پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۹۹۸۷
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸
عیسی امینی رییس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: وکیل و قاضیِ ماندگار خردمند است و قدرت تفسیر دارد. همه قضات، قضات دیوان عالی کشور نخواهند شد و همه وکلا هم وکلای مشهور نخواهند شد. آن وکیل و قاضی موفق خواهد بود که خردمند و با دانش است.

شعار سال:رییس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: وکیل و قاضیِ ماندگار خردمند است و قدرت تفسیر دارد. همه قضات، قضات دیوان عالی کشور نخواهند شد و همه وکلا هم وکلای مشهور نخواهند شد. آن وکیل و قاضی موفق خواهد بود که خردمند و با دانش است.

 عیسی امینی صبح امروز( پنجشنبه) در مراسم تحلیف 245 کارآموز وکالت که در محل دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد، اظهار کرد: در مراسم امروز شما سوگند یاد می کنید و به معنای اخص وارد عرصه وکالت می شوید. خداوند را در این سوگند شاهد می گیریم و قسم یاد می کنیم قانون را اجرا کنیم. افلاطون می گوید در عرصه اندیشه هیچ قید و مرزی وجود ندارد. ولی وقتی قانون مطرح می‌شود سقراط می‌گوید باید تقید به قانون داشت. اولین بخش سوگند کارآموز تقید به قانون است.

وی عنوان کرد: اگر ما از زیر سایه قانون خارج شویم صدمه‌پذیر می‌شویم. کارآموز باید عادت کند قید قانون را بپذیرد. قرآن کریم از باب سند تردیدی ندارد اما از باب فهم کلام نص و از باب دیگر اجمال است. سرچشمه عدالت و حقوق از خردورزی است.

وی تصریح کرد: وکیل و قاضیِ ماندگار خردمند است و قدرت تفسیر دارد. همه قضات، قضات دیوان عالی کشور نخواهند شد و همه وکلا هم وکلای مشهور نخواهند شد. آن وکیل و قاضی موفق خواهد بود که خردمند و با دانش است. دانش وکیل رکن و سلاح آن است. اگر مبانی حقوق را بلد نباشیم نزد موکل خود خصوصا در دادگاه شرمنده خواهیم شد.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز بیان کرد: دومین رکن سوگند ما که بسیار مهم است این است که ما سوگند یاد کردیم احترام بگذرایم. جالب این است که احترام فقط احترام به قاضی نیست بلکه احترام به متهم هم هست. جایی نظر من را در مورد قاضی خوب پرسیدند و گفتم قاضی معمولی امروز از استاندار خوب هم بهتر است؛ زیرا مجبور است مستند و مستدل و موجه سخن بگویید. دکتر مصدق فرمودند اهانت به وکیل و قاضی درست نیست. اگر قاضی خاصی را در سریال خُل صدا زدند ما را شیطان رجیم صدا می زنند ما یک روز شیطان و روز دیگر کلاهبردار هستیم. اگر حال کارگردان خوب باشد پادو هستیم. روز دیگر خائن هستیم. این صدای ملت نیست پس صدای رسانه ملی هم نباید باشد. اگر قرار باشد احترام و جایگاه دو بازوی عدالت را حفظ نکنیم مبارزه با فساد معنا ندارد. مبارزه با فساد امروز نگاه برتر است.

وی گفت: کانون وکلا و خود وکلا از نگاه و منش رییس قوه قضاییه حمایت می‌کنند. مهم نیست با ما چگونه برخورد می‌شود. مهم این است که ما محترم باشیم و احترام بگذاریم. وقتی ادعا می کنیم باید جایگاه بالایی داشته باشیم طبیعی است که باید محدودیت ها را بپذیریم. هرجا اختیارات ما زیاد شد محدودیت ها و نظارت هم زیاد می شود. در ادامه سوگند نامه آمده است که شریف باشیم. شرف، برتری و بزرگواری و بزرگ منشی است. باید قدرت اغماض داشته باشیم و گاهی تجاهل کنیم.

وی اشاره کرد: جالب است هیات مقررات زدایی در راستای اینکه ما شغل آفرینی کردیم نه کارآفرینی ما را در وزارت اقتصاد محکوم کرد. گفتند وکلا اسم خود را در سامانه ثبت کنند. هیات تخصصی دیوان هم این را تایید کرده بود. در حال بحث و تبادل نظر هستیم تا این را رفع کنیم. در واقع این هیات به صورت غیرمستقیم قصد دارد ما را تاجر معرفی کند. این هیات سرسره ای است که به شورای رقابت می رسد. کجا تاجر سوگند شرافت یاد می کند؟ آخرین بند سوگند وکالت این است که کینه و حب و بغض نداشته باشیم. وکیل حق ندارد نظر سیاسی خود را در مقام دفاع اجرا کند. ما به عنوان کانون وکلا حق ورود به انتخابات نداریم و به عنوان نمی توانیم وکیل کار سیاسی. کنیم. این حرف ایران یا حرف 40 سال و 50 سال نیست. این را دنیا تجربه کرده است. مردم و حاکمیت ها همه سوگندهای ما را نمی پذیرند و آخر به ما می گویند باید وثیقه بگذارید و آن وثیقه شرف است. ما وکلا صیاد خوبی هستیم.

امینی تصریح کرد: امروز به دلیل حضور آقای مصدق خوب است بگوییم ایشان فقط معاون حقوقی قوه نیستند بی تردید ایشان از حقوقدانان بسیار خوب در آیین دادرسی کیفری هستند. قوه قضاییه می‌خواهد با فسادی که تنیده شده و قدرت وحشتناکی دارد و ریشه دوانده و سازمان یافته مبارزه کند و مبارزه با آن بسیار دشوار است. مطمئن هستم موفق خواهیم بود. راهش این است که قوانین فسادزا را از بین ببریم. اعلام شده است موسسات غیرمجاز که در حال نابودی سیستم هستند مجاز تلقی شدند.

امینی افزود: عزم مبارزه با موسسات حقوقی غیرمجاز را در رییس محترم قوه قضاییه دیده ام. خیلی از اینها حقوقدان نیستند. مبارزه با فساد کمک وکلا را می طلبد. 90 درصد بخش های حقوقی توسط وکلا اداره می شود ما حمایت می کنیم اما به راه و روش خود. صنف بقال در کشور ما پروانه دارد. صدای مراجع نظارتی قوه قضاییه را بشنوید. 40 درصد از وکلا بیکار هستند و 22ونیم درصد از وکلا پروانه شان را تمدید نکردند.

وی تاکید کرد: جذب هایی در مرکز امور وکلا و مشاوران قوه قضاییه در حال صورت گرفتن است. استدعا دارم جلوی جذب را بگیرند یا آن را به اقل برساند. وضعیت آشفته است. در فرانسه از هر 961 نفر یک وکیل وجود دارد. آرزو دارم اگر لباس سلامت را از دست دادیم لباس شرافت را از دست ندهیم. حفظ آبرو بهترین توشه است. ما دادگستری مقتدر را دوست داریم. ما را تمام قد کنار خود ببینید. آنچه برای ما مهم است ایران بزرگ است. تردید نکنید وکلا یار شما هستند. وکلا کنار قضات درس خواندند.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا،تاریخ انتشار:7شهریور1398،کدخبر:98060703683،www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین