پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۴۹۶۰
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۶
وزیر دولت نهم درباره پیام های سیاسی دیدار قالیباف و احمدی نژاد می گوید:هر دو فرد دارای شخصیت‌های حقیقی و حقوقی هستند. فرد حقیقی می‌تواند متناسب با سلایق خود تصمیم بگیرد و به عیادت دیگران برود و با آن‌ها گفت‌وگو کند.

شعارسال: وزیر دولت نهم درباره پیام های سیاسی دیدار قالیباف و احمدی نژاد می گوید:هر دو فرد دارای شخصیت‌های حقیقی و حقوقی هستند. فرد حقیقی می‌تواند متناسب با سلایق خود تصمیم بگیرد و به عیادت دیگران برود و با آن‌ها گفت‌وگو کند.

 در روزهایی که احمدی نژاد باز هم فعال شده و شائبه حضورش در انتخابات مجلس در قالب یک لیست انتخاباتی مطرح است، به یکباره انتشار خبر دیدار او با قالیباف جنجالی در فضای خبری شد. دیداری که قالیبافی ها می گوید به منظور عیادت از رئیس جمهور سابق بوده و احمدی نژادی ها گرچه جزییاتی ارائه نمی دهند اما ادعای قالیبافی ها را هم تایید نمی کنند.

اسدالله عباسی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی دولت دوم احمدی نژاد و سخنگوی فعلی هیات رئیسه مجلس گرچه موضع گیری صریحی در اینباره نمی کند اما می گوید در جلسات انتخاباتی اصولگرایان حرفی ازاینکه او و بدنه رایش جذب شوند یا بودنش در انتخابات تهدیدی برای اصولگرایان باشد مطرح نشده است.

متن این گفت‌وگو در ادامه آمده است:

آقای عباسی! در روزهایی گذشته زمزمه‌هایی شنیده شد مبنی بر اینکه محمود احمدی‌نژاد در حال آماده‌سازی برای ورود به انتخابات این دوره مجلس است، نه اینکه مشخصا خودش ورودی داشته باشد بلکه در قالب آماده سازی لیستی از ناشناخته ها بخواهد در این انتخابات ظهور و بروز داشته باشد. با توجه به شناختی که شما از او دارید این احتمال را چقدر جدی می دانید؟

احمدی‌نژاد با توجه به سوابق اجرایی که در داشته طبیعی است که محق است تا در جلسات سخنرانی که از ایشان دعوت به عمل می‌آید حضور و به ایراد سخنرانی بپردازد. با اهتمام به همین سابقه اجرایی او دارای پایگاه اجتماعی در جامعه هستند و اقبال عمومی هم به وی وجود دارد. اما تصمیم برای حضور در انتخابات امری شخصی است و تاکنون اطلاع‌رسانی دراین‌باره صورت نگرفته است.

می خواهند القا کنند احمدی نژاد به دنبال ایجاد یک جریان سوم است

این روزها که برخی مطرح می کنند ممکن است انتخابات مجلس فضایی برای ظهور یک جریان سوم باشد، این جریان سوم نزدیک به اصولگرایان است یا اصلاح طلبان؟ یا برخی حتی می گویند ممکن است یک جریان پوپولیستی شبه احمدی نژاد باشد.

متأسفانه برخی می‌کوشند تا به جامعه القا کنند که احمدی‌نژاد به دنبال ایجاد یک جریان سوم است. معتقدم که ما نیازمند آن هستیم که اخلاق سیاسی را رعایت و از ایجاد چنین شبهاتی خودداری کنیم. هر فرد در هر جناح و طیفی که قرار داشته باشد طبیعی است که ملاک برای مردم عملکرد اوست. جامعه تا حدود زیادی به طیف‌های سیاسی آگاهی دارند. اینکه بگوییم جریان سومی در حال شکل‌گیری است که تهدیداتی را متوجه کشور می‌کند به‌هیچ‌وجه قابل استناد نیست و منطقی در ماهیت آن دیده نمی‌شود.مردم آگاه هستند و خود می‌توانند بررسی درستی از شرایط و معادلات کنونی داشته باشند.

بحثی درباره پیوند بین طیفی از اصولگرایان و جریان احمدی نژاد نشده است

فرض را بر این بگیریم که طیفی از احمدی نژادی ها هم در انتخابات حضور داشته باشند، ممکن است پیوندی بین طیفی از اصولگرایان و جریان احمدی نژاد صورت بگیرد؟

در جلسات متعددی که بین اصولگرایان تشکیل‌شده است تاکنون به طرح چنین مبحثی پرداخته نشده است. حتی تاکنون هیچ برآوردی از اینکه حضور احمدی‌نژاد تهدید خواهد بود یا فرصت نداشته‌ایم. ازاین‌رو نشانه‌هایی دیده نمی‌شود که از عزم احمدی‌نژاد برای صف‌آرایی انتخاباتی و یا جریان سازی خبر بدهد.

روز گذشته خبری درباره دیدار اقای قالیباف و احمدی نژاد مطرح شد، نزدیکان شهرداراسبق می گوید قالیباف به عیادت احمدی نژاد رفته برخی هم گمانه های انتخاباتی و سیاسی مطرح می کنند. این دیدار می تواند ماهیت ائتلافی و انتخاباتی داشته باشد؟

هر دو فرد دارای شخصیت‌های حقیقی و حقوقی هستند. فرد حقیقی می‌تواند متناسب با سلایق خود تصمیم بگیرد و به عیادت دیگران برود و با آن‌ها گفت‌وگو کند.

تمامی دیدگاه های اصولگرایی باید زیر یک چتر قرار گیرند

اگر فرض را بر احتمال همکاری دو طرف در نظر بگیریم، با توجه به اینکه به نظر می‌رسد حداقل بدنه رای احمدی‌نژاد در جامعه بیشتر باشد و البته با توجه به شکست‌های پیشین قالیباف در ادوار انتخاباتی ، آیا چنین ائتلافی به سود کدام‌یک تمام خواهد شد؟

در مبحث ائتلاف در بین اصولگرایان مؤلفه‌های مشخصی وجود دارد. اگر هر فردی اختلافی با اهداف اساسی اصولگرایی نداشته باشد می‌تواند نقطه اشتراکی برای دو طرف بدل شود و همکاری آغاز شود. البته ممکن است در گوشه و کنار صحبت‌های مخالفی بروز پیدا کنند و طیف‌های اصولگرایی نیز در برخی موارد نظرات یکسان نداشته باشند اما من مایل هستم که تمامی دیدگاه‌های سیاسی ذیل چتر یک اصولگرایی واحد تجمیع شوند و فرصت آن فراهم شود تا با توجه به رهنمون‌های مقام معظم رهبری و هم راستا با گام دوم انقلاب مجلس و دولت آتی بتواند یک شگفتی را در سپهر سیاسی کشور رقم بزنند.

مردم از کشمکش بین جریان های غالب سیاسی درمانده شده اند

پاسخ من را که مشخص و واضح ندادید ولی در همین بحث وحدت اصولگرایان فکر میکنید با این تشتتی که وجود دارد این وحدت حاصل شود؟

چنین اعتقادی ندارم. البته در انتخابات ریاست جمهوری نیز اختلافات و مشکلاتی میان اصولگرایان وجود داشته است که اگر نامزدها برای ائتلاف انعطاف نشان می‌دادند ممکن بود نتیجه‌ای متفاوت رقم بخورد. به‌طور یقین آسیب‌شناسی‌هایی انجام گرفته و ادامه می‌یابد تا در آینده از بروز چنین خطاهایی ممانعت شود. تصور می‌کنم شرایط جدیدی در معادلات سیاسی کشور ایجادشده است. در برهه کنونی مردم از کشمکش‌های سیاسی بین دو جریان غالب سیاسی درمانده‌اند و دیگر خود را محدود به چنین مرزبندی‌هایی نمی‌کنند.جامعه اکنون به دنبال چهره‌ها خدمت گذاری است که تضادی در عمل و شعار آن‌ها دیده نشود.

قالیباف در سال ۹۶ از خودگذشتگی کرد/می تواند آینده درخشانی در انتخابات داشته باشد

آیا از دید شما جریان «نو اصولگرایی» که قالیباف قصد رهبری کردن آن را در آینده دارد، مسیر اتحاد بین اصولگرایان را ناهموارتر از گذشته کند یا هموارتر؟

البته قالیباف در شهرداری و دوران مسئولیت‌های نظامی نشان داده است که عملکرد مناسبی دارد و مردم نیز شناخت درستی از او دارند. البته نقد نیز به عملکرد وی وارد است. اگر بخواهیم نقد منصفانه‌ای داشته باشیم باید تمامی جوانب را در نظر بگیریم و پیش‌داوری امری نادرست است. البته پیش‌تر هم بیان کردم که مادامی‌که خط‌مشی سیاسی افراد با اهداف و نقشه راه کل اصولگرایان مغایرتی نداشته باشد هر فرد دارای شخصیت و هویت سیاسی مستقل نیز خواهد بود.

البته قالیباف در سال ۹۶ ازخودگذشتگی نشان داد و به تصمیم شورای مشورتی اصولگرایان احترام نهاد که همین موضوع یکی از ویژگی‌های مثبت سیاسی اوست. معنای این کناره‌گیری عدم اقبال از قالیباف نبود. ممکن است گمانه‌زنی‌هایی نیز اکنون مطرح شود که در غیر این صورت شاید اتفاق دیگری حاصل می‌شد. اما به‌هرحال مصلحت در آن دوره بر این بود تا حول محور رئیسی ائتلاف شود. اکنون نیز قالیباف با توجه به پیشینه خود می‌تواند آینده درخشانی در عرصه سیاسی چه در مجلس-که البته تاکنون چنین موضوعی را اعلام نکرده‌ است- و یا در کارزار انتخابات ریاست جمهوری آینده داشته باشد.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین ،تاریخ انتشار: 12 مرداد1398،کدخبر: 1286180،www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین