پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۲۳۰۲۲۰
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۱
فرهاد دژپسند روز شنبه در سی امین همایش بانکداری اسلامی در بانک مرکزی، افزود: تلاش می شود برای نرخ سود بانکی فرمولی تعیین شود که هم آموزه های اسلامی را شامل شده و هم انتظارات فعالان اقتصادی را پوشش دهد.وی گفت: امروز بانک ها نه تنها باید از بنگاه‌داری فاصله بگیرند، بلکه بنگاه‌های اقتصادی نیز نباید وارد بانکداری شوند.
شعار سال: وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: امروز بانک ها نه تنها باید از بنگاه‌داری فاصله بگیرند، بلکه بنگاه‌های اقتصادی نیز نباید وارد بانکداری شوند.

فرهاد دژپسند روز شنبه در سی امین همایش بانکداری اسلامی در بانک مرکزی، افزود: تلاش می شود برای نرخ سود بانکی فرمولی تعیین شود که هم آموزه های اسلامی را شامل شده و هم انتظارات فعالان اقتصادی را پوشش دهد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: سی و هشت سال پس از تصویب قانون عملیات بانکداری بدون ربا انتظار می‌رفت که امروز در جایگاهی باشیم که همه احساس کنند، بانکداری اسلامی شکل گرفته به طوری که بتواند الگویی برای سایر کشورها باشد.

وی  افزود: اکنون شاهد آن هستیم که هنوز در بسیاری از بحث‌های مربوط به بانکداری اسلامی مشکل داریم،  به طوری که برخی از عملیات های بانکی را دچار مشکل می دانند.

 دژپسند یادآور شد: امروزه نظام بانکداری در حال تحول است و عملیات بانکداری اسلامی در کشورهای مختلف و حتی کشورهای غیر اسلامی و سرمایه داری نیز مورد توجه قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: اکنون باید علاوه بر اینکه در داخل کشور نظام بانکداری اسلامی را به مورد اجرا می گذاریم، باید شرایطی فراهم شود تا قدرت رقابت پذیری بانک‌های ایران با کشورهای مدعی بانکداری اسلامی ایجاد شود.

وزیر اقتصاد به سرعت شتابان تحول نظام بانکداری در دنیا اشاره کرد و گفت: برای رسیدن به جایگاه مطلوب در نظام بانکداری و همچنین بانکداری اسلامی باید به فناوری‌های نوین توجه کرد، استفاده از این فناوری‌ها باعث بهبود کارایی و کاهش هزینه‌ها می‌شود.

دژپسند با بیان اینکه بانکداری با روش‌های سنتی و قدیمی نمی‌تواند کارایی داشته باشد، افزود: نظام بانکی در رشد و توسعه کشور نقش محوری دارد و از نظر تامین مالی، اقتصادی ایران بانک پایه است.

وی اضافه کرد: نقش نظام بانکی در تامین مالی اقتصاد کشور، برجسته است و باید متناسب با این نقش نظام بانکی خود را برای فرآیند رشد و توسعه آماده کند که اگر این اتفاق نیفتد از قافله عقب خواهد ماند.

وزیر اقتصاد نقش کارکنان را در نظام بانکی یادآور شد و افزود: ما زمانی می‌توانیم نظام بانکی را توسعه دهیم که نگرانی‌های کارمندی از جمله درباره بیکاری را به حداقل برسانیم.

دژپسند خاطر نشان کرد: این تصور وجود دارد که استفاده از فناوری‌های نوین باعث گسترش بیکاری می‌شود، اما باید این دید تغییر کند و به دنبال توانمند سازی و افزایش توانایی کارمندان سیستم بانکی باشیم.

وی درباره نرخ سود بانکی نیز گفت: در اقتصاد کلان براساس قوانین و مقررات سود و بهره تعریف مشخصی دارد،  باید توجه داشت فردی که برای تامین مالی به بانک مراجعه می‌کند، فرد ریسک پذیری نیست و دنبال مشخص شدن جزئیات هزینه ها و سود تسهیلات است.

دژپسند با اشاره به ساختار مالی نامناسب بانک‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: ساختار مالی نامناسب سرعت بانکداری اسلامی را کاهش می‌دهد.

وزیر اقتصاد بر لزوم ساماندهی شعب بانکی اشاره کرد و گفت: ساماندهی شعب بانک ها یکی دیگر از موارد مهم است، باید پرسید که آیا وجود این همه شعب برای بانک ها ضروری است.

دژپسند ادامه داد: کاهش شعب بانک‌ها به راحتی امکان پذیر نیست و در مقابل آن، مقاومت‌هایی انجام می‌شود.
سی امین همایش بانکداری اسلامی با هدف بررسی بهبود فرایندهای اجرای عملیات بانکداری بدون ربا با حضور رییس کل بانک مرکزی، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی و مدیران عامل بانک های کشور در بانک مرکزی برگزار شد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا،تاریخ انتشار:9شهریور1398،کدخبر:83458715،www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین