پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۳۷۰۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸
سخنگوی دستگاه قضایی از مجلس خواسته دربارره اظهارات علی مطهری و سلحشوری درباره خودکشی دختر‌آبی وارد عمل شود که سختگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان اعلام کرد باید ابتدا از این افراد شکایت شود.
شعار سال: سخنگوی دستگاه قضایی از مجلس خواسته دربارره اظهارات علی مطهری و سلحشوری درباره خودکشی دختر‌آبی وارد عمل شود که سختگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان اعلام کرد باید ابتدا از این افراد شکایت شود.

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری ۲۶ شهریور، در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره جوسازی دو نماینده مجلس در ماجرای خودسوزی سحر خدایاری گفت: انتظار اولیه اصلاح روند توسط خود این اشخاص و مراکز است و بعد هم منتظر پیگیری و اقدام قانونی از ناحیه هیئت نظارت بر مطبوعات و هیئت نظارت بر رفتار نمانیدگان هستیم و اگر اقدام نشد یا اقدام را مؤثر ندانستیم دادسرا نسبت به اقدام قضائی خود پیگیری لازم را به‌عمل می‌‌آورد.

موضوع را در گفتگویی با سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان جویا شدیم تا متوجه شویم مجلس چه برنامه‌ای برای این دو نماینده دارد؛  محمدجواد جمالی‌نوبندگانی در این‌باره اظهار کرد: ماجرای دختر آبی در زمان تعطیلی مجلس اتفاق افتاد، بنابراین تا یک‌شنبه هفته آتی جلسه‌ای نداریم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره این‌که سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرده باید هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان به این شایعه‌پراکنی‌هایِ برخی نمایندگان رسیدگی کند؛ گفت: حقوقدانانِ هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان، معتقدند تا زمانی‌که شکوائیه‌ای از سوی شخص حقیقی، حقوقی و یا نمایندگان به هیئت نرسیده، نمی‌توانیم به موضوع ورود کنیم، لذا باید تا یک‌شنبه صبر کنیم و ببینیم شکایتی از دو نماینده مجلس که در موضوع خودکشی سحر خدایاری اظهار نظر کردند، به هیئت نظارت می‌رسد یا خیر؟

سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان با اشاره به این‌که اگر مدعی‌العموم بخواهد به اظهار نظر دو نماینده مجلس در ماجرای سحر خدایاری،  با عنوان تشویش اذهان عمومی  ورود کند، ابتدا باید آن شکوائیه را به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان ارسال کند و سپس ما در هیئت نظارت به آن پاسخ می‌دهیم.

وی افزود: طبق توافقی که اخیراً میان دو قوه مقننه و قضائیه صورت گرفته چنین موضوعاتی باید از کانال هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان پیگیری شود.

جمالی‌نوبندگانی با تصریح این‌که بارها در موارد مشابه شاکی خصوصی از نماینده شکایت نداشته و دادستان به عنوان مدعی‌العموم به موضوع ورود کرده است، گفت: هیئت نظارت هم موضوع را بررسی کرده و پاسخ داده، بنابراین در قضیه مرحوم سحر خدایاری هم اگر دادستان بخواهد ورود کند مسیرِ بهتر این است که از هیئت نظارت پیگیری شود.

ماجرای دختر به اصطلاح آبی چه بود؟

ماجرا از آن‌جا آغاز می‌شود که سحر خدایاری سال گذشته برای دیدن بازی فوتبال با لباس مردانه به ورزشگاه آزادی می‌رود که مأموران او را شناسایی می‌کنند و در ادامه به اتهام توهین به مأموران پلیس برایش پرونده قضائی تشکیل می‌شود.

وی یازدهم شهریور جاری به دلایلی که هنوز ابعاد آن کاملاً مشخص نیست، مقابل دادگاه خودسوزی می‌کند و پس از یک هفته جان خود را از دست می‌دهد.

خودکشی دختر فوتبال دوست، موج‌سواری رسانه‌های معلوم‌الحال را سبب می‌شود. جالب این‌جاست که دو نماینده مجلس بی‌خبر از همه جا وارد گود رسانه‌ای شده و اظهار نظرهای غیرکارشناسانه می‌کنند که فضای عمومی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در همین زمینه پروانه سلحشوری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در واکنش به خودکشی سحر خدایاری معروف به دختر آبی در توئیتی نوشت: «او تنها دختر آبی نبود. سحر دختر ایران بود. در جایی که مردانش برای زنان تکلیف تعیین می‌کنند و ابتدایی‌ترین حقوق انسانی‌ را از آن‌ها سلب می‌کنند و زنانی که علیه زنان در این ظلم آشکار، مردان را همراهی می‌کنند، همه ما در حبس و سوختن سحرهای این سرزمین مسئولیم.»

هم‌چنین علی مطهری در حساب توئیتری‌اش نوشت: «در موضوع خانم سحر خدایاری می‌پذیریم که حکم دادگاه صادر نشده بود، ولی این خبر قطعی است که در مراجعه سحر به دادگاه، شخص غیرمسئولی به او گفته به ۶ ماه حبس محکوم شده‌ای. اساساً چرا موضوعی به این کوچکی که با چند کلمه نصیحت قابل ختم بوده دادگاهی شده است. البته ما خودکشی را گناهی بزرگ می‌دانیم.»

اکنون باید منتظر ماند و دید دادستان و هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان برای وکلایی که بدون در نظر گرفتن موقعیت کشور خود به عامل اختلال در نظم عمومی بدل می‌شوند چه تدبیری داشت که بتواند مانع بروز رفتار مشابه باشد.

البته در همین زمینه علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا در واکنش به اظهارات اسماعیلی و با یادآوری موضوع خودسوزی سحرخدایاری بیان کرد: «قوه قضائیه هنوز مردم را درباره خودسوزی سحر خدایاری قانع نکرده است.»

او تأکید کرد: «این‌که مسئولان بگویند حکمی درباره او (سحر خدایاری) صادر نشده است برای اقناع مردم کافی نیست؛ بهتر است قوه‌ قضائیه اگر قصور یا تقصیری در این قضیه متوجه اوست، بپذیرد و عذرخواهی کند!»

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی (آنا)، تاریخ انتشار: 27 شهریور 1398، کدخبر: 415953 ، www.ana.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
0
0
اقای مطهری باید مواضعشون رو اصلاح کنن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
0
0
بالاخره که جریان دختر آبی باید مشخص بشه یه جوون سر هیچ و پوچ و تعصبات مسخره مرده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین