پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۲۲۴۳
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۷
معاون اول رئیس جمهوری به همراه تعدادی از وزرا فردا سه شنبه برای شرکت در آئین راه‌اندازی پروژه‌های عمرانی و بررسی نیازهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به استان البرز سفر می کند.مهاجرت اقوام ایرانی به البرز و تنوع قومی موجب شده تا مقام معظم رهبری، این خطه را «ایران کوچک» بنامد.
شعار سال:معاون اول رئیس جمهوری به همراه تعدادی از وزرا فردا سه شنبه برای شرکت در آئین راه‌اندازی پروژه‌های عمرانی و بررسی نیازهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به استان البرز سفر می کند.

 استان البرز با گستره پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر مربع، خرداد ماه سال ۸۹ به عنوان سی و یکمین استان کشور شناخته شد.

این استان دارای ۶ شهرستان کرج، ساوجبلاغ، نظرآباد، فردیس، طالقان و اشتهارد است که زادگاه تعدادی از مشاهیر کشور همچون مرحوم آیت‌الله طالقانی، سرلشکر شهید ولی الله فلاحی، جلال آل احمد و حدود ۶ هزار شهید دفاع مقدس است.

البرز با جمعیتی حدود سه میلیون نفر یکی از مناطق پرجمعیت و متراکم کشور محسوب می‌شود.

جایگاه و اهمیت این استان به خاطر زندگی اقوام ایرانی، وجود مراکز مهم علمی، دانشگاهی و تولیدی کشور متفاوت از سایر مناطق ایران است.

استقرار مؤسسه‌های علمی و تحقیقاتی کشوری همچون مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، مؤسسه تحقیقات علوم دامی، مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، مؤسسه علوم دامی کشور، سازمان ملی استاندارد ایران، معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، پژوهشگاه مواد و انرژی ایران، مؤسسه آموزش عالی امام خمینی (ره)، گروه صنعتی مپنا وابسته به وزارت نیرو و ۵۰ مرکز آموزش عالی با حدود ۲۰۰ هزار دانشجو در البرز از ویژگی‌های این استان به شمار می‌رود.

مهاجرت اقوام ایرانی به البرز و تنوع قومی موجب شده تا مقام معظم رهبری، این خطه را «ایران کوچک» بنامد.

وجود سه هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی بزرگ، متوسط و کوچک که بخش عمده آنها صادرات محور و دانش بنیان بوده از مزیت‌های اقتصادی استان است که حدود ۱۳۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کرده اند.

از جمله سرمایه‌های اقتصادی استان البرز مجموعه کارخانه‌های مپنا سازنده توربین‌های حرارتی، برق آبی و گازی نیروگاهی، تجهیزات نیروگاهی، ساخت لکوموتیو و فعالیت بیش از ۸۵ شرکت داروسازی که تأمین کننده ۷۰ درصد داروی مورد نیاز کشور هستند، می‌توان اشاره کرد.

همچنین در بخش اقتصادی و زیربنای فعالیت فرودگاه بین المللی پیام که دارای ظرفیت باری و مسافری است یکی دیگر از سرمایه‌های این استان به شمار می‌رود.

استان البرز با داشتن یک هزار و ۴۵۰ کیلومتر آزاد راه، بزرگراه، راه اصلی و فرعی و نیم درصد جاده‌های کشور در واقع شاهراه ارتباطی ایران به شمار رفته و بیشترین ترددهای جاده‌ای کشور در این استان به ثبت رسیده است.

اگرچه البرز به سبب مشکلات ترافیکی تاکنون نتوانسته سهم چندانی از جذب گردشگران داشته باشد اما این استان ۱۸ درصد ترافیک جاده‌ای ایران را به خود اختصاص داده است.

به همین دلیل دولت تدبیر و امید با وجود مشکلات مالی و تحریم‌ها، توسعه راه‌های البرز را در اولویت خود قرار داده و تکمیل و اجرای پروژه‌های بزرگی همچون آزاد راه تهران - شمال، آزاد راه آبیک - چرمشهر، بزرگراه شهید همت و چندین مسیر دیگر را با جدیت دنبال می‌کند.

پیش بینی می‌شود با  بهره برداری بخشی از این پروژه‌ها در آینده نزدیک البرز نشینان شاهد ترافیکی روان در راه‌های استان بوده و زمینه برای جذب گردشگران در منطقه فراهم شود.

البرز گرچه جوان‌ترین استان ایران است اما دیرینگی آن به قدمت تاریخ بوده و اثر ۹ هزار ساله این خطه به عنوان بخشی از شناسانه کهن ایران بزرگ و ایران کوچک (البرز) بر سر در سازمان ملل خودنمایی می‌کند.

خشت ۹ هزار ساله تپه تاریخی ازبکی شهرستان نظرآباد که نمونه آن در سازمان ملل متحد نگهداری می‌شود بیانگر غنای تاریخی و تمدن در این منطقه است.

در کنار تپه ازبکی، استان البرز بیش از ۵۰۰ اثر تاریخی و طبیعی دارد که حدود ۲۷۰ اثر آنها ثبت ملی شده است.

وجود ۲۸۰ روستا در البرز که بخش عمده آنها هدف گردشگری هستند نمونه دیگر از جلوه‌ها و ویژگی‌های این استان است که ۲ سد زیبا و پرآب امیر کبیر و طالقان و رودخانه‌های خروشان کرج، شاهرود، کردان و برغان را باید به این مجموعه جذاب افزود.

جاده گردشگری کرج - چالوس یکی دیگر از جاذبه‌هایی است که تردد فراوان مسافران در آن سبب شده تا روزهای تعطیل عبور و مرور در آن با محدودیت همراه شود.

البرز در بخش مهارتی نیز در کشور حرف برای گفتن دارد که استقرار مرکز تربیت مربی و پژوهش‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در این استان که سالانه پذیرای بیش از یک میلیون هنرجو و مربی داخلی و خارجی است بخش دیگری از داشته‌های این خطه به شمار می‌رود.

تحصیل ۴۶۰ هزار دانش آموز در بیش از ۲ هزار کد مدرسه بیانگر اهمیت سرمایه‌های اجتماعی و فکری این استان بوده که نگاه ویژه در این بخش ضروری است.

همچنین این استان با برخورداری از ۶۸ هزار هکتار زمین کشاورزی و باغی، با کیفیت ترین محصولات کشاورزی و باغی ایران تولید می‌کند و کشاورزان و باغداران البرزی به واسطه دسترسی آسان به مراکز تحقیقات کشاورزی از بهره برداران پیشرو ایران محسوب می‌شوند.

بخش عمده محصولات کشاورزی و باغی البرز که بیش از یک میلیون تن در سال برآورد می‌شود، صادراتی است.

با این وجود استان البرز به واسطه مهاجرت پذیری دارای نیازهایی در بخش بهداشت و درمان، مدرسه سازی، فضای ورزشی و توسعه مراکز اقتصادی و زیربنایی است.

به گفته استاندار البرز، همزمان با سفر معاون اول رئیس جمهوری به استان البرز ۱۴ هزار میلیارد ریال پروژه عمرانی، فرهنگی، صنعتی و تولیدی در این استان به بهره برداری می‌رسد یا عملیات ساخت آنها شروع می‌شود.

مهندس اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور فردا سه شنبه با سفر به استان البرز ضمن شرکت در مراسم راه اندازی پروژه‌های عمرانی و بازدید از برخی پروژه‌های در دست ساخت در شهرستان‌های کرج، فردیس و ساوجبلاغ به بررسی نیازهای این استان خواهد پرداخت.
افتتاح فاز توسعه شرکت مهندسی و ساخت لکوموتیو مپنا در فردیس، بهره برداری از مجتمع پرورش ماهی البرز کاسپین در کرج، بازدید از خط ریلی قطار برقی کرج -هشتگرد در ساوجبلاغ و بازدید از آزاد راه شهید همت در کرج از برنامه‌های این سفر است.

همچنین شرکت در نشست مشترک فرماندهی اقتصاد مقاومتی و گفت و گوی دولت و بخش خصوصی از برنامه‌های این سفر یک روزه محسوب می‌شوند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا،تاریخ انتشار:31تیر1398،کدخبر:83406383،www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین