پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۲۹۴۲
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۷
ساختمان های باغ بیرم آباد کرمان که در گذر ۵۰۰ سال تخریب شده بودند و تنها تلی از خاک و چند ستون از آن ها باقی مانده بود توسط تولیت آستان قدس در کرمان مرمت و بازسازی شده و تا پایان سال ۹۸ پروژه مرمت پایان می یابد. حسین صابری مسئول دفتر نمایندگی آستان قدس در کرمان در ارتباط با وضعیت مرمت موقوفه باغ بیرم آباد آستان قدس رضوی به خبرنگار راه آرمان گفت: باغ بیرم آّباد قدمتی حدود ۵۰۰ ساله دارد در زمانی که گنجعلی خان حاکم کرمان بوده این مکان را احداث می کند .

شعار سالساختمان های باغ بیرم آباد کرمان که در گذر ۵۰۰ سال تخریب شده بودند و تنها تلی از خاک و چند ستون از آن ها باقی مانده بود توسط تولیت آستان قدس در کرمان مرمت و بازسازی شده و تا پایان سال ۹۸ پروژه مرمت پایان می یابد.

حسین صابری مسئول دفتر نمایندگی آستان قدس در کرمان در ارتباط با وضعیت مرمت موقوفه باغ بیرم آباد آستان قدس رضوی گفت: باغ بیرم آّباد قدمتی حدود ۵۰۰ ساله دارد در زمانی که گنجعلی خان حاکم کرمان بوده این مکان را احداث می کند .

وی اظهار داشت: در مجموعه این باغ یک ساختمان مرکزی وجود دارد که به عنوان ساختمان حاکم نشین کرمان بوده است که گنجعلی خان حاکم کرمان در این ساختمان سکونت داشته است.

صابری بیان کرد:همچنین این باغ ۳ ساختمان دیگر با عنوان های ساختمان هشتی ، انباری و مطبخ و آب انبار دارد و در بخشی از آن آبنما و حوض خانه نیز وجود دارد.

مسئول دفتر نمایندگی آستان قدس در کرمان افزود: این ساختمان ها به شدت مخروب شده بودند که در سه سال گذشته سازمان املاک و موقوفات یزد و کرمان آن ها را تعمیر و بازسازی کرده است.

صابری بیان کرد: حدود ۵۰۰ سال قبل این ساختمان ها احداث شده اند و اکنون به عنوان مجموعه ای از میراث فرهنگی استان محسوب می شوند و به ثبت میراث رسیده است و قاعدتا هر اقدامی که در این مجموعه صورت می گیرد باید بر طبق دستورالعمل های میراث فرهنگی باشد.

وی ادامه داد: گنجعلی خان اهمیت زیادی برای وقف قائل بوده است و موقوفات زیادی داشت از همین رو این مکان را وقف آستان قدس رضوی به نیت حرم و نور حرم وقف کرد ، بدین معنی که کلیه منافعی که از این باغ حاصل می شود وقف چراغانی و نور حرم شود.

مسئول دفتر نمایندگی آستان قدس در کرمان یادآور شد: این باغ دارای ۴ نقطه میراثی به جز دیواره ها می باشد یک بخش از آن ساختمان حاکم نشین است که در دو طبقه است و در چند سال گذشته مرمت آن به تبعیت از ضوابط میراث انجام شده و تنها نصب درب ها و نورپردازی آن باقی مانده است که نیازمند هزینه بسیار زیادی است.

صابری تصریح کرد: مرمت این ساختمان تقریبا مانند ساختمان ۵۰۰ سال قبل انجام شده و بخش های اندکی با هماهنگی میراث مرمت شده که مشابه قدیم نیست.

وی ابراز داشت: در طبقه دوم این ساختمان نقش و نگارهایی از قدیم همچنان باقی مانده که آن ها را حفظ کردیم متاسفانه در طی ۵۰۰ سال این بناها خراب شده بود و سقف آن ریخته بود و در حال حاضر با تلاش های فراوان به شکل اولیه مرمت شده است.

مسئول دفتر نمایندگی آستان قدس در کرمان بیان کرد: از سال ۹۴ بنابر تصمیم مسئولان مصوب شد این مکان به عنوان یک مرکز تفریحی فرهنگی در اختیار عموم قرار گیرد البته متقاضی برای خرید هم وجود داشت اما تولیت آستان قدس تاکید بسیاری بر نگه داری موقوفات میراثی داشتند و فروش آن کنسل شد.

صابری گفت: در مرداد ماه ۹۶ طی بازدیدی که تولیت آستان قدس از این مرکز داشتند مصوب گردید این مکان به عنوان یک اردوگاه تربیتی و فرهنگی با نام ارودگاه تربیتی امام رضا (ع) مورد استفاده قرار گیرد.

وی تاکید کرد: اخیرا با هماهنگی دفتر نمایندگی استان و سازمان املاک و موقوفات یزد و کرمان و سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی توافقات اجرایی صورت گرفته و کار آغاز شده و با اجرای شبکه معابر و روشنایی آن از اردوگاه بهره برداری خواهد شد و عمدتا دانش آموزان منطقه از آن استفاده خواهند کرد.

مسئول دفتر نمایندگی آستان قدس در کرمان اظهار داشت: پیش بینی می شود در فاز اول با تامین روشنایی ، سنگ فرش معابر و آبرسانی و ایجاد مکان های ورزشی مناسب تا پایان سال اردوگاه به بهره برداری خواهد رسید.

صابری در خاتمه خاطر نشان کرد: لازم به ذکر است ساختمان حاکم نشین از نظر اجرایی و بهره برداری هنوز به هزینه های زیادی نیاز دارد تا تکمیل شود که در کوتاه مدت امکان پذیر نیست و در شرایط اقتصادی کنونی فراهم آوردن چنین مبلغی برای تکمیل پروژه آسان نیست.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری آرمان کرمان، تاریخ انتشار 2 مرداد 98، کد خبر: 34641، www.armanekerman.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین