پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۰۲۳۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۶
رئیس سازمان سینمایی درباره وجود پول‌های کثیف در سینما گفت: یک پروژه سینمایی باید هزینه‌ها و درآمدهای خود را اعلام کند تا تبدیل به یک مطالبه عمومی شود.
شعارسال: حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی صبح امروز (شنبه نهم شهریور) با حضور در برنامه سلام صبح بخیر، درباره رده بندی سنی و پاسخ به این سوال که چرا هنوز این طرح بعد از سال‌ها اجرایی نشده است، گفت: رده بندی سنی موضوعی است که همه فعالان صنفی، منتقدان و ذی نفعان مشترک درباره آن اتفاق نظر دارند تا اساسا در مورد محصولات فرهنگی و مشخصا سینما رده بندی سنی داشته باشیم. کودکان و نوجوانان جزء گروه‌های آسیب پذیر جامعه هستند و ما از زاویه تولیدکننده و سیاست‌گذار باید از آنها حفاظت کنیم که ان‌شاءالله با کمک فعالان صنفی آن را به نتیجه می‌رسانیم.

وی با بیان اینکه ما با جنبه‌های تعاملی موضوع رده بندی سنی را کامل‌تر می‌کنیم، ادامه داد: این آیین‌نامه با امضای رییس سازمان سینمایی لازم الاجرا می‌شود و نسبت به مدل سابق الزام‌آورتر است. اینکه پیش از خرید فیلم و ورود به سینما باید اطلاع‌رسانی کامل انجام شده باشد. بعد از آن ما توصیه‌هایی دریافت کردیم که برایمان مبارک بود. مثلا گفتند وظیفه این کار نباید برعهده شورای پروانه نمایش نباشد و با متخصصان جامعه‌شناسی و روانشناسی باشد یا در فاز اول سینماها را با مردم درگیر نکنیم و بر الزامات فرهنگ‌سازی تاکید و جدی‌تر رفتار شود. محدودیت‌های اکران نیز در نظام‌نامه اکران توجه شود و این سری اصلاحات را که از رسانه‌ها و نخبگان به دست آوردیم، همکاران در نسخه جدید اعمال کردند.

* دلیل حذف برچسب +۱۸ از رده‌بندی سنی فیلم‌ها

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تغییر جدول رده‌بندی سنی فیلم‌ها و حذف +۱۸ نیز توضیح داد: درجه بالای ۱۸ سال در فرهنگ ما با آنچه مرسوم است، تفاوت دارد. همکاران ما متوجه شدند که این امر سوء تفاهم‌هایی را ایجاد کرده است مبنی بر اینکه عده ای می‌گفتند این رده سنی را زده‌اند تا به یک سری فیلم‌های خلاف اخلاق مجوز بدهند. درحالی که منظور ما از روابط زناشویی به معنای آنچه در غرب مرسوم است، نبود. بلکه بدین معنا بود که روابطی در شکل غیرمرسوم باشد و برای کودکان و نوجوانان مناسب نباشد. متاسفانه بعضی از گفتگوها و صحنه‌ها و حرکات برای کودکان و نوجوانان مناسب نیست.

وی درباره رده‌های سنی +۹،+۱۵ و+۱۲ هم گفت: یک سری کارهای تطبیقی و مطالعاتی انجام شده و کشورهای مختلف بررسی شدند و از تجربیاتی که در دنیا اتفاق افتاده همکاران ما استفاده کردند.

رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به اینکه در آمریکا بیشتر در رده‌بندی فیلم‌ها +۱۷ مدنظر است و بخشی را هم برای مشورت خانواده‌ها قرار داده‌اند اما در آیین‌نامه ما همه پکیج به راهنمایی خانواده موکول شده است، بیان کرد: در گذشته خیلی تاکید نمی‌شد و لوگوی کوچکی روی پوستر فیلم بود که مردم معنای آن را متوجه نمی‌شدند. در مدلی که بعد از این عمل خواهد شد در پوسترها، سامانه‌های فروش برخط بلیت و گیشه قبل از خرید بلیت یک عبارت هشداری می‌آید که تماشای این فیلم برای کودکان زیر ۹ سال یا افراد زیر۱۲ سال توصیه نمی‌شود؛ البته برخی کارشناسان معتقدند دلیل این هم باید ذکر شود. به عنوان مثال بگوییم به خاطر صحنه‌های خشن توصیه نمی‌شود.

وی ادامه داد: خیلی وقت‌ها خانواده‌ها می‌روند و می‌گویند اگر می‌دانستیم فیلم خشن است و دیالوگ های نامناسب دارد کودکمان را نمی‌بردیم. همواره نیز فیلمسازان و مسئولان و متصدیان را مخاطب قرار می‌دادند و حالا یک همت عمومی از طرف فیلمسازان و متصدیان وجود دارد.

رییس سازمان سینمایی درپاسخ به سوال مجری برنامه سلام صبح بخیر مبنی بر اینکه دو فیلم «متری شیش و نیم» رده سنی+۱۵ و «شبی که ماه کامل شد» +۱۲ که این دو فیلم از نظر ارزش های سینمایی بالا بودند، سوال این است که این ملاک برای ارزش‌گذاری فیلم‌ها را از کجا می‌توانیم پیدا کنیم؟ پاسخ داد: بعد از این باید دقت بیشتری شود. تا به حال توسط معاونت سازمان سینمایی یا شورای پروانه نمایش رده‌بندی مشخص می‌شد اما درباره فیلم‌هایی که از ۲۰ روز تا یک ماه دیگر بعد از این پروانه نمایش بگیرند، توسط جامعه‌شناسان و روانشناسان و متولیان امر تربیت رده‌بندی سنی انجام می‌شود تا دقیق‌تر باشد و ملاک‌ها هم مشخص‌تر باشد.

* شفاف‌سازی هزینه‌های مالی یکی از شاخصه‌های شفافیت است

انتظامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا شفافیت مختص به انتشار صورت‌های مالی شده و در بخش‌های دیگر شاهد شفافیت نیستیم، گفت: شفافیت یکی از رویکرهای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است که وقتی می‌خواستند رای اعتماد بگیرند چند رویکرد داشتند که یکی از آنها بحث شفافیت است. در حال حاضر هم وزارت فرهنگ اسلامی نسبت به سایر دستگاه‌ها از نظر شاخص‌های شفاف‌سازی جلوتر است البته هنوز برای رسیدن به نقطه ایده آل فاصله داریم.

وی ادامه داد: شفاف‌سازی هزینه‌های مالی یکی از شاخصه‌های شفاف‌سازی است. شفاف‌سازی یعنی پیش بینی پذیری. یعنی قبل از اینکه به دستگاهی برای مجوز و حمایت مراجعه کنیم بر اساس ضوابطی که تعیین شده حدس بزنید که با شماموافقت می‌کنند یا نه و در عین حال برای رقیب خود هم که شرایط مثل ما دارد هم پیش بینی کنیم و ببینیم نتیجه یکی است.

انتظامی خاطرنشان کرد: وقتی وزارت ارشاد همه ضوابط خود را منتشر کند و اینکه چرا فیلمی مثبت ۱۲ و فیلم دیگر مثبت ۱۶ است؟ این امر آغاز پاسخگویی را رقم می‌زند؛ باید سازمان مربوطه پاسخ داشته باشد. مهمتر از جواب اصلاح رویه‌هاست. یکی از انتقادها به سازمان نسبت بالای هزینه های پشتیبانی به هزینه های تولیدی و حمایتی است که در لیست‌هایی که منتشر می‌شود انتقادهای درست خودش را نشان داده است. یکی دیگر از نکات در رده بندی سنی اعلام نوبت‌های مجوزها است که باید اعلام شود.

رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به سوال کارشناس برنامه درباره بلاتکلیفی برخی فیلمسازان که مصادیق عدم شفافیت به حساب می‌آید، یادآور شد: من با کارگردان‌های جوانی که همه متولد بعد از انقلاب بودند جلسه‌ای داشتم و به من انتقاد درستی کردند که باعث شد به سمت انتشار جداول برویم. آنها می‌گفتند ماه‌ها است فیلم‌مان را دادیم که تعیین تکلیف شود اما برخی آقایان یک هفته‌ای جواب می‌دهند. البته بزرگان سینما را درک می‌کنیم اما باید تکلیف معلوم باشد. اگر ما جدولی داشته باشیم که مطابق آن ادعاهایی که می‌کنیم اثبات‌پذیر باشد کمک می‌کند. علاوه بر نوبت‌ها کسانی که مجوز دارند هم درباره اکران صحبت می‌کنند. به عنوان مثال می‌گویند ۵۰ فیلم در نوبت اکران است. اگر شما از یک مدیر سوالی کنید او برای پاسخ به جایی مراجعه کند که خود سوال‌کننده از قبل می‌توانست مراجعه کند یعنی شفافیت.

وی درباره تکلیف فیلم «دیدن این فیلم جرم است؟» توضیح داد: این را باید از همکاران در معاونت ارزشیابی سوال کنم و اطلاعی ندارم ولی آنها باید پاسخگو باشند.

* پروژه‌های سینمایی باید هزینه‌ها و درآمدهای خود را اعلام کنند

این مدیر درباره پول‌های کثیف و اینکه از کجا وارد سینما شده است، نیز توضیح داد: شفافیت امری دو طرفه است و این نکته اشتباه است که فقط از دستگاه‌های حکومتی انتظار داشته باشیم که همه ضوابط و مکاتبات خود را منتشر کنند اما وقتی جواب می‌دهد که ترکیب دو طرفه‌ای باشد؛ بدین معنی است که فعالان صنفی در امر سینما، احزاب و رسانه ها اعلام کنند که مخارج خود را از کجا آورده‌اند و این امر در همه جا مرسوم است و به عنوان مثال، همچنین کاندیداها اعلام کنند که چقدر هزینه انتخاباتی‌شان شده است و چه کسانی کمک کردند. این‌ها مواردی است که باید فهرست آنها اعلام شود.

انتظامی با بیان اینکه یک پروژه سینمایی باید هزینه‌ها و درآمدهای خود را اعلام کند تا تبدیل به یک مطالبه عمومی شود، ادامه داد: در این زمینه کارهای خوبی در خانه سینما انجام می‌شود و اینها یک بحث‌های صنفی است. به عنوان مثال، اهالی سینما معتقد بودند که قرارداد تیپ نظامات سینما را بهم ریخته است و اینکه چرا یک فیلمنامه نویس باید ۵ درصد یک هنرپیشه دستمزد بگیرد؟

وی درباره پولشویی در سینما و شبکه نمایش خانگی بیان کرد: ما متخصص این امر نیستیم و مراقبت می‌کنیم تا تحت تاثیر شایعات قرار نگیریم. برای شفاف‌سازی که امری دو طرفه است و با خودمان آن را شروع کرده‌ایم برای شبکه نمایش خانگی هم برنامه داریم.

رئیس سازمان سینمایی در پایان گفت: هدف اصلی از رده بندی سنی بهداشت روانی جامعه و کودکان و نوجوانان است که هرچه بتوانیم خانواده‌ها را هوشیارتر کنیم موفق تر خواهیم بود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار: 9 شهریور 1398 ، کدخبر: 13980609000693 ، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
0
0
قطعا تمامی این موضوعات به خانواده برمیگرده و تربیت خانوادگی فرزند ، وگر نه این مثبت عددها هیچ فایده ای ندارد .
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین