پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۷۸۱۳
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۱
«بیژن نامدار زنگنه»، وزیر نفت، در پنجمین کنگره نفت و نیرو گفت: موضوع اصلی کنگره آینده‌نگری فضای کسب و کار در نفت و نیرو با محوریت بخش خصوصی است. اگر از من سوال شود آینده کسب و کار را چگونه می‌بینید پاسخ می‌دهم در شرایط کنونی کماکان ظرفیت‌ها فوق‌العاده است اگر چه در جغرافیای نفت تغییراتی مهم و غیرقابل پیش بینی رخ داده است.

شعار سال: وزیر نفت گفت: مسلما در مورد مساله‌ای که در اراک پیش آمد، نباید مشکل را در اراک پیگیری کرد، اگر نفت فعال باشد اراک و صنایع دیگر امثال آن در دیگر شهرها نیز فعال خواهند بود.

«بیژن نامدار زنگنه»، وزیر نفت، در پنجمین کنگره نفت و نیرو گفت: موضوع اصلی کنگره آینده‌نگری فضای کسب و کار در نفت و نیرو با محوریت بخش خصوصی است. اگر از من سوال شود آینده کسب و کار را چگونه می‌بینید پاسخ می‌دهم در شرایط کنونی کماکان ظرفیت‌ها فوق‌العاده است اگر چه در جغرافیای نفت تغییراتی مهم و غیرقابل پیش بینی رخ داده است. به طوری که آ‌مریکا که بزرگترین مصرف‌کننده نفت بود اکنون به بزرگترین تولید کننده نفت و گاز و میعانات تبدیل شده اما همچنان ما ظرفیت مهم و فوق العاده برای توسعه داریم و نفت می‌تواند محرک اقتصاد ایران با توسعه جهشی در بالادست و با اتکای آن به پتروشیمی و پایین دست و تکمیل زنجیره ارزش باشد.

با فعال شدن نفت، صنایع شهرها هم  فعال می‌شود

وی با بیان اینکه فعال بودن نفت، بخش صنایع و خدمات فنی – مهندسی را نیز فعال می‌کند افزود: حجم سرمایه‌گذاری نفت به گونه‌ای است که می‌تواند خدمات مهندسی و غیرمهندسی را فعال و در اشتغال نقش مهمی داشته باشد. مسلما در مورد مساله‌ای که در اراک پیش آمد نباید مشکل را در اراک پیگیری کرد، اگر نفت فعال باشد اراک و صنایع دیگر امثال آن در دیگر شهرها نیز فعال خواهند بود.

وزیر نفت در ادامه با اشاره به اینکه در سال 83 چشم‌انداز 20 ساله برای صنعت نفت تهیه کردیم که اهداف کلان آن واقع‌گرایانه و قابل دسترس بود گفت: اکنون می‌توان انتظار داشت که این اهداف تحقق یابد اگر چه کشورهای منطقه نیز ساکت ننشسته و پیشرفت‌هایی داشته‌اند.

در مقابل ضربات تحریم ها مقاومیم

زنگنه در ادامه با بیان اینکه هر چند سال ضربات کشنده‌ای بر صنعت نفت ما وارد می‌شود افزود: با این وجود ما همچنان زنده ماندیم، تحریم‌ها ضرباتی به ما وارد کرد و جایگاه ما را در جهان کاهش داده اگر چه ما همواره مقاومت می‌کنیم.

وی در ادامه سخنرانی با اشاره به زمینه‌های فعالیت بخش خصوصی در صنعت نفت اظهار داشت: آنچه بخش خصوصی می‌تواند در این صنعت فعالیت کند ابتدا مربوط به فعالیت‌های پیمانکاری است که اکنون ای پی سی نقش غالبی دارد در حال حاضر حتی عملیات نگهداشت تولید را هم یک پیمانکار انجام می‌دهد و پرداخت‌ها هم تابع تولید است. این شناخته‌ترین زمینه در بخش بالادست صنعت نفت است که نمود آن را در شبکه گازرسانی و توزیع شاهد هستیم.

مقام عالی وزارت نفت زمینه دوم فعالیت بخش خصوصی در صنعت نفت را سرمایه‌گذاری مستقیم در پتروشیمی، پالایش و زنجیره پایین دست دانست و افزود: برای این زمینه سرمایه‌گذاری و زنجیره ارزش را تکمیل می‌کنیم و به این ترتیب از خام فروشی جلوگیری خواهد شد.

وی همچنین به ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت به عنوان دیگر زمینه فعالیت بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: تسریع در ساخت 10 قلم کالای اصلی مورد نیاز صنعت نفت علاوه بر آثار مهمی که دارد در شرایط کنونی منجر به اشتغال و امید خواهد شد. در قراردادهای ای پی سی و ای پی دی پیمانکاران موظف شده‌اند که فقط کالای مورد نیاز خود را در این 10 قلم کالا از داخل خریداری کنند مثلا ورق‌های مقام به نفت و گاز ترش را با همکاری فولاد مبارکه و اکسین برای خط لوله گوره جاسک از داخل تهیه می‌کنیم.

وی بهینه‌سازی مصرف انرژی را زمینه چهارم برای فعالیت بخش خصوصی در صنعت نفت عنوان کرد و افزود: با توجه به ماده 12 قانون رفع موانع تولید، حجم عظیم کار و فعالیت برای سازندگان ایجاد می‌کند با توجه به مشکلات هدفمندی یارانه‌ها جز در بخش قراردادهای بالادست و آی پی سی باید بخش خصوصی در این حوزه فعال شود.

وی همچنین به پا گرفتن شرکت‌های E&P ایرانی به عنوان زمینه بعدی فعالیت بخش خصوصی در صنعت نفت اشاره کرد و افزود: ما با اغماض 15 تا 16 شرکت را اعلام کردیم که می‌توانند در اکتشاف و استخراج فعالیت کنند اکنون با توجه به تحریم‌ها نیز می‌توانند فعال باشند.

 صادرات فرآورده حتی نفت خام و میعانات امکان پذیر است

زنگنه به بازرگانی نفت و فرآورده به عنوان دیگر زمینه فعالیت بخش خصوصی در صنعت نفت اشاره کرد و افزود: فضا برای صادرات فرآورده حتی نفت خام و میعانات باز است.

وی گفت: با توجه به فراهم‌آوری زمینه‌ها برای حضور بخش خصوصی در صنعت نفت باید پرسید مشکل چیست؟ لازمه حضور بخش خصوصی در صنعت نفت توانمندی و ساختار مدیریتی، توانمندی فناوری، تعامل، همچنین سرمایه‌گذاری و توانمندی تجهیز منابع مالی از بازار پول و سرمایه است اگر بتوانیم در دو مورد اول (ساختار مدیریتی و توانمندی فناوری و تعامل) اغماض شود اما تامین سرمایه در مقیاس بزرگ نیاز اصلی بخش خصوصی در بالادست و بازرگانی صنعت نفت است.

برداشت از صندوق توسعه به تنهایی کافی نیست

وی افزود: تا به امروز بخش خصوصی همواره به دنبال تامین منابع از صندوق توسعه بوده اما اکنون دیگر جواب نمی‌دهد باید فکر کنیم که چگونه منابع را تامین کنیم.

وی ادامه داد: هر چرخی از اقتصاد می‌چرخد با صنعت نفت می‌چرخد ما نباید فقط به دولت بگوییم تامین مالی کند، دولت پولی ندارد، قراردادهای متعارف کم شده در قراردادهای فروش نفت هم کسی که کشتی نفت را با 1400 میلیارد تومان می‌برد چطور باید اعتماد کنند، بنده بابک زنجانی سنج ندارم و باید احتیاط کنیم برای کوچکترین محموله که 600 میلیارد تومان است چه وثیقه‌ای باید بگیریم به چه چیزی باید اطمینان کنم، می‌توانیم دستور بدهیم بانک‌ها این وثیقه را تامین کند اما در واقع مشکل را از خودم به دیگری منتقل کردم.

وی در ادامه اظهار داشت: واقعیت این است که شرکت‌ها نمی‌توانند باهم کار کنند هیچ دو شرکتی را ندیدم که باهم کار کنند و کار را به آخر برسانند وقتی تمام می‌شود باهم اختلاف و دعوا دارند عملا شرکت‌هایی که هم عرض هستند یک شرکت لیدر و بقیه به عنوان دست دو مطرح می‌شوند و مشکلاتی برای خود به وجود می‌آورند.

 وزیر نفت با بیان اینکه در حال حاضر بزرگترین مشکل ما این است که چگونه شرکت‌ها را گسترش دهیم و اندازه آ‌نها را بزرگ کنیم گفت: باید از روش‌های جدید برای تامین مالی استفاده کنیم که یکی از آنها استفاده از بازار سرمایه است و توانسته‌ایم چندین هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه تجهیز منابع داشته باشیم اما هنوز رقم کوچک است و به یک میلیارد دلار نمی‌رسد.

وی با تاکید بر استفاده از  پول‌هایی که در جامعه مانده و نقدینگی موجود گفت: باید ببنیم چگونه می‌توان از این نقدینگی استفاده کنیم وقتی ریال جور می‌شود می‌توان ارز را هم تامین کرد و شرکت نفت هم این آمادگی و ظرفیت را دارد بازپرداخت‌ها را بدهد.

نمیگذاریم  به حقوق مردم تجاوز کنند

زنگنه با بیان اینکه در شرایط دشوار باید از ابتکارات خوداستفاده کنیم اظهار داشت: همه ما یاد گرفتیم در شرایط سخت کار کنیم و به همین دلیل است که زنده مانده‌ایم و گرنه نمی‌توانستیم در این شرایط کار را ادامه دهیم و به طور قطع اجازه نمی‌دهیم در این وضعیت دشوار عده‌ای به حقوق مردم تجاوز کنند.

وزیر نفت ادامه داد: در این شرایط سخت کارها و اقدامات بزرگی انجام شد اما به هر حال باید متناسب با انتظارارات صنعت اقدامات مورد نظر را انجام داد و باید دید متناسب با اندازه صنعت در این شرایط چه اقداماتی می‌توان انجام داد.

وی با تاکید بر اینکه در بخش پتروشیمی قدم‌های بزرگی را برداشتیم، گفت: تا سال 1400 تولید پتروشیمی 50 درصد از نظر ارزشی اضافه می‌شود و به 25 میلیارد دلار می‌رسیم و از نظر حجمی هم این عدد به صد میلیون تن خواهد رسید که این جهش دوم در پتروشیمی‌ها است.

جهش سوم پتروشیمی، تولید۳۷ میلیارد دلاری در پی خواهد داشت

وی با بیان ینکه جهش سوم پنج سال پس از این تاریخ رخ می‌دهد گفت: در جهش سوم تولید پتروشیمی از نظر ارزشی به 37 میلیارد دلار و از نظر حجمی به 130 میلیون تن خواهد رسید.

زنگنه با تاکید بر اینکه طرح‌های آی پی سی را با شرکت‌های خارجی و داخلی جلو می‌بریم گفت:‌ در این طرح‌ها شش هزار دلار قرارداد بستیم و در یک ماه آینده 10 هزار میلیارد دلار قرار می‌بندیم البته تفاوت این قراردادها با قراردادهای قبلی این است که پرداخت پول علاوه بر متناسب با پیشرفت فیزیکی بر اساس سنگ‌نشانه‌های تعیین شده انجام می‌شود.

وی درباره اقدامات انجام شده در بحث جمع‌آوری گازهای مشعل اظهار داشت: برای انجام این اقدامات دو قرارداد با هلدینگ مارون و خلیج فارس به ارزش 7.5 میلیون دلار منعقد کردیم و با این حجم از سرمایه‌گذاری 95 درصد از گازها را جمع‌آوری خواهیم کرد.

زنگنه تاکید کرد:‌ در تعیین میدان مشترک در پارس جنوبی اقدامات گسترده‌ای انجام شده است به طوری که بخش دریایی 27 فاز پارس جنوبی تا یک سال آینده به پایان می‌رسد و فاز 14 را هم تا سال 1400 تکمیل می‌کنیم.

خارجی‌ها دوستانه از فاز ۱۱ خارج شدند

وی درباره انجام کار در فاز 11 اظهار داشت: عملیات فاز 11 پارس جنوبی آغاز شده است البته می‌خواستیم با شرکت توتال و یک شرکت چینی کار را جلو ببریم اما متاسفانه به دلیل تشدید تحریم‌ها هر دو شرکت از پروژه خارج شدند البته خروج آنها دوستانه بود چرا که شرایط تحریمی جلوی کار را گرفت و به همین دلیل از پروژه کنار رفتند.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه در فازهای جنوبی اقدامات و کارها به خوبی پیش می‌رود اظهار داشت: 70 میلیارد مکعب گاز شیرین به زودی وارد خواهد شد قرارداد بلال هم بسته شده است و قرارداد فرزاد E هم عملیاتی شده است.

زنگنه با اشاره به اقدامات انجام شده در میدان‌های مشترک در غرب کارون گفت: میزان تولید در میدان‌های مشترک در غرب کارون از 70 هزار بشکه در سال 92 به 350 هزار بشکه در حال حاضر رسیده‌ایم.

وی ادامه داد: اقدامات مهمی هم در گازرسانی شهری و روستایی انجام شده به طوری که 95 کشور به صورت کامل پوشش داده می‌شود و در این حوزه 13 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری که این رقم از محل صرفه‌جویی در فرآورده‌ها تامین شده و از سوی دیگر تمام این اقدامات برای حفظ محیط زیست بوده است.

توزیع گازوئیل بدون گوگرد در شهرها

زنگنه با تاکید بر اینکه در زمینه پالایشی چه در کیفیت و چه در کمیت در همین شرایط دشوار اقدامات بزرگی را انجام داده‌ایم گفت:‌ امسال برای اولین بار به صورت عمده صادر کننده بنزین بوده‌ایم و بنزین یورو و گازوئیل بدون گوگرد در کلانشهرها توزیع کرده‌ایم.

وی تاکید کرد:‌ پالایشگاه جدید سیراف با تولید 360 هزار بشکه در اولویت قرار دارد که اقدامات ذخیره پالایش و پتروپالایش را بر عهده دارد و پس از آن این فازها وارد واحدهای اولفینی برای تولید پلاستیک می‌شود.

زنگنه تاکید کرد: در این دوره جوان‌ترین تیم‌ها در صنعت نفت مستقر شده‌اند و امیدواریم این دستارودها را به نسل جدید منتقل کنیم.

زنگنه با اشاره به حمایت وزارت نفت و صنعت نفت از شرکت‌های  و استارت‌آپ‌های دانش بنیان گفت:‌ مطالعات زیادی برای چگونگی استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در صنعت نفت انجام داده‌ایم و باید دید از چه طریقی می‌توانیم استارت‌آپ‌ها را که زنجیره گسترده‌ای دارند همراه با شتاب دهنده‌ها وارد این صنعت کنیم و از آنها در این صنعت استفاده کنیم.

وی تاکید کرد:‌ به صورت جدی این موضوع را دنبال می‌کنم اما بذری است که کاشته شده است و تا زمانی که به نهال تبدیل شود و نتیجه‌ای داشته باشد زمان می‌برد.

زنگنه افزود: منطقه وسیعی را در ری به این استارت‌آپ‌های اختصاص داده‌ایم و فرآیند انتخاب استارت‌اپ‌های برتر و شتاب‌دهنده‌ها زمان‌بر خواهد بود.

وی تاکید کرد:‌ باشگاه نفت و نیرو بهترین مشاورها برای توسعه استارت‌ها منتورها و شتاب‌دهنده‌ها می‌توانند باشند و از آنها می‌توان در این حوزه استفاده کرد و این حرکت مهمی برای تولید ارزش بر مبنای دانش و فهم است.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا،تاریخ انتشار:16مهر1398،کد خبر:908850،www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین