پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۴۰۵۶۸
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰
درحالی دولت الزام به واگذاری ۲۰ درصد از باقی مانده سهام خود در پالایشگاه های کشور را دارد که اقتصاددانان واگذاری این بخش از سهام دولتی در بورس را با روش های قبلی محکوم به شکست می دانند.
شعار سال:درحالی دولت الزام به واگذاری ۲۰ درصد از باقی مانده سهام خود در پالایشگاه های کشور را دارد که اقتصاددانان واگذاری این بخش از سهام دولتی در بورس را با روش های قبلی محکوم به شکست می دانند.

در ابتدای خرداد امسال بود که هیئت واگذاری با عرضه سهام متعلق به دولت در 18 شرکت بورسی و فرابورسی موافقت و این موضوع را به تصویب رساند که در میان آن ها، نام 6 پالایشگاه کشور وجود داشت.

در نتیجه بلوک 20 درصدی سهام شرکت پالایش نفت شیراز و بلوک 20 درصدی سهام شرکت پالایش نفت لاوان به ترتیب به ارزش کل پایه یک هزار و 96 میلیارد ریال، 7 هزار و 295 میلیارد ریال و 6 هزار و 658میلیارد ریال آن هم به صورت نقد و یکجا در تیرماه عرضه شدند که مشتری برای این بلوک ها پیدا نشد.

همچنین در روزهای نهم و دوازدهم ماه جاری نیز بلوک 20 درصدی سهام شرکت پالایش نفت تهران و اصفهان در بورس عرضه شد که این عرضه ها نیز به معامله ختم نشد. گفتنی است مجموع ارزش این دو عرضه بالغ بر 88 هزار و 939 میلیارد و 979 میلیون و 791 هزار ریال برآورده شده بود که از عهده بخش خصوصی خارج بود تا بتواند در این معاملات بعنوان خریدار حضور پیدا کند.

در خصوص ناکامی های دولت در واگذاری های اخیر سهام پالایشگاه ها از طریق بازار سرمایه، حسین عبده تبریزی در حاشیه نشست خبری روز گذشته گفت: تا زمانی که حضور دولت همچنان در پشت پالایشگاه های واگذار شده احساس شود، نمی توان به موفقیت این واگذاری ها دلخوش کرد.

وی با اشاره به دخالت دولت در تعیین قیمت خوراک پالایشگاه ها و همچنین نرخ گذاری محصولات اصلی این مجموعه ها که بنزین و گازوئیل از مهم ترین آن ها است، گفت: دولت می خواهد سهام خود در این پالایشگاه ها را در بورس واگذار کند اما همچنان نقش نظارتی خود را در این مجموعه ها داشته باشد که این موضوع با اصل خصوصی سازی کامل پالایشگاه ها منافات داشته و از جذابیت واگذاری بلوک این پالایشگاه ها در بورس می کاهد.

پیش از این نیز رئیس انجمن کارفرمایی پالایشگاه ها نیز گفته بود: از ابتدا نظر انجمن پالایشی بر حفظ حداقل یک سیت مدیریت در همه پالایشگاه ها از سوی دولت بود. دلیل این موضوع نیز پیچیده و استراتژیک بودن صنعت پالایشی است که دولت را در تمام مراحل فراورش نفت خام به بنزین درگیر می کند. از تخصیص خوراک گرفته تا تولید و توزیع و قیمت گذاری در این صنعت، دخالت دولت نیاز است. بهتر است دولت در صنعت پالایشی در کنار بخش خصوصی باشد تا هم بتواند در مراحل حساس اعمال نظر داشته باشد و هم مشکلات این بخش را لمس کند و در زمان های مورد نیاز مجوز های لازم را صادر نماید.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین،تاریخ انتشار:30مهر1398،کدخبر:389345،www.eghtesadonline.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین