پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۲۲۵۸
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۴
بنای ثبتی میدان حسن آباد نه تنها سیستم اعلام و اطفاء حریق نداشت بلکه اکنون شاهد آشفتگی سیم‌های برق در گوشه و کنار این بنا هستیم.

شعارسال: ضلع شمال غرب میدان حسن آباد درحالی چهارشنبه شب گذشته در آتش سوخت که گفته می‌شود حدود ۴۰ درصد آن تخریب شده. سقف و دو گنبد آن کاملا سوختند و برای بازسازی آن بیش از ۲ میلیارد تومان هزینه برآورد شده است.

دراین میان شاهد نصب داربست‌های فلزی در اطراف بنا هستیم که توسط شهر داری منطقه ۱۱ تهران انجام شده؛ کورش خرد (معاون خدمات شهری شهر داری منطقه ۱۱ تهران) در این خصوص گفت: بعد از آتش سوزی در میدان حسن آباد و ریزش سقف بنا که از شیروانی و تیرچوب درست شده بود، بنابر دستور شهردار تهران، درصدد بازسازی این بنای تاریخی بر‌آمدیم. در این راستا بعد از ارزیابی تیم‌های کارشناس، برای ایمنی بنا، داربست‌ها نصب شدند و اکنون در انتظار دستور نهایی شهردار تهران هستیم تا کارهای مرمتی آغاز شود.

او ادامه داد: داربست‌ها به جهت آغاز مرمت بنای میدان حسن آباد نصب شده ضمن آنکه آغاز مرمت، نیازمند ارائه گزارش‌های کارشناسان درخصوص ایمنی بناست. این داربست‌ها برای استحکام بخشی نیست و برای انجام مرمت است که گچ‌برها و معماران بتوانند از طریق آن، مرمت بنا را انجام دهند.

معاون خدمات شهری شهر داری منطقه ۱۱ تهران درخصوص استانداردهای موجود برای مرمت چنین بنایی که دچار حریق شده و استفاده اصولی از داربست فلزی گفت: استفاده از داربست فلزی ارتباطی به بنا ندارد و برای ایستادن معمار و برای ایجاد دسترسی به طبقات فوقانی بنا برای مرمت است. ضمن آنکه استفاده از داربست فلزی برای چنین بناهایی ممنوعیتی ندارد.

خرد با اشاره به آنکه مرمت بخش آسیب دیده میدان حسن آباد از قسمت‌های بیرونی و نمای بیرونی آن آغاز خواهد شد، ادامه داد: مرمت بخش‌های داخلی از آنجا که ذینفعان و مالکان خصوصی دارد نیازمند پروسه هماهنگی است. ضمن آنکه میراث فرهنگی هم باید حضور داشته باشد و اقدامات لازم با حضور ناظر میراث فرهنگی انجام شود.

او تصریح کرد: هنوز کار مرمت آغاز نشده و مقدمات کار فراهم شده. قرار است جلوی داربست، شمایلی از نمای میدان زده شود تا معماران و استادکاران بتوانند در پس آن کار مرمت را انجام دهند. در نهایت نیز شاهد بازسازی سقف و دو گنبد روی آن خواهیم بود. البته خوشحال می‌شویم اگر میراث فرهنگی تهران وارد مرمت بنا شود. اما قطعا هر کاری اتفاق بیافتد با همکاری میراث خواهد بود.

او درخصوص نقش بانک‌ها و مالکان خصوصی در مرمت بنا گفت: درحال مذاکره هستیم و احتمالا بخش‌هایی که جنبه معماری و تاریخی دارند توسط شهرداری و با نظارت میراث فرهنگی مرمت خواهد شد و مرمت بخش‌های دیگر توسط مالکان خصوصی تامین خواهد شد.

مرمت اضطراری

محسن شیخ الاسلامی (معاون میراث فرهنگی استان تهران) درخصوص داربست‌هایی که در میدان حسن آباد نصب شده‌اند، گفت: هرچند این داربست‌ها بدون ارائه طرح و نقشه به میراث فرهنگی نصب شده‌اند اما باتوجه به آنکه یک کار مرمت اضطراری به حساب می‌آید جای تشکر دارد چراکه قرار نیست در عرض دو روز طرح یا نقشه‌ مدون شود. در مرحله‌ای که اکنون قرار داریم، رفع خطر، تجهیز کارگاه و نصب داربست حفاظتی، آواربرداری لازم است. برای بازسازی و چگونگی مواجهه با آن باید طرح ارائه شود که با هماهنگی میراث فرهنگی و شهرداری و سازمان زیباسازی انجام خواهد شد.

او با تاکید برآنکه اگر میراث فرهنگی می‌خواست به موضوع ورود کند نه تنها امکان و شرایط برای ورود به آن فراهم نبود بلکه ممکن است زمان‌بر می‌شد،‌ گفت: از اینکه شهرداری ورود کرده خوشحال هستیم اما درنهایت باید طرح مرمت ارائه شود. ضمن آنکه علی اصغر مونسان (رییس سازمان میراث فرهنگی،‌صنایع دستی و گردشگری) با دستور ریاست جمهوری دستور تشکیل کارگروه تخصصی برای مرمت میدان حسن آباد را صادر کرده‌است. احتمال دارد ظرف دو یا سه هفته آینده این کارگروه تشکیل و طرح مرمتی ارائه شود. البته کارهای رفع خطر انجام می‌شود و متوقف نخواهد شد.

شیخ الاسلامی با تاکید برآنکه نوع برخورد با بازسازی میدان حسن آباد بسیار اهمیت دارد، گفت: اکنون سئوالات زیادی درخصوص مرمت این بنا وجود دارد. به طور مثال آیا باید بازسازی سقف بنا با همان تیرهای چوبی انجام شود یا آنکه ممکن است دوباره در معرض آتش‌سوزی قرار گیرد و باید به فکر ساز و کار دیگری باشیم؟ درعین حال باتوجه به آنکه سیستم اطفاء حریق در آن طراحی نشده بود، آیا باید چنین سیستمی در بنا در نظر گرفته شود یا خیر؟ این سئوالات باید در کارگروه ویژه مورد بررسی قرار گیرد.

به گفته معاون میراث فرهنگی استان تهران در بنای ثبتی میدان حسن آباد هیچ سیستم اطفاء حریقی تعبیه نشده بود و حتا روی نما نیز شاهد آشفتگی سیم‌های برق هستیم و درعین حال سیستم سرمایش و گرمایشی مناسبی نداشت و درعین حال، سیستم اعلام اطفاء حریق نداشت.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: 30تیر1398 ، کدخبر: 788054: www.ilna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین