پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۹۶۰
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۸
رئیس مرکز توسعه نوغانداری از افزایش تولید پیله ابریشم در سال جاری خبر داد. رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: تولید پیله تر ابریشم، در مقایسه با تولید ۹۰۴ تنی سال گذشته، با ۱۶ تن افزایش به ۹۲۰ تن در سال جاری رسید.
شعارسال: علی‌اصغر داداش‌پور با اشاره به اینکه هر پیله حدود یک‌هزار و ۲۰۰ متر نخ ابریشم تولید می‌کند، افزود: می‌توان با این مقدار پیله که در سال جاری به دست آمده، بیش از ۱۴۷ تن نخ ابریشم تولید کرد.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه پیله تر ابریشم مشمول قیمت تضمینی بود و ۱۶ هزار و ۶۱۰ تومان قیمت داشت، اما امسال تمام پیله‌ها توسط بخش خصوصی و بیش از ۲۱ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم خریداری شد؛ بنابراین برای دولت، حتی یک ریال هم بار مالی نداشت.

به گفته داداش‌پور، اکنون با وجود تعطیلی چهار کارخانه بزرگ ابریشم‌کشی باز هم کشش در این بازار از بین نرفته و تولیدات توسط کارگاه‌های کوچک و سنتی خریداری می‌شود که بیشتر آنها در خراسان رضوی قرار دارند، این در حالی است که برای تأمین نیاز داخلی، در سال گذشته به واردات پیله (۱۸۳ تن) و نخ ابریشم خام (۳۵۹ تن) هم احتیاج بود.

وی ادامه داد: تولید تخم نوغان هیبرید، ارائه تسهیلات بانکی به نوغانداران، توانمندسازی و آموزش فعالان، تولید نهال توت اصلاح شده و استمرار بیمه کرم ابریشم برای حمایت از تولیدکنندگان، از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که توسط مرکز توسعه نوغانداری کشور دنبال می‌شود.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین اهداف مرکز، توسعه این شغل در روستاها و حتی شهرهای مختلف کشور است، تصریح کرد: اگرچه هفت استان گیلان، خراسان رضوی، گلستان، خراسان شمالی، مازندران، آذربایجان شرقی و اصفهان تا ۹۹ درصد تولید پیله کرم ابریشم را به خود اختصاص داده‌اند، اما در سال جاری توزیع تخم نوغان در ۲۶ استان کشور اتفاق افتاد. در حالی که همین عدد برای سال گذشته ۱۶ استان بود؛ زیرا با کنترل دما و رطوبت، می‌توان پرورش کرم ابریشم را تقریبا در تمام نقاط ایران توسعه داد.

داداش‌پور معتقد است: با یک بار کاشت نهال توت، می‌توان تا ۲۵ سال از آن بهره‌برداری کرد، زیرا غذای کرم ابریشم تنها توسط این درخت تأمین می‌شود و جزو ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین خوراک‌ها است. از طرفی، دوره کوتاه ۴۵ روزه پرورش و ثمردهی و همچنین سرمایه‌گذاری اندکی که این شغل لازم دارد، می‌تواند به‌عنوان یکی از مشاغل روستاییان و حتی شهرنشینان تلقی شود.

وی یادآور شد: امسال تخم نوغان با هفت‌هزار و ۵۰۰ تومان قیمت در اختیار پرورش‌دهندگان قرار گرفت که هر جعبه بین ۲۲ تا ۲۴ هزار عدد تخم است. اگر تمام اینها تبدیل به کرم ابریشم شوند، بعد از ۴۵ روز پیله‌هایی با وزن دو تا ۲,۲ گرم تولید خواهد شد. یعنی به عبارتی، نزدیک به ۵۰ کیلوگرم پیله تر. هرچند تمام این شرایط در مقایسه با تولید شش‌هزار تنی سال ۷۹ بسیار اندک است، اما برنامه‌ریزی‌ها برای احیای آن با جدیت دنبال می‌شود.

داداش پور در پایان اظهار داشت: اگر قرار باشد پرورش کرم ابریشم احیا شده و توسعه یابد، لازم است زنجیره آن را تا آخرین مراحل تولید به صورت یک‌جا در نظر گرفته و دستگاه‌ها و متولیان مختلف مانند وزارت جهاد کشاورزی و صنایع با هم هماهنگ باشند؛ چراکه این صنعت یکی از راه‌هایی است که با ایجاد اشتغال، از مهاجرت مردم از روستا به شهر جلوگیری می‌کند./

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه کسب و کار صفحه 10 ، تاریخ انتشار: دوشنبه 4 مرداد 1395، شماره 863.

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین