پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۰۷۳۰
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۴
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد مطرح کرد: عدم توجه به منابع آبی استان و ادامه روند کسری مخزن می‌تواند نقطه شکست یزد در همه بخش‌ها شود.

شعارسال :مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد مطرح کرد: عدم توجه به منابع آبی استان و ادامه روند کسری مخزن می‌تواند نقطه شکست یزد در همه بخش‌ها شود.

 «محمدمهدی جوادیان‌زاده» در دیدار با کشاورزان شهرستان میبد که به منظور رسیدگی به مشکلات آن‌ها برگزار شد، با بیان این که نقطه شکست استان در همه بخش‌ها می‌تواند از آب شروع شود، اظهار کرد: مشکلات و دغدغه‌های کشاورزان کاملاً منطقی است اما همه افراد باید توجه داشته باشند که وضعیت منابع آبی استان بحرانی است.

وی با اشاره به کسری مخزن تجمعی به میزان چهار میلیارد و 200 میلیون مترمکعب در دشت یزد-اردکان که میبد نیز شامل آن می‌شود، افزود: طرح سازگاری با کم‌آبی به منظور جلوگیری از کسری مخزن دشت‌ها تدوین شده است تا با اجرای آن بتوانیم مانع افزایش این کسری شویم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای یزد، گفت: جبران این کسری مخزن به قدری دشوار است که اگر به طور کامل از میزان کسری حاصل از اضافه برداشت‌ها جلوگیری شود، 35 سال طول خواهد کشید تا سطح آب زیرزمینی به میزان اولیه خود بازگردد.

وی با بیان این که طرح تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی از اقدامات انجام شده در راستای حفظ منابع آبی است، خاطرنشان کرد: جیره بندی آب از سوی دولت در نقاطی که با اضافه برداشت و کسری مخزن مواجه هستند یکی از بندهای قانون توزیع عادلانه آب است.

وی در این مورد افزود: از آنجایی که دشت یزد - اردکان وضعیتی بحرانی دارد، به دولت اجازه داده شده که آب این منطقه را جیره‌بندی کند و برای آن ضریب برداشت متناسب با اضافه برداشت‌ها در نظر بگیرد.

جوادیان‌زاده تصریح کرد: با توجه به این که اجرای این طرح می‌تواند فشار زیادی را به بخش کشاورزی تحمیل کند، عدم استفاده از روش‌های نوین آبیاری مطمئنا به کشت کشاورزان خسارت وارد می‌کند.

وی با تاکید بر این که تنها راهکار مقابله با مشکلات آبی کشاورزان استفاده از روش‌های نوین آبیاری است، گفت: وقتی منابع آبی دچار مشکل می‌شود، کشاورزان به عنوان اولین زیان‌دیدگان خواهند بود و آنان باید درنظر داشته باشند کوتاهی در این امر و عدم توجه به کسری مخازن آبی استان برای آن‌ها خساراتی را به دنبال دارد.

این مسئول در پایان بیان کرد: هدف ما کنارگذاشتن کشاورزی استان نیست چرا که پدران ما با امکانات سالیان گذشته توانسته‌اند، کشاورزی را در یزد برپا کنند بنابراین ما نیز باید با تلاش و استفاده درست از آب این راه را ادامه دهیم و منابع آب را هم حفظ کنیم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار11 شهریور 98، کدخبر: 98061105832،www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین