و ۷۸۴ نفر اشتغال ایجاد شده است.

۲ واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان با ۵۰۰ میلیون یورو سرمایه گذاری، آماده بهره برداری شده است که با اجرای هر واحد بخار، ۱۶۰ مگاوات به توان تولید برق در این نیروگاه افزوده شده است؛ اجرای سد و شبکه آبیاری چندیر در شهرستان راز و جرگلان با هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال اعتبار و شبکه و آبیاری غلامان با ۲۴۴ میلیارد ریال اعتبار از دیگر طرح‌های افتتاحی در سفر کاروان دولت تدبیر و امید بود.

افتتاح پروژه ارتقای تصفیه خانه فاضلاب اسفراین، کارخانه شمش آلومینای جاجرم، فولاد کیمیای صبا و طرح کیمیاداران نوین شمال در اسفراین از دیگر طرح‌های افتتاحی در سفر کاروان تدبیر و امید بود.

همچنین همزمان با سفر کاروان دولت تدبیر و امید به خراسان شمالی، ۲۸ پروژه کلنگ زنی شد که برای این پروژه‌ها چهار هزار و ۸۰۷ میلیارد ریال اعتبار دولتی و ۶ هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال اعتبار بخش خصوصی منظور شده که با بهره برداری از آن برای یکهزار و ۷۰۵ نفر اشتغال ایجاد می شود.
استان خراسان شمالی دارای ۸ شهرستان و ۸۶۳ هزار نفر جمعیت است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، تاریخ انتشار: 23 تیر 1398، کدخبر: 83395578 ، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
0
0
علی برکت الله..
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین