پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۱۹۷۲
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۴
احمد مازنی، عضو فراکسیون امید مجلس، گفت: تجربه مجالس اول تا مجلس دهم نشان می‌دهد سطح کیفی مجالس نوساناتی داشته و نوعاً به این شکل بوده که سال‌به‌سال دریغ از پارسال. معدل مجالس در هر دوره نسبت به دوره قبل کمتر بوده است، بنابراین شورای نگهبان باید علت این موضوع را بررسی کند.

شعار سال:احمد مازنی، عضو فراکسیون امید مجلس، گفت: تجربه مجالس اول تا مجلس دهم نشان می‌دهد سطح کیفی مجالس نوساناتی داشته و نوعاً به این شکل بوده که سال‌به‌سال دریغ از پارسال. معدل مجالس در هر دوره نسبت به دوره قبل کمتر بوده است، بنابراین شورای نگهبان باید علت این موضوع را بررسی کند.

احمد مازنی، نماینده تهران و عضو فراکسیون امید مجلس، گفت: سنگ بنای تشکیل قوه مقننه در نظام جمهوری اسلامی ایران از هیات‌های اجرایی و هیات‌های نظارت گذاشته می‌شود. افراد زیادی در خود قابلیت و توانمندی حضور در مجلس را می‌بینند و خودشان را قانون‌گذار خوب، ناظر خوب و سیاستمدار خوب می‌دانند، اما تشخیص اینکه این افراد مردان پارلمان و انسان‌هایی با قابلیت‌ حضور در پارلمان هستند، بر عهده هیات نظارت و شورای نگهبان است.

او ادامه داد: تشخیص فرد برای حضور در انتخابات و شایسته دانستن خود به‌ عنوان نماینده مردم، محترم است، اما این تشخیص تنها به درد آن فرد می‌خورد. کسانی که در هیات اجرایی، هیات نظارت و شورای نگهبان هستند در اینجا- تایید صلاحیت‌ها- نقش مهمی دارند.

سطح کیفی مجالس نسبت به مجلس اول کاهش‌ یافته است/ کیفیت مجلس در هر دوره نسبت به دوره قبل پایین‌تر می‌آید

این نماینده مجلس با اشاره به روند کاهش کیفیت مجالس از ابتدا تاکنون گفت: تجربه مجالس اول تا مجلس دهم نشان می‌دهد سطح کیفی مجالس نوساناتی داشته و نوعاً به این شکل بوده که سال‌به‌سال دریغ از پارسال. البته ممکن است این موضوع مرا به‌ عنوان نماینده مجلس دهم ناراحت‌ کند و به من بر بخورد، و شاید از نماینده مجلس نهم قوی‌تر هم باشم، اما معدل مجالس در هر دوره نسبت به دوره قبل کمتر بوده است. بنابراین شورای نگهبان باید علت این موضوع را بررسی کند.

مازنی توضیح داد: شورای نگهبان بیش از آنکه به لحاظ قابلیت نمایندگی مجلس به ویژگی‌های ایجابی افراد توجه کند، به ویژگی‌های سلبی توجه کرده است؛ که نکند این فرد در فلان دوره زندگی خود با فلان حزب یا فلان فرد در ارتباط بوده باشد و گاهی بعضی شاخص‌های ارزشی از توانمندی‌ها بیشتر مطرح بوده است.

او همچنین گفت: از نظر ما هم انتخاب انسان‌های متدین، باتقوا و معتقد به مبانی و اندیشه‌های امام، ولایت‌ فقیه و قانون اساسی حائز اهمیت است و جزو ویژگی‌های ارزشی محسوب می‌شود، اما وقتی فردی در جایگاه قانون‌گذاری قرار می‌گیرد باید بداند که قانون را چگونه می‌نویسند. اگر شورای نگهبان کیفیت نمایندگان و ویژگی‌های نمایندگان را از این دید بنگرد، حتماً تاثیر بیشتری در قوه مقننه خواهد داشت.

رقابتی شدن انتخابات موجب افزایش مشارکت مردم می‌شود

این نماینده مجلس با بیان اینکه رقابتی شدن انتخابات موجب افزایش مشارکت مردم می‌شود گفت: عامل دیگری که می‌تواند در مشارکت و حضور مردم در انتخابات تاثیر داشته باشد، رقابتی شدن انتخابات و قطب‌هایی است که شکل می‌گیرد. در این شرایط مردم به‌ واقع احساس می‌کنند حوزه قدرت تحت تاثیر قرار می‌گیرد و متحول می‌شود. مردم در این شرایط احساس می‌کنند که قرار نیست همیشه فقط تعدادی از افراد در مجلس حاضر باشند و افراد دیگری هم می‌توانند حضور پیدا کنند.

مازنی توضیح داد: هر چه رقابتی شدن انتخابات بیشتر و دامنه آن وسیع‌تر باشد و مردم انتخاب‌های بیشتری داشته باشند، طبعاً مشارکت افزایش پیدا می‌کند. البته در این صورت آفتی وجود دارد و آن اینکه این رقابت تبدیل شود به یک موضوع قومی، قبیله‌ای، محله‌ای، اقوام و خویشان و... در این شرایط اگرچه میزان مشارکت بالا می‌رود، اما ارزشی ندارد. مشارکت زمانی ارزش دارد که گروه‌های مختلف سیاسی احساس کنند در قالب احزاب مختلف، تشکل‌های سیاسی و جناح‌های مختلف رقابت جدی انجام می‌دهند. هرچه مجریان، ناظران انتخابات و مسئولان کشور شرایط رقابت انتخاباتی را مناسب‌تر کنند، در برگزاری انتخابات پرشور تاثیر بیشتری خواهد گذاشت.

 احزاب در برگزاری انتخابات پرشورنقشی اساسی دارند

او همچنین به نقش احزاب در برگزاری انتخابات پرشور اشاره کرد: احزاب اگر با شاکله حزبی و تشکیلاتی بیایند و به‌ درستی کاندیدا معرفی کنند، مشارکت افزایش می‌یابد، اما ما در کشور حزب به معنای واقعی کلمه نداریم بلکه جناح‌ها و جبهه‌هایی از مجموعه احزاب و افراد شکل می‌گیرد.

این نماینده مجلس در پایان گفت: اگر احزاب بتوانند چهره واقعی و درستی از خود به مردم نشان دهند، گزارش عملکرد و افق پیش روی خود را اعلام کنند، در رقابت‌شان انصاف را رعایت کنند و به اصول حاکمیت ملی و قانون اساسی احترام بگذارند، در این شرایط حتماً می‌توانند در حضور گسترده مردم و ایجاد شور انتخاباتی موثر واقع شوند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی اعتماد آنلاین،تاریخ انتشار:18شهریور1398،کدخبر:336260،etemadonline.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین