پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۲۷۸۶
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹
حدود چهار ماه از وقوع سیل در لرستان می‌گذرد و عده‌ای از مردم استان به منازل خود بازگشته اند، اما هنوز برخی از مردم نتوانسته اند به واسطه آسیب‌های جدی که به واحد‌های مسکونی آنان وارد شده، به منازل خود بازگردند؛ حتی عده‌ای از سیل زدگان لرستانی هنوز در چادر به سر می‌برند و منتظر تحقق وعده‌های مسئولانی هستند که در زمان وقوع این بحران اقدام به بازدید از مناطق سیل زده استان کردند و اظهار داشتند که بعد از رفع بحران، سریعا شروع به ساخت و ساز واحد‌های مسکونی تخریب شده می‌کنند.

شعارسال: چهار ماه از وقوع سیل در لرستان می‌گذرد و هنوز وعده‌های مسئولان ذیربط به سیل‌زدگان استان به طور کامل عملی نشده است.

 حدود چهار ماه از وقوع سیل در لرستان می‌گذرد و عده‌ای از مردم استان به منازل خود بازگشته اند، اما هنوز برخی از مردم نتوانسته اند به واسطه آسیب‌های جدی که به واحد‌های مسکونی آنان وارد شده، به منازل خود بازگردند؛ حتی عده‌ای از سیل زدگان لرستانی هنوز در چادر به سر می‌برند و منتظر تحقق وعده‌های مسئولانی هستند که در زمان وقوع این بحران اقدام به بازدید از مناطق سیل زده استان کردند و اظهار داشتند که بعد از رفع بحران، سریعا شروع به ساخت و ساز واحد‌های مسکونی تخریب شده می‌کنند.

طبق برنامه ریزی‌هایی که در زمان وقوع سیل صورت گرفت، بنیاد مسکن اصفهان به عنوان استان معین، مسئولیت بازسازی واحد‌های تخریبی شهرستان‌های پلدختر، معمولان، ازنا و الیگودرز را برعهده گرفت، اما مسئولیت بازسازی و نوسازی بخش دیگری از واحد‌های مسکونی آسیب دیده در جریان سیل به بنیاد مسکن لرستان واگذار شد و مسئولان این مجموعه‌ها وعده دادند که واحد‌های تخریبی را احداث می‌کنند و منازل آسیب دیده را بازسازی خواهند کرد.

مسعود رضایی، مدیرکل بنیاد مسکن لرستان ۱۹ اردیبهشت در این باره می‌گوید: در مجموع تعمیر و بازسازی بیش از ۱۲ هزار واحد مسکونی آسیب دیده از سیل بر عهده بنیاد مسکن استان لرستان است و این نهاد سه هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی جدید در مناطق سیل زده استان احداث می‌کند.

رضایی می‌افزاید: کار بازسازی واحد‌های آسیب دیده از سیل در شهرستان‌های خرم آباد، بروجرد، کوهدشت، رومشکان، دورود و سلسله به بنیاد مسکن استان واگذار شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن لرستان یادآور می‌شود: سیل امسال به ۳۵ هزار واحد مسکونی و ۶۰۰۰ واحد تجاری استان خسارت وارد کرده است.

جعفری: ۲۹ روستای استان لرستان نیازمند جابجایی هستند

همچنین جعفری، معاون بنیاد مسکن لرستان ۳۰ اردیبهشت در این باره می‌گوید: ۲۹ روستای استان نیازمند جابجایی هستند که در حال حاضر پیگیر تهیه زمین برای آنان هستیم.

جعفری اضافه می‌کند: تاکنون در ۱۷ روستا تامین زمین مورد نیاز از محل اراضی ملی و توافق مالکان انجام شده است. موضوع تامین زمین در سایر روستا‌ها نیز در دست پیگیری و اقدام است. همچنین برخی از روستا‌های استان نیازمند اقدامات ایمنی هستند.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن لرستان می‌گوید: در کنار جابجایی روستا‌های سیل زده استان، طرح‌های هادی نیز انجام می‌شود. همچنین بازنگری در چند طرح هادی روستایی در استان در سال جاری انجام می‌شود.

رضایی: آوار برداری ۷۰۰ واحد مسکونی انجام شده است

از سویی، مدیرکل بنیاد مسکن لرستان ۲ خرداد درباره آخرین وضعیت بازسازی واحد‌های مسکونی سیل زده استان می‌گوید: کار آوار برداری ۷۰۰ واحد مسکونی به انجام رسیده و عملیات پی کنی ۳۰۰ واحد تاکنون اجرایی شده است.

رضایی می‌افزاید: تاکنون بالغ بر ۱۶ میلیارد تومان کمک در قالب بلاعوض معیشتی به مردم سیل زده استان پرداخت شده و ۴ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی برای پرداخت تسهیلات تعمیری به بانک‌های عامل معرفی شده اند که از این تعداد یک هزار و ۱۰۰ پرونده موفق به عقد قرارداد با بانک عامل شده اند.

زرین جویی: پرونده ۶۳۰ واحد مسکونی خسارت دیده به بانک‌های عامل ارسال شد

نظام زرین جویی، رئیس ستاد بازسازی سیل شهرستان خرم آباد نیز ۱۲ خرداد در این باره می‌گوید: کارشناسان بنیاد مسکن شهرستان تاکنون ۴۳۶۰ واحد مسکونی شهری و روستایی خسارت دیده از سیل بهمن ۹۷ و فروردین ۹۸ در سطح شهرستان را مورد بازرسی و ارزیابی قرار دادند که از این مجموع، پرونده ۶۳۰ واحد مسکونی خسارت دیده برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل ارسال شده است.

زرین جویی می‌افزاید: از این تعداد ۴۲۳ فقره مربوط به تعمیرات در حوزه شهری و روستایی، ۱۵۷ فقره در حوزه معیشتی (خرید لوازم خانگی) و ۵۰ فقره مربوط به احداث واحد‌های تخریبی روستایی بوده است.

بر این اساس، می‌توان گفت: بنیاد مسکن لرستان در حد توان در حال تحقق وعده‌های خود است هر چند که این کار به کندی پیش می‌رود، اما امیدواریم این پروسه هر چه سریعتر به سرانجام برسد.

ناگفته نماند که هنوز اهالی روستای خرسدر علیا که در نزدیکی شهرستان پلدختر واقع شده و در جریان سیل، واحد‌های مسکونی آن تخریب شده اند، در چادر به سر می‌برند و امید داریم به وضعیت این سیل زدگان رسیدگی شود.

سیلی که در لرستان به وقوع پیوست، علاوه بر واحد‌های مسکونی، خسارات بسیاری به زمین‌های کشاورزی مردم وارد کرد. به این نحو که بر اثر سیل پنجم و دوازدهم فروردین، بالغ بر یک هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان به زیربخش‌های کشاورزی استان لرستان خسارت وارد شده است.

امیری، مدیر جهاد کشاورزی کوهدشت ۷ خرداد در این باره می‌گوید: ۶۵۰۰ پرونده کشاورزان خسارت دیده سیل این شهرستان با حجم دو هزار و ۱۰۰ هکتار از ۷۵۰۰ هکتار در مرحله بررسی برای پرداخت غرامت است که بعد از تعیین تکلیف، غرامت آنان پرداخت می‌شود.

مرادی: ۱۱۳ باغ آسیب دیده از سیل تاکنون پاکسازی شده است

از سویی میرزا محمد مرادی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پلدختر ۵ تیر درباره میزان خسارات سیل به زمین‌های کشاورزی این شهرستان می‌گوید: لیست کشاورزان آسیب دیده از سیل در شهرستان پلدختر تهیه و تاکنون ۴۳۰۰ پرونده تشکیل شده است. تعداد ۲۷۰۰ پرونده در کارگروه شهرستان تایید و به مرکز استان ارسال شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پلدختر می‌افزاید: ۱۱۳ باغ آسیب دیده از سیل تاکنون پاکسازی شده است. ۸۶۰ کیلومتر از جاده‌های بین مزارع در جریان سیل اخیر در پلدختر خسارت دیده است.

امیدواریم روند اختصاص غرامت به سیل زدگانی که زمین‌های کشاورزی آنان دچار آسیب شده، هر چه سریعتر طی شود و جهادکشاورزی لرستان به وعده هایش عمل کند.

ناگفته نماند، در جریان سیل ۸۰ هکتار از انجیرستان‌های پلدختر و معمولان دچار آسیب شدند و در معرض نابودی بودند، اما به همت دانشجویان جهادگر و گروه‌های جهادی این انجیرستان‌ها جان دوباره گرفتند.

البته کمیته امداد شهرستان پلدختر نیز در جریان سیل تا جای ممکن به سیل زدگان خدمت رسانی کرد و توانست اثاثیه منزل و لوازم ضروری را بین نزدیک به ۱۰۰۰ خانوار تحت پوشش توزیع کند و با هماهنگی فرماندار و امام جمعه پلدختر، بسته‌های اهدایی ستاد اجرایی فرمان امام را در قالب پک‌هایی بین حدود ۱۵۰۰ خانوار سیل زده تحت پوشش کمیته توزیع کند؛ و علاوه بر ان در تلاش است فضایی را فراهم کند تا وام‌های کارگشایی با سقف ۵ میلیون تومان به افراد تحت پوشش و سیل زده تخریبی و خسارت دیده این شهرستان ارائه کند.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو ،تاریخ انتشار: 2 مرداد1398،کدخبر:779866 ،www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین