پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۷۲۹۹
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۰
محمد جواد ظریف در پاسخ به سوال محمد علی پورمختار درباره اقدامات وزارت امور خارجه در راستای توسعه اقتصادی و ارتقای جایگاه ایران و ایرانی، اظهار کرد: مهمترین اولویت وزارت امور خارجه اقتصاد است و ما به این منظور معاونت دیپلماسی اقتصادی را تشکیل داده‌ایم.وی تصریح کرد؛وظیفه وزارت خارجه بستن قرارداد و جذب سرمایه نیست، بلکه تسهیل سرمایه‌گذاری دستگاه‌های ذی‌ربط است.
شعار سال:وزیر امور خارجه گفت: وظیفه وزارت خارجه بستن قرارداد و جذب سرمایه نیست، بلکه تسهیل سرمایه‌گذاری دستگاه‌های ذی‌ربط است.

 محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در جلسه علنی امروز پارلمان در پاسخ به سوال محمد علی پورمختار نماینده مردم کبودرآهنگ درباره اقدامات وزارت امور خارجه در راستای توسعه اقتصادی و ارتقای جایگاه ایران و ایرانی، اظهار کرد: مهمترین اولویت وزارت امور خارجه اقتصاد است و ما به این منظور معاونت دیپلماسی اقتصادی را تشکیل داده‌ایم، بنابراین وظیفه ما کار اقتصادی نیست و نباید به تصدی‌گری بپردازیم.

او با اشاره به اقداماتی که در معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه تشکیل شده افزود: یکی از اقدامات معاونت اقتصادی دبیرخانه ستاد هماهنگی اقتصادی بوده که مدت‌هاست تشکیل شده و وظیفه آن هماهنگی کارهای مختلف کشور در سطوح معاونت وزرا است که دو هفته یکبار جلسه برگزار می‌کنند.

ظریف ادامه داد: از جمله اقدامات جدید آن می‌توان به دعوت سفرای مختلف در این جلسات اشاره کرد تا آنها آخرین تحولات اقتصادی با کشورهای طرف حساب ما مخصوصا کشورهایی مانند کشورهای منطقه و چین و روسیه را توضیح دهند.

او تصریح کرد: همچنین اقدام دیگر این معاونت همکاری با استان‌هاست به نحوی که اداره ویژه‌ای برای آن تشکیل شده تا آن مشکلات و امکانات آنها برای جذب سرمایه‌گذار خارجی بررسی شود.

ظریف گفت: در جلسات معاونت اقتصادی میان سفرا و استان‌داران جلساتی برگزار می‌شود، همچنین نوآوری دیگر ما ایجاد پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت دیپلماسی اقتصادی است که در مرحله اول اطلاعات اقتصادی کشورها را در اختیار بخش‌های خصوصی و دولت قرار می‌دهد ودر مرحله دوم با کمک بخش خصوصی اطلاعات ایران را در اختیار بخش خصوصی کشورهای خارج قرار خواهیم داد.

وزیر امور خارجه کشور تصریح کرد: از اقدامات دیگری که با کمک مجلس آن را به انجام رسانده‌ایم، ورود ایران به اتحادیه اقتصادی اورآسیا است که این اتحادیه امکانات ویژه‌ای را برای جمهوری اسلامی ایران فراهم می‌کند تا با همسایگان ارتباط خوبی برقرار کند.

او افزود: با اجرایی شدن توافق اورآسیا این امر در میانه آبان ماه شروع می‌شود، امیدواریم تاثیر مثبتی در شرایط اقتصادی کشور ما داشته باشد.

ظریف ادامه داد: ما تمام توان خود را در حمایت از ایرانیان خارج از کشور به کار می‌گیریم به نحوی که در چند هفته گذشته دو ایرانی از زندان‌های آمریکا آزاد شدند و به کشور برگشته‌اند و یک ایرانی نیز آزاد شده و به دلیل ادامه دادگاه هنوز به ایران بازنگشته است.

وزیر امور خارجه کشور بیان کرد: باز هم تاکید می‌کنم که وظیفه امور خارجه بستن قرارداد‌های اقتصادی نیست بلکه رسالت ما تسهیل این اقدامات توسط دستگاه‌های ذیربط است.

او گفت: ما هر روز افرادی را به دستگاه‌های مختلف معرفی می‌کنیم، اما از این جای قضیه به بعد دیگر از عهده ما خارج است؛ امروز کشور ما در معرض فشار حداکثری آمریکا قرار دارد، اما ما برای کاهش این فشار کماکان به تلاش خود ادامه می‌دهیم.

وزیر امور خارجه کشور تصریح کرد: اگر مردم از عملکرد وزارتخانه‌ها گلایه‌ای دارند می‌توانند به شخص بنده ایمیل ارسال کنند تا شخصاً آن را پیگیری کنم؛ برنامه اقتصاد مقاومتی بر حوزه واردات و صادرات تمرکز دارد و ما این موضوع را از استقرار دولت دوازدهم دنبال کرده‌ایم.

ظریف تصریح کرد: امیدواریم مجلس کمک کند که بتوانیم وظایف خود را بهتر از گذشته انجام دهیم، یکی از اقدامات مهم وزارت امور خارجه ارائه برنامه ۲۵ ساله به چین است و این امر بیانگر اهمیتی است که ما به ظرفیت چین می‌دهیم.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزای باشگاه خبرنگاران جوان،تاریخ انتشار:14مهر1398،کد خبر:7094766،www.yjc.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین