پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۹۸۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۶
بازار سینما در ایران همچنان روند کاهشی فروش را تجربه می‌کند. اگرچه در پنج ماه اخیر فروش سینماها به مرز ۱۷۰میلیارد تومان رسیده و ۱۴ میلیون و۶۰۰ هزار نفر را به سینماها کشانده است، اما واقعیت این است که روند فروش در طول همین مدت کاهشی ادامه‌دار داشته است. از مجموع ۱۷۰ میلیارد تومان عایدی بازار سینما در پنج ماه اخیر، بیش از ۱۲۱ میلیارد تومان به سه ماه نخست سال اختصاص دارد. به تعبیر دیگری در دو فصل اول تابستان امسال فروش فیلم‌ها چیزی در حدود ۵۰ میلیارد تومان بوده است. نکته مهم آن است که میانگین ماهانه فروش در فصل بهار بیش از ۴۰ میلیارد تومان و میانگین ماهانه فروش در دو ماه اول تابستان کمتر از ۲۵ میلیارد تومان است.

شعار سال: اینکه فروش کل مرداد ماه نیز براساس آمارهای رسمی فروش ۲۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بوده است، می‌توان روند کاهشی فروش سینماها را با جزئیات دقیق‌تری دریافت. اما این همه ماجرا نیست. اگرچه فروش ۱۷۰ میلیاردی سینماها در پنج ماه اول سال رکوردی بی‌نظیر در تاریخ سینمای ایران است اما دانستن اینکه مرداد ماه سال گذشته فروش کل سینماها بیش از ۲۸ میلیارد تومان بوده است، نشان می‌دهد که افت فروش فیلم‌ها یک نگرانی جدی و احتمالا زنگ خطر یک بحران در بازار اکران است.

نگرانی‌های بازار بی‌رونق

رصد بازارها نشان می‌‌دهد که تمایل عمومی به تماشای فیلم‌های کمدی کاهش قابل‌توجهی داشته است. اگرچه همچنان پرفروش‌ترین فیلم‌های سال کمدی‌ها هستند اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که افزایش روزافزون تعداد فیلم‌های کمدی، کاهش کیفیت فنی و هنری کمدی‌ها و همچنین به تکرار رسیدن خط روایی این‌گونه فیلم‌ها علت اصلی کاهش رغبت تماشاگران به تماشای آنها است. کارشناسان بازار سینما در بیش از ۱۰هفته اخیر نسبت به افت فروش و استقبال عمومی از اکران بارها هشدار داده‌اند و پیش از آن نیز در همین صفحه بارها از سیر نزولی فروش در تابستان گزارش‌هایی منتشر شده است. مسوولان امر نیز در همین راستا با اتخاذ تصمیم‌هایی تلاش کردند تا از ادامه‌دار شدن این روند و افت محسوس بازار پیشگیری کنند. پیشنهادی که اخیرا درباره حذف سرگروه‌ها برای حفظ اکران فیلم‌های پرفروش بر روی پرده ارائه شده در همین زمینه قابل بررسی است. این در حالی است که روزهای پایانی سال گذشته شورای صنفی اکران با افزایش تعداد سرگروه‌ها از پنج به هفت تلاش کرد ظرفیت اکران فیلم‌ها را افزایش دهد. در صورتی که سرگروه‌ها حذف شوند، قدرت مانور سینمادارها در بازار اکران بیش از گذشته خواهد شد و بنابراین فیلم‌های پرفروش همچنان در سکانس‌های اصلی سینماها روی پرده خواهند رفت. این امر می‌تواند کاهش درآمد سینماها در روزهای کسادی بازار را تا حدودی تعدیل کند. افزون بر این تلاش برای اکران فیلم‌های نوستالژیک ایرانی در سالن‌های سینما از مهم‌ترین تصمیم‌هایی است که قرار است عادت مصرف سینما را در میان لایه‌ها و قشرهای مختلف سینمایی حفظ کند.

فروش فیلم‌های روی پرده

بر اساس آمار و اطلاعاتی که تا ظهر روز گذشته در سامانه فروش سینمای ایران قرار گرفته، فیلم سینمایی «روسی» به کارگردانی امیرحسین ثقفی که با محدودیت سنی بالای ۱۵ سال از ۳۰مردادماه روی پرده رفته است، پس از یک هفته نمایش، حدود ۲۴۵ میلیون تومان فروش داشته و نزدیک به ۱۷ هزار نفر آن را تماشا کرده‌اند. این فیلم ۳۶ سینما در تهران و شهرستان‌ها در اختیار دارد. «جانان» به کارگردانی کامران قدکچیان که از ۱۶ مردادماه روی پرده رفته است، تا امروز بیش از ۲۳۵ میلیون تومان فروش داشته که از این مقدار بیش از ۱۲۱ میلیون تومان حاصل فروش در سینماهای تهران بوده است. این فیلم سینمایی که سه هفته از اکرانش می‌گذرد ۶۷سینما را در اختیار دارد. فیلم «ایده اصلی» ساخته آزیتا موگویی پس از سه هفته نمایش در مجموع حدود یک میلیارد و ۸۴۰ میلیون تومان فروش داشته و حدود ۱۴۰ هزار مخاطب در سینماها به تماشای آن نشسته‌اند. این فیلم سینمایی ۱۳۸ سینما در اختیار دارد و از مجموع فروشش به تفکیک یک میلیارد و ۱۲۶ میلیون تومان در سینماهای تهران فروش داشته است.

فیلم سینمایی «قسم» به کارگردانی محسن تنابنده که از ۹ مردادماه در سینماها به نمایش درآمد، تا امروز بیش از یک و نیم میلیارد تومان فروش داشته که از این مقدار حدود یک میلیارد تومان حاصل فروش در تهران بوده است. این فیلم سینمایی اکنون ۱۱۱ سینما را در اختیار دارد. فیلم «قصر شیرین» ساخته سیدرضا میرکریمی که از دوم مردادماه روی پرده رفت، پس از گذشت یک ماه اکران، دو میلیارد و ۶۴۴میلیون تومان فروش داشته که از این مقداریک میلیارد و ۶۰۴ میلیون تومان حاصل فروش در سینماهای تهران بوده است. این فیلم با جذب بیش از ۲۱۸ هزار مخاطب در ۱۳۷سینما نمایش دارد. فیلم سینمایی «سرکوب» به کارگردانی رضا گوران نیز پس از بیش از یک ماه نمایش و با در اختیار داشتن ۸۹ سینما، در مجموع بیش از ۸۰۲ میلیون تومان فروش داشته و به تفکیک۶۳۷ میلیون تومان از آن حاصل فروش در سینماهای تهران بوده است. این فیلم با درون‌مایه‌ای اجتماعی با محدودیت سنی ۱۲+ سال روی پرده سینماها رفته است.

فیلم «تپلی و من» ساخته حسین قناعت که برای گروه سنی کودک و نوجوان ساخته شده و خانواده‌ها مخاطب آن هستند، با بیش از یک ماه اکران، حدود یک میلیارد و ۲۴۸ میلیون تومان فروش داشته و ۱۲۱ هزار نفر آن را در ۱۵۵سینما تماشا کرده‌اند. فیلم سینمایی «نیوکاسل» به کارگردانی محسن قصابیان که از ۲۶ تیرماه نمایشش روی پرده سینماها آغاز شده، تا امروز با در اختیار داشتن ۱۵۵ سینما، یک میلیارد و ۷۱۲ میلیون تومان فروش داشته و از این مقدار به تفکیک بیش از ۹۵۳ میلیون تومان حاصل فروش در سینماهای تهران بوده است. تاکنون ۱۵۹ هزار نفر، مخاطب این فیلم سینمایی بوده‌اند. سه فیلم سینمایی «چاقی» به کارگردانی راما قویدل در گروه ایران، «برمودا» به کارگردانی رهبر قنبری در گروه آستارا و «صدای منو می‌شنوید» به کارگردانی صادق پروین آشتیانی در گروه فرهنگ از روز چهارشنبه ششم شهریورماه اکران خود را آغاز کرده‌اند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار 7 شهریور 98، کد خبر: 3565329، www.donya-e-eqtesad.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
0
0
از بس بازیگرا پفکی و الکی شدن فیلم ها جذابین ندارن کمدی همش مسخره بازی شده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین