پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۲۴۸۴۵
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۹
با توجه به افزایش بازیگران صنعت فین‌تک، بانک‌ها نیز به‌دنبال افزایش سرمایه‌گذاری در فناوری هستند. دولت‌های سراسر جهان به‌طور مداوم در حال سرعت بخشیدن به پذیرش سرویس‌های بانکداری دیجیتال هستند. در ایران نیز بانک‌ها ملزم به آغاز یک سفر به‌سمت بانکداری دیجیتال شده‌اند.
شعار سال:با توجه به افزایش بازیگران صنعت فین‌تک، بانک‌ها نیز به‌دنبال افزایش سرمایه‌گذاری در فناوری هستند. دولت‌های سراسر جهان به‌طور مداوم در حال سرعت بخشیدن به پذیرش سرویس‌های بانکداری دیجیتال هستند. در ایران نیز بانک‌ها ملزم به آغاز یک سفر به‌سمت بانکداری دیجیتال شده‌اند.

در همین خصوص میلاد بیگدلی شاملو، مدیر امور بازاریابی داتین، با اشاره به خدمات بانکداری در گذشته  گفت: اگر ۱۰ سال گذشته قصد داشتیم شعبه بانکی را تصور کنیم مفاهیمی مثل اینترنت و موبایل بانک وجود نداشت.

تا قبل از پا به عرصه گذاشتن این مفاهیم، بانک‌ها نقش سیستم‌های سنتی و کاغذی را بازی می‌کردند. با گذشت زمان و استفاده بانک‌ها از سبک‌های جدید فناورانه، صنعت بانکداری توانست نقش‌های جدیدی را برعهده بگیرد.

 وی خاطرنشان کرد: امروزه مفاهیمی مانند بلاک‌چین، اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی سیستم‌های بانکی را تحت تأثیر قرار داده‌­اند. یکی از مباحثی که امروزه به‌شدت پراهمیت است، بانکداری دیجیتال و تفاوت‌های این حوزه نسبت به بانکداری الکترونیک است؛ صنعت بانکداری با استفاده از فناوری اطلاعات توانسته محصولات جدیدی مانند اینترنت و موبایل بانک را تحت عنوان بانکداری الکترونیک عرضه کند.

بیگدلی با بیان این مطلب گفت: طی چند سال اخیر مفهوم بانکداری دیجیتال در کشور مطرح شده است. فناوری اطلاعات این فضا را به‌وجود آورده تا بانکداری دیجیتال بتواند علایق هر مشتری را شناسایی و با توجه به آن خدمات و سرویس ارائه کند؛ همچنین با توسعه بانکداری دیجیتال، سرویس‌های بانکی مطابق با تغییر نیاز صنایع مختلف خود را وفق می‌دهند.

مدیر امور بازاریابی داتین در ادامه با بیان این‌که بانکداری دیجیتال و الکترونیک با یکدیگر تفاوت دارند، گفت: صنعت فناوری اطلاعات در سال‌های اخیر تغییر کرده و متناسب با آن لازم است سایر صنایع که از آن بهره برده‌­اند، به‌روزرسانی شوند. درواقع بانکداری دیجیتال سیر تحول بانکداری الکترونیک است و از سال­‌های گذشته بسیاری از بانک‌ها و شرکت‌ها، محصولات و خدمات خود را مبتنی بر مفهوم بانکداری دیجیتال ارائه کرده‌اند.

بیگدلی ادامه داد: مفهوم بانکداری دیجیتال را وجود زیرساخت‌های ارائه غیرحضوری خدمات بانکی به مشتریان از صفر تا صد تعریف کرد که نیاز به حضور فیزیکی مشتری در بانک و وجود شعبه‌های متعدد بانکی را بی‌معنی می‌کند.

وی افزود: با وجود بانکداری دیجیتال، استارت‌آپ‌ها می‌توانند با استفاده از خدماتی که بانک‌ها در قالب API و تحت عنوان Open Banking ارائه می‌کنند، محصولات جدیدی را تولید و نقش مکمل بانک‌ها را ایفا کنند؛ رمزارزها، مرزها را در دنیا از بین برده و سعی می‌کنند بانک‌های مرکزی را نیز به حاشیه بکشانند. باید به این دو پرسش پاسخ دهیم که آیا ما در حوزه ارزهای رمزنگاری‌شده همگام با دنیا حرکت کرده‌ایم؟ و باید چه اقداماتی انجام دهیم تا فضا را به خواسته‌هایی که در این حوزه داریم نزدیک کنیم؟

بیگدلی ادامه داد: در کشور ما مسأله رگولاتوری و مفهوم بانکداری اسلامی ارائه خدمات را به‌گونه‌ای متفاوت از دنیا کرده و لازم است بانک‌ها با احتیاط‌تر در مسیر تحول حرکت کنند. اول باید به این سؤال پاسخ دهیم که می‌خواهیم متحول شویم که به چه چیزی نزدیک شویم و بعد با شناسایی مسیر درستی که ما را در کوتاه‌ترین زمان به خواسته‌هایمان نزدیک می‌کند، برنامه‌ریزی کنیم تا به هدفمان برسیم.

وی با اشاره به مسأله ارزهای رمزنگاری‌شده، افزود: تا جایی‌که اطلاع دارم، در زمینه استفاده از فناوری بلاکچین و رمزارزها اقداماتی در حال شکل‌گیری است. یکی از مدیران بانک مرکزی نیز در همایش بانکداری الکترونیک سال گذشته گفته بود: تاکنون قوانین محدودکننده‌ای در حوزه بلاک‌چین و فناوری‌های آن وضع نشده است. اگر شرکت و بانکی علاقه‌مند باشد، می‌تواند اقدامات خود را برای ورود به این حوزه شروع کند؛ زیرا در آینده قوانین با توجه به شرایط موجود وضع خواهد شد.

 به‌گفته بیگدلی، در ایران ورود صنعت بانکداری به این حوزه به‌دلیل عدم آگاهی از فضای رمزارزها و ریسک‌های ناشی از آن به‌کندی صورت می‌گیرد؛ زیرا بانک‌ها هنوز نمی‌دانند باید در چه مسیری گام بردارند و چه نیازهایی را مرتفع سازند.

حمایت شبکه بانکی از فین‌تک‌ها

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز گفت: بانک‌ها مسیر و مفهوم تحول در قالب فین‌تک‌ها را شناسایی و برای آن اقدامات لازم را در دستور کار قرار داده‌اند.

سورنا ستاری با اشاره به اهمیت فین‌تک‌ها گفت: فین‌تک‌ها به عنوان کسب‌وکارهای جدید در بخش صنعت مالی اهمیت بسیار زیادی دارند و نقش جدی در آینده صنایع مالی ازجمله بانک، بیمه و بازار سرمایه خواهند داشت که کسب‌وکارهای سنتی این بخش ازجمله بانک‌ها، شرکت‌های بیمه و کارگزاران بورس باید به آن‌ها نگاهی جدی داشته باشند؛ فین‌تک‌ها در یک سال اخیر رشدی ۱۰ برابری داشته‌اند و هم‌اکنون حجم تراکنش آن‌ها به صدها میلیارد تومان رسیده و این رقم در سال‌های آینده با استفاده بیش‌تر از این ظرفیت توسط مردم و تعامل با کسب‌وکارهای بزرگ و سنتی افزایش پیدا خواهد کرد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: اعتقاد دارم فین‌تک‌ها مسیر ارائه خدمات مالی را تغییر می‌دهند. بر همین اساس باید بخش سنتی برای ازدست‌ندادن مشتریان نگاهی جدی به کسب‌وکارهای جدید ازجمله فین‌تک‌ها داشته باشد و این مسأله که بانک‌ها با ایجاد شتاب‌دهنده، حمایت، خرید سهام و حتی ایجاد فین‌تک به کسب‌وکارهای جدید حوزه مالی نگاه می‌کنند بسیار مطلوب است، چراکه نشان می‌دهد بانک‌ها مسیر و مفهوم تحول را شناسایی و برای آن اقدامات لازم را در دستور کار قرار داده‌اند؛ ضروری است تا بانک‌ها از فین‌تک‌ها برای رشد این صنعت حمایت کنند.

ستاری تاکید کرد: این موضوع که سرمایه‌گذاران، کارخانه‌داران و بانکداران سنتی و قدیمی از املاک و سرمایه خود برای حمایت با راه‌انداری کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و استارتاپی هزینه می‌کنند، نشان می‌دهد که در نگرش و فرهنگ جامعه نسبت به اقتصاد و روند کسب‌وکار تغییراتی بنیادین ایجاد شده که بسیار ارزشمند است و باید این موضوع با سرعت بیش‌تری پیگیری شود تا بتوان به‌جای استفاده از ظرفیت‌های منابع کشور از خلاقیت و دانش برای خلق ارزش و ثروت استفاده کرد تا در نهایت از اقتصاد نفتی به‌سوی اقتصاد دانش‌بنیان و هوشمند حرکت کنیم که این تحول آغاز شده و تمامی دستگاه‌های مسئول در هیئت دولت بر آن تأکید دارند و تلاش در این راستا در حال انجام است.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه سبزینه ،تاریخ انتشار:12مرداد1398،کدخبر:72927،sabzineh.org

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین