پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۳۴۲۴
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۸
عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه گفت: دولت پالایشگاه نفت کرمانشاه را در یک حراج به‌جای ۶۳هزار میلیارد ریالی با قیمت ناچیز ۲۱۰میلیارد تومان به بخش خصوصی واگذار کرده است.
شعارسال: پالایشگاه نفت کرمانشاه در سال 1301 با ظرفیت روزانه 2 هزار بشکه به بهره‌برداری رسید. این پالایشگاه به‌لحاظ قدمت دومین پالایشگاه ایران است اما این پالایشگاه در سال‌های گذشته گرفتار حاشیه‌های واگذاری به بخش خصوصی بوده است.

مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی و کارشناسان معتقدند که خصوصی‌سازی درست اجرا نشده و واگذاری اقتصاد به مردم با گذشت بیش از 10 سال از ابلاغ سیاست‌های کلی اصل 44 هنوز به ثمر ننشسته است و یکی از حاشیه‌های پررنگ‌تر از متن واگذاری پالایشگاه کرمانشاه است.

رأی قوه‌ قضاییه در مورد تخلفات واگذاری پالایشگاه کرمانشاه

یکی از نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس با بیان اینکه "پرونده تخلف در واگذاری پالایشگاه نفت کرمانشاه در مجلس پس از مشمولیت ماده 234 به قوه قضاییه ارسال شده است و اکنون منتظر رأی این قوه در مورد این تخلفات هستیم" بیان کرد: گزارش تحقیق و تفحص از پالایشگاه کرمانشاه، براساس ماده 234 آیین‌نامه‌ داخلی مجلس شورای اسلامی درباره عدم اجرای ماده 21 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی و عدم رعایت شئونات در ماده 4 آیین‌نامه‌ اجرایی شیوه قیمت‌گذاری بنگاه‌ها در واگذاری شرکت پالایشگاه نفت کرمانشاه تهیه شده است.

حجت‌الاسلام سید جواد حسینی‌کیا افزود: بعد از قرائت این گزارش به رأی مجلس شورای اسلامی گذاشته شد که نمایندگان با 127 رأی موافق، 16 رأی مخالف و 16 رأی ممتنع از مجموع 201 نماینده حاضر در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مصوب کردند که این گزارش برای بررسی به قوه قضاییه ارجاع شود.

وی ادامه داد: پالایشگاهی را که بیش از 63 هزار میلیارد ریال می‌ارزد امروز قیمت پایه آن را 180 میلیارد تومان قیمت‌گذاری کرده و به 210 میلیارد تومان می‌فروشند.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه لابی‌های قدرتمندی در کشور برای سودجویی از پروژه‌ها و سرمایه‌های کشوری وجود دارد که باعث بروز چنین مشکلات و از بین رفتن بیت‌المال می‌شود گفت: دولت باید مانع رانت‌خواری فروشندگان پالایشگاه کرمانشاه شود.

وی اضافه کرد: فروشندگان این مرکز با اعلام زیان‌ده بودن این پالایشگاه اقدام به فروش آن کردند اما به‌محض واگذاری به بخش خصوصی شاهد سوددهی فوق‌العاده این پالایشگاه شدیم و شاید در شکل ظاهری فروش این پالایشگاه مشکل نداشته باشد اما در حقیقت واگذاری این سرمایه ملی و استانی به بخش خصوصی خیانت بزرگی به مردم استان کرمانشاه محسوب می‌شود.

نماینده مردم سنقروکلیایی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجمع نمایندگان استان کرمانشاه مخالفت خود را با این واگذاری اعلام کرده است گفت: مجمع نمایندگان نسبت به این قضیه اعتراض خود را به مراجع قضایی، سازمانهای اطلاعاتی امنیتی و ریاست جمهوری اعلام کرده و باید جلوی این خیانت بزرگ گرفته شود.

وی واگذاری پالایشگاه نفت کرمانشاه به بخش خصوصی را سبب توقف چرخه تولید دانست و افزود: خریدار پالایشگاه به‌هیچ‌وجه اهلیت مدیریتی ندارد زیرا 10 درصد اقساطی را که باید در مرحله نخست پرداخت می‌کرد از بانک دی وام دریافت کرده است و به‌طور قطع پشتوانه مالی برای اداره پالایشگاه ندارد.

چوب حراج به هویت کرمانشاه

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مدیرعامل پالایشگاه کرمانشاه به طور سری و بدون اینکه نظر استاندار، نماینده ولی فقیه و مجمع نمایندگان استان را بداند اقدام به واگذاری پالایشگاه از طریق مناقصه کرده است بیان کرد: چرا اینچنین چوب حراج به مال مردم می‌زنند؟

احمد صفری گفت: اکنون کرمانشاه رتبه اول بیکاری را در کشور دارد و تنها سند این استان همین پالایشگاه است که به نوعی هویت این استان و مردمانش است و چوب حراج به هویت کرمانشاه زدن خیانت است.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری فرمودند خصوصی‌سازی در صورتی که قانونمند و کارشناسی شده باشد باید صورت بگیرید و ایشان نگفتند حراج کنید! عنوان کرد: شرکتی هم که می‌خواهد این پالایشگاه را خریداری کند اهلیت ندارد، هم مقروض و بدهکار بانکی است و هم توان و شرایط مدیریتی لازم برای آن را ندارد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی گفت: از مسئولان دولت درخواست می‌شود به‌دنبال واگذاری غیرعادلانه این پالایشگاه، اقداماتی جهت مقابله با هدررفت سرمایه آن انجام دهند، به این منظور باید پالایشگاه کرمانشاه یا به دولت بازگردانده شود یا آن را به قیمت مناسب و اعمال شرایط جدید مجددا واگذار کنند اما این درخواست تاکنون مورد توجه دولت قرار نگرفته است.

صفری افزود: تا پیش از واگذاری پالایشگاه کرمانشاه اعلام شد که این پالایشگاه زیان‌ده است ولی پس از واگذاری و امروز این پالایشگاه سودده شده است و سوال اینجاست که چه اتفاقی رخ داده که فردی بدون تخصص سبب سوددهی پالایشگاه شده است و این موضوع نشان می‌دهد که واگذاری پشت پرده دارد.

سوءاستفاده از بیت‌المال در واگذاری پالایشگاه نفت کرمانشاه

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در مورد واگذاری پالایشگاه کرمانشاه بیان کرد: پس از گزارش کمیسیون انرژی در خصوص تخلفات مرتبط با شرکت پالایشگاه نفت کرمانشاه نمایندگان ملت با رای قاطع نتیجه را به قوه قضائیه ارجاع کردند زیرا به ‌طور قطع رانت‌ها و دست‌های پنهان و آشکار پشت‌پرده فروش شرکت پالایشگاه نفت کرمانشاه قرار دارد.

سید قاسم جاسمی افزود: گذشته از این 90 هکتار زمین این پروژه بزرگ که در منطقه بسیار خوبی واقع شده است را به قیمت بسیار ناچیزی واگذار کردند که خود این مسئله نیز جای تأمل بسیار دارد.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه گفت: این دومین پالایشگاه به لحاظ قدمت بعد از پالایشگاه آبادان است اما برای پالایشگاه آبادان با 2هزار و 700میلیارد ضرر دهی وزیر نفت اعتقاد دارند که باید جبران مافات کرده و ضرر دهیش را بدهند تا حفظ و در آینده تقویت شود ولی برای پالایشگاه کرمانشاه با حدود 90میلیارد بدهی دست به واگذاری آن هم غیر کارشناسی می‌زنند.

رانت های پشت پرده برای ارزان خریدن پالایشگاه کرمانشاه

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی گفت: رانت‌هایی دست به دست هم داده‌اند که پالایشگاه را خریداری کنند و بعد از بهره بردن از منافع، آن را از بین ببرند و پالایشگاه کرمانشاه اگر تجدید ارزیابی به قیمت روز شود، چندین برابر قیمت تعیین شده فعلی، قیمت آن است.

عبدالرضا مصری با بیان اینکه متاسفانه تجدید ارزیابی در رابطه با این موضوع انجام نمی‌شود و در قیمت‌های کارشناسی، اعداد عجیب و غریبی داده می‌شود که آدم احساس می‌کند یک رانت و یک جریان مشکوکی پشت پرده است بیان کرد: به طور مثال اگر بخواهند برق آنجا را از وزارت نیرو بگیرند، فقط انشعاب برق پالایشگاه، هم اکنون بالای 50 میلیارد تومان هزینه آن است و زمین آنجا متری چند میلیون تومان قیمت دارد که در قیمت کارشناسی اعلامی، حداکثر متری دویست هزار تومن اعلام شده است.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه گفت: بیش از 50 میلیارد تومان امکانات در انبار شامل ژانراتور و ماشین آلات آن قرار دارد و قیمت آهن قراضه‌های آنجا از قیمت اعلامی بیشتر است.

وی گفت: ما به شدت با واگذاری پالایشگاه کرمانشاه مخالف هستیم و تجربه‌های بدی نیز از این نوع واگذاری داریم که می‌توان به کارخانه‌های نساجی و پشم‌ریسی غرب اشاره کرد که با واگذاری امروز دیگر اثری از آنها نیست.

وی افزود: در صورتیکه کسانی که در مزایده پالایشگاه کرمانشاه برنده اعلام شدند، برای یک کارخانه کوچک، دو برابر آن را از بانک‌های کرمانشاه پول گرفتند و کل وام معوق شده است و حق نداشتند که این‌ها را به کسانی که معوق بانکی دارند، واگذار کنند زیرا ما با اهلیت کار داریم، نه کسانی که خریدارند، اهلیت این کار را دارند و قبلا پالایشگاهی داشتند و یا سابقه‌ای در این حوزه در کشور دارند.

