پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۵۱۲۴
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲
استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه امکانات زیرساختی و عمرانی در سطح کشور به روستاها انجام شده اما شاهد مهاجرت هستیم، گفت:‌ بیش از ۵۰ درصد روستاها در ۱۰ سال اخیر خالی از سکنه شده است.

شعارسال: استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه امکانات زیرساختی و عمرانی در سطح کشور به روستاها انجام شده اما شاهد مهاجرت هستیم، گفت:‌ بیش از ۵۰ درصد روستاها در ۱۰ سال اخیر خالی از سکنه شده است.

محمدصادق معتمدیان پیش از ظهر امروز در جلسه ساماندهی و بهبود کسب و کار حوزه فرش یکی از اولویت‌های استان را بحث تولید و اشتغال دانست و اظهار داشت: یکی از اقداماتی که در چند ماه اخیر در دستور کار قرار گرفته شناسایی مزیت‌های نسبی و متمرکز استان بر روی این مزیت‌هاست.

وی با بیان اینکه با راه‌اندازی سفرهای شهرستانی موضوع توجه به اشتغال و تولید در دستور کار است، افزود: توجه به بحث اشتغال در استان به ویژه در مناطق روستایی با توجه به اینکه 41 درصد جمعیت استان در روستاها ساکن هستند بسیار مهم و ضروری است.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه تدوین سند توسعه روستایی را آغاز کرده‌ایم، بیان کرد: هدف از تدوین این سند استفاده از ظرفیت‌های موجود در استان است.

معتمدیان با بیان اینکه 500 روستای خراسان جنوبی برای تامین آب آشامیدنی مشکل دارند، تصریح کرد: در این راستا درخواست رسیدگی به وضعیت آب شرب استان از طرف شورای آب را در دستور کار قرار دادیم.

وی با اشاره به اینکه 91 درصد مصرف آب استان در بخش کشاورزی است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که تنها 28 درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه 2 درصد آب استان در بخش صنعت مصرف می‌شود یادآور شد: این در حالی است که بخش صنعت در استان دارای سهم اشتغال بیشتری است.

معتمدیان گفت: باید در بخش کشاورزی به دنبال افزایش بهره‌وری باشیم و تدوین سند جامع استان در دستور کار شورای عالی آب قرار گرفته و در آخرین جلسه به تصویب رسیده است.

وی با بیان اینکه به دنبال کاهش سطح زیرکشت و افزایش بهره‌وری هستیم افزود: خراسان جنوبی با توجه به شرایط خشکسالی باید در زمینه کشت گلخانه‌ای اول باشد که متاسفانه در این زمینه در سطح کشور آخر است.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه افزایش کشت گلخانه‌ای، مکانیزه کردن و تحت فشار قرار دادن اراضی از اولویت‌های استان در این سند است گفت: باید از شرایط موجود و کم آبی نهایت استفاده مناسب برای افزایش بهره‌وری را داشته باشیم.

معتمدیان با اشاره به اینکه امکانات زیرساختی و عمرانی در سطح کشور به روستاها انجام شده اما شاهد مهاجرت هستیم اظهار داشت: بیش از 50 درصد روستاها در 10 سال اخیر خالی از سکنه شده در حالی که بیشترین اعتبارات را در مناطق روستایی هزینه کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه اشتغال روستایی از اولویت‌های دولت است خاطرنشان کرد: به دنبال تدوین سند توسعه روستایی بومی برای خراسان جنوبی هستیم و در این راستا تمام مسائل برای پیشرفت روستاها در تدوین سند جامع روستایی دیده شده است.

استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: در این راستا باید تلاش شود تیم کاری قوی و سامان دهی شده‌ای داشته باشیم که بتواینم به اهداف مدنظر برای روستاها برسیم.

معتمدیان به ورود دام سبک به استان با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) اشاره کرد و افزود: این یک برنامه دو ساله است که برای استان در نظر گرفته شده و امید است در این مورد رونق اقتصادی و اشتغال در استان و به ویژه روستاها را شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه در فاز نخست 300 میلیون تومان سرمایه‌گذاری برای پرورش دام سبک در برنامه است بیان کرد: در بحث پرورش شتر در استان نیز ایجاد هاب پرورش شتر در استان از دیگر ظرفیت‌هایی است که با راه‌اندازی آن برای 10 هزار نفر شغل ایجاد می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی به بافت فرش در استان اشاره کرد و گفت: در بحث فرش در خراسان جنوبی باید متمرکز شد و تمام نهادها با همکاری هم در زمینه فرش همکاری‌های لازم را داشته باشند.

معتمدیان اظهار داشت: خراسان جنوبی در بحث آموزش در حوزه فرش خوب عمل کرده است اما آموزش‌ها منجر به بهره‌وری درست نمی‌شود و درصد کمی از آموزش دیدگان حوزه فرش در این رشته مشغول به فعالیت می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه برای توسعه فرش استان باید برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تعریف و اجرایی شود یادآور شد: بحث حمایت و توانمندسازی بافندگان فرش استان باید در دستور کار باشد و درخواست صورت گرفته برای تحت پوشش بیمه قرار دادن 20 هزار نفر عملیاتی شود.

استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد: باید تسهیلات ارزان قیمت در راستای بافت فرش در اختیار بافندگان قرار گیرد و از همه مهمتر بحث بازاریابی داخلی و خارجی مورد توجه باشد.

معتمدیان با بیان اینکه تاکنون کمیته امداد استان در بحث فرش اقدامات قابل توجهی انجام داده است گفت: امید است در مورد سایر نهادها نیز به این تفاهم برای همکاری برسیم و شاهد اشتغال و درآمد مناسب برای بافندگان فرش در استان باشیم.

وی با بیان اینکه در حوزه فرش باید بخش‌های مختلف دیده شود یادآور شد: در حوزه فرش می‌توان از ظرفیت بخش خصوصی نیز استفاده کرد و شاهد اقدامات خوبی بود.

استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: باید بانک اطلاعاتی کاملی از بافندگان فرش استان تهیه شود و در خراسان جنوبی نیازمند تدوین سند توسعه فرش هستیم که لازم است در این زمینه کمیته‌ای در استانداری با عنوان کمیته فرش تشکیل شود و به مباحث مورد نظر در این زمینه پرداخته شود.

معتمدیان بیان کرد: اولین ماموریت در راستای بهبود و ساماندهی وضعیت فرش استان تدوین سند توسعه فرش است که لازم است سازمان برنامه و بودجه استان نیز در این زمینه نهایت همکاری را داشته باشد.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم ،تاریخ انتشار: 13 مرداد1398،کدخبر:2068645 ،www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین