تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۴
مشکل کمبود زمین و قیمت بالای مسکن برای سکونت، شاید روزی انسان را به سمت سیارات مشابه زمین هدایت کند. این در حالیست که مسافرت فضایی و احتمال سکونت در سیاره دیگر، همیشه بشر را مجذوب خود کرده است اما علیرغم همه تلسکوپ‌ها و رصدخانه‌های عالی، سیاره دیگری یافت نشده است که بتوان آن‌را خانه نامید؛ با این حال، برخی از این اجسام آسمانی تقریباً شبیه به زمین هستند.
شعار سال:مشکل کمبود زمین و قیمت بالای مسکن برای سکونت، شاید روزی انسان را به سمت سیارات مشابه زمین هدایت کند.

در ادامه مطلب با برخی از قابل سکونت‌ترین سیارات یا همان اجرام آسمانی که در حرکتی مداری به دور یک ستاره یا بقایای ستاره‌ای می‌گردند، آشنا می‌شوید.

سیاره Teegarden’s Star b

این سیاره از ژوئیه سال ۲۰۱۹، قابل سکونت‌ترین سیاره کشف شده بر اساس شاخص شباهت زمین است و ۹۵ درصد شبیه زمین است.

سیاره TRAPPIST-۱e
۱۰ سیاره‌ای که مشابه کره زمین هستند + تصاویر

این سیاره تقریباً به اندازه ۴۰ سال نوری از ما دور است، براساس داده‌های Planetary Habitabilit Catalogue، این سیاره سومین سیاره قابل سکونت است که ۹۵ درصد شبیه زمین است.

سیاره TRAPPIST-۱d

این سیاره دارای دمای بسیار مشابهی با زمین است و حتی ممکن است دارای جو، اقیانوس‌ها و یا لایه‌های یخی باشد؛ دانشمندان این سیاره را ۸۹ درصد شبیه زمین می‌دانند.

سیاره کپلر -۴۳۸b

این سیاره در حال چرخش توسط فضاپیمای Kepler ناسا کشف شد. دانشمندان حدس می‌زنند که ممکن است در سطح این سیاره آب وجود داشته باشد اما برخی از مطالعات همچنین نشان می‌دهد که این سیاره هر ۱۰۰ روز یکبار از قمر خود تابش پرقدرت دریافت می‌کند که ممکن است سیاره را غیرقابل سکونت کند. در حال حاضر، این سیاره ۸۸ درصد شبیه زمین است.
سیاره Proxima Centauri b

این سیاره در مدار ستاره Proxima Centauri، نزدیکترین ستاره همسایه خورشید قرار دارد و ممکن است در شرایط سیاره‌ای و خصوصیات جوی مناسب روی سطح آن آب وجود داشته باشد اما از آنجا که یک طرف این سیاره به طور مداوم رو به خورشید و طرف دیگر آن همواره تاریک است، تصور می‌شود زندگی در نزدیکی مرز این دو امکان پذیر باشد؛ این سیاره ۸۷ درصد از به شبیه زمین است.

سیاره کپلر -۴۴۲b

این سیاره سنگی از نظر اندازه و دما یکی از شبیه‌ترین سیارات به زمین شناخته شده است. این سیاره ۸۴ شبیه به زمین است.
سیاره EPIC ۲۰۱۲۳۸۱۱۰.۰۲

این سیاره فراخورشیدی که اخیراً کشف شده است، در حدود ۵۲۲ سال نوری از زمین فاصله دارد و بین صورت‌های فلکی Leo و Virgo قرار دارد.

سیاره فراخورشیدی یا اگزوپلنت سیاره‌ای است که خارج از مدار خورشیدی قرار دارد و به دور یک ستاره (غیر از خورشید) در حال گردش‌است.
سیاره Teegarden’s Star c

این سیاره در فاصله ۱۲ سال نوری از زمین قرار دارد، چهارمین سیاره نزدیک به زمین است که تصور می‌شود قابل سکونت باشد. به دلیل دمای آن، تصور می‌شود که آب یا یخ در سطح آن وجود دارد. طبق داده‌های ESI، ۶۸ درصد شبیه زمین است.

سیاره Wolf ۱۰۶۱c

این سیاره در فاصله حدود ۱۳/۸ سال نوری از زمین قرار دارد و پنجمین سیاره نزدیک شناخته شده و قابل سکونت است؛ ستاره این سیاره تقریباً ۴۰ تا ۵۰ برابر بیشتر از خورشید، دارای توانایی سوزاندن است. این سیاره ۷۶ درصد شبیه زمین است.

سیاره Ross ۱۲۸ b

این سیاره نزدیکترین سیاره خارج از مدار خورشید است که به دور یک ستاره قرمزرنگ کوچک و خاموش گردش می‌کند و به همین دلیل یکی از بهترین نامزد‌ها برای سکونت محسوب می‌شود. اگر سیاره دارای اتمسفر باشد، درجه حرارت آن هم می‌تواند به اندازه کافی برای نگه‌داری آب در سطح آن مناسب باشد. این سیاره ۸۶ درصد شبیه زمین است.

۱۰ سیاره‌ای که مشابه کره زمین هستند + تصاویر
آیا ما هرگز سیاره‌ای را پیدا خواهیم کرد که دقیقاً مانند زمین قابل سکونت باشد؟ و اگر این کار را انجام دهیم، آیا ما قادر خواهیم بود فناوری را توسعه دهیم تا به ما در طی مسافت‌های نجومی کمک کند؟ در نظرات خود را به ما بگویید.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان،تاریخ انتشار:16شهریور1398،کدخبر:7062210،www.yjc.ir