نحوه واگذاری پالایشگاه کرمانشاه، دغدغه اصلی جنبش دانشجویی

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه رازی کرمانشاه با اشاره به این که اصل جریان خصوصی‌سازی مشکلی ندارد و مسئله نحوه واگذاری است گفت: مجمع تشخیص و قوه قضائیه هر چه سریعتر به مسئله خصوصی‌سازی پالایشگاه کرمانشاه ورود کنند، چرا که در این خصوص غارت بیت المال صورت گرفته است.

رضا صالحی افزود: این پالایشگاه تولیدکننده پنتان و سوخت هواپیما و تامین کننده خوراک نفت سفید شرکت بیستون کرمانشاه است و در زمان جنگ تحمیلی، نقش مهمی به عنوان پشتیبان تولید صنایع نفتی کشور ایفا کرده است.

وی عنوان کرد: روند خصوصی سازی پالایشگاه کرمانشاه از سال 90 شروع شد و دولت، 55 درصد از سهام پالایشگاه را در اختیار بانک‌ها قرار داد که در سال 93 این موضوع رد می‌شود و پالایشگاه به مالک اصلی خود بازگردانده می‌شود.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه رازی کرمانشاه بیان کرد: در سال 95 این پالایشگاه با مبلغ 180 میلیارد تومان وارد روند واگذاری شده و شخصی که اهلیت ندارد و در حوزه شیر و لبنیات فعالیت دارد، پالایشگاه را به مبلغ 210 میلیارد تومان خریداری کرد.

وی عنوان کرد: با فروش این پالایشگاه به خریداری که فاقد اهلیت است، اعتراضات کارگری این مجموعه شروع شده و اخراج برخی از کارگران صورت گرفت. برخی از ادوات دارای قدمت پالایشگاه (از جمله برج تقطیر) هم که قرار بود در موزه نگهداری شوند، به فروش رسید.

صالحی بیان کرد: بعد از واگذاری این پالایشگاه و شروع اعتراضات کارگری، جنبش دانشجویی استان کرمانشاه به این جریان ورود کرد و آخرین اقدامی که این جنبش در راستای شفاف سازی روند واگذاری پالایشگاه انجام داد، صدور نامه‌ای با مضمون شفاف سازی روند واگذاری پالایشگاه کرمانشاه خطاب به مجمع نمایندگان استان با 3600 امضا بود که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه رازی کرمانشاه جمع آوری شد.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه رازی کرمانشاه اظهار کرد: اواخر دی 97 بود که کمیسیون تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی اهلیت خریدار، نحوه قیمت گذاری و نحوه واگذاری پالایشگاه کرمانشاه را رد کرد و بعد از سه ماه، در صحن مجلس شورای اسلامی با رای موافق 167 نفر از نمایندگان، پرونده واگذاری پالایشگاه کرمانشاه به قوه قضاییه ارجاع داده شد تا روند واگذاری و تخلفات آن از سوی این دستگاه اجرایی به عنوان مدعی العموم مورد بررسی قرار گیرد.

وی عنوان کرد: با اینکه پنج ماه از این جریان می‌گذرد، قوه قضاییه در این خصوص سکوت کرده و هنوز مشخص نیست پرونده پالایشگاه کرمانشاه به کدام شعبه ارجاع داده شده است.

صالحی افزود: مسئله پالایشگاه کرمانشاه و شفاف سازی‌های این موضوع و رسیدگی به پرونده آن، دغدغه اصلی جنبش دانشجویی کرمانشاه است؛ در حالی که هیچکدام از ارگان‌های مربوط واکنشی در این خصوص از خود نشان نداده‌اند و به جد، خواستار رسیدگی قوه قضاییه به این جریان هستیم و لازم است، مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان دستگاه ناظر به این مسئله ورود کند.

وی بیان کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام علاوه بر ورود مصداقی، باید ورود کلان نیز به این جریان داشته باشد و باب‌های قانونی را اصلاح کند و از این ارگان تقاضا داریم هر چه سریعتر به این مسئله ورود کند چرا که در موضوع واگذاری پالایشگاه کرمانشاه، غارت بیت المال صورت گرفته است.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه رازی کرمانشاه اظهار کرد: بعد از اخراج کارگران پالایشگاه و به واسطه روند واگذاری و نحوه قیمت‌گذاری و اهلیت نداشتن خریدار، یکسری از کارگران متولی پیگیری مطالبات کارگری پالایشگاه می‌شوند و از چهار کارگر اخراجی پالایشگاه، اکنون سه نفر از آنان به شغل خود بازگشته‌اند، آن هم به این صورت که در سطح پایین‌تری از سمت قبلی خود مشغول کار شده‌اند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار: 5 مرداد 1398 ، کدخبر: 2060582 ، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین