پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۱۱۰۷
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۳
وزیر خارجه ایران در مدت حضورش در باکو ضمن دیدار با رئیس جمهور آذربایجان، با وزرای خارجه عراق، ترکیه، هند، صربستان، آذربایجان و مشاور امنیت ملی افغانستان، درباره مناسبات دوجانبه و اوضاع منطقه گفت‌وگو کرد.محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در نشست وزرای عدم تعهد سه‌شنبه شب 30 آبان ماه راهی باکو پایتخت جمهوری آذربایجان شد، در مدت حضورش در این شهر ضمن شرکت و ایراد سخنرانی در نشست وزرای عدم تعهد و همچنین شرکت در نشست کمیته فلسطین وزرای جنبش غیرمتعهدها، با برخی از مقامات حاضر در این نشست دیدار و به گفتگو پرداخت.

شعار سال: نشست وزرای جنبش عدم تعهد روزهای چهارشنبه و پنجشنبه اول و دوم آبان ماه (۲۳ و ۲۴ اکتبر) در باکو برگزار شد. هجدهمین نشست سران جنبش عدم تعهد (NAM) نیز روزهای جمعه و شنبه (۲۵ و ۲۶ اکتبر) سوم و چهارم آبان ماه در باکو پایتخت جمهوری آذربایجانو به میزبانی «الهام علی اف» رئیس جمهور این کشور برگزار می‌شود.

نشست کارشناسان ارشد هم از دوشنبه ۲۹ مهر ماه به مدت ۲ روز (۲۹ و ۳۰ مهر ماه) در باکو برگزار شد و بر همین اساس «غلامحسین دهقانی» معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران در رأس هیأتی به نمایندگی از جمهوری اسلامی در نشست کارشناسی جنبش عدم تعهد در باکو شرکت کرد.

در نشست کارشناسان ضمن بررسی مقدمات برگزاری هجدهمین اجلاس سران، سند نهایی اجلاس هجدهم و اعلامیه مشترک سرانکشورهای عضو جنبش عدم تعهد بررسی و این دو سند به اجلاس وزیران ارائه شد.

وزیر امور خارجه ایران در بدو ورود به باکو با بیان اینکه چند جانبه‌گرایی از سوی آمریکا به شدت در معرض خطر قرار گرفته، بر استفاده از دیپلماسی و چند جانبه‌گرایی از سوی کشورهای عدم تعهد تأکید کرد. (بیشتر بخوانید)

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین روز چهارشنبه اول آبان ماه در نشست وزرای جنبش عدم تعهد در باکو شرکت و طی سخنانی با اشاره به تروریسم اقتصادی آمریکا علیه برخی از کشورهای عضو عدم تعهد، بر ضرورت اتخاذ موضع یکپارچه جامعه بین‌المللی برای مقابله با این اقدامات غیرقانونی آمریکا تأکید کرد. (اینجا بخوانید)

وزیر خارجه ایران همچنین در مدت حضورش در باکو با«الهام علی اف» رئیس جمهور آذربایجان و وزرای خارجه عراق، صربستان، ترکیه، هند، آذربایجان و مشاور امنیت ملی افغانستان دیدار و گفتگو کرد.

براساس این گزارش، محمدجواد ظریف و محمدعلی الحکیم وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عراق روز چهارشنبه اول آبان ماه در حاشیه نشست وزرای خارجه جنبش عدم تعهد در باکو دیدار و در خصوص آخرین تحولات روابط دو جانبه، مسائل منطقه به ویژه اوضاع شمال سوریه، لبنان، یمن، تحولات خلیج فارس و پویش صلح امید و سایر موضوعات مورد علاقه گفتگو و تبادل نظر کردند.

بعدازظهر چهارشنبه اول آبان نیز «حمدالله محب» مشاور امنیت ملی افغانستان با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو کرد. آخرین تحولات در افغانستان محور اصلی گفتگو و تبادل نظر در این دیدار بود.

«ایویتسا داچیچ » وزیر امور خارجه صربستان نیز روز چهارشنبه در حاشیه نشست وزرای جنبش عدم تعهد در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و در خصوص روابط دوجانبه و مهمترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفتگو و تبادل نظر کرد.

محمدجواد ظریف و «المار محمد یاروف» وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان هم بعدازظهر چهارشنبه اول آبان ماه در حاشیه نشست وزرای عضو جنبش عدم تعهد در باکو دیدار و گفتگو کردند.مناسبات سیاسی و اقتصادی دوجانبه و مسائل منطقه‌ای از محورهای گفتگو و رایزنی‌های دو مقام وزارت خارجه بود.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران همچنین چهارشنبه با «الهام علی اف» رئیس جمهور آذربایجان دیدار و در خصوص آخرین تحولات روابط دوجانبه و مهمترین مسائل منطقه ای و بین المللی گفتگو و تبادل نظر کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین در نشست کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد شرکت و طی سخنانی با بیان اینکه برخی در منطقه دستورکار آمریکا و رژیم صهیونیستی در به حاشیه راندن موضوع فلسطین را به پیش می برند، از غیرمتعهدها خواست که با تقویت جبهه متحد خود اجازه این کار را ندهند.(جزییات بیشتر)

ظریف همچنین روز پنجشنبه در حاشیه این نشست با مولود چاووش اوغلو همتای ترکیه ای خود دیدار کرد.در این دیدار طرفین در خصوص آخرین تحولات روابط دوجانبه، شرایط جاری در شمال سوریه، روند آستانه و تشکیل کمیته قانون اساسی در سوریه و سایر موضوعات مورد علاقه رایزنی و تبادل نظر کردند.

به گزارش فارس، جمعی از مدیران رسانه‌ها و اعضای اندیشکده‌های جمهوری آذربایجان نیز پنجشنبه دوم آبان ماه در نشستی با محمدجواد ظریف درباره ابعاد مختلف روابط و مناسبات بین جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران و سایر موضوعات منطقه‌ای و بین المللی گفتگو و تبادل نظر کردند.

براساس این گزارش، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه 29 مهر ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران از حضور ظریف و حسن روحانی رئیس جمهوری در نشست باکو خبر داد وگفته بود: ایران به عنوان یکی از اعضای موثر جنبش همواره در نشست‌های جنبش شرکت داشته و خوشحالیم این اجلاس در کشور همسایه ما آذربایجان برگزار می‌شود و در این نشست گفتگوهایی با مقامات ارشد شرکت کننده از جمله آذربایجان صورت خواهد گرفت.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نیز روز پنجشنبه دوم آبان ماه برای شرکت در هجدهمین نشست سران عدم تعهد راهی باکو شد و همان روز نیز با همتای آذربایجانی خود دیدار و گفتگو کرد.

ایران، ونزوئلا و آذربایجان اعضای تروئیکای جنبش عدم تعهد (روسای سابق، کنونی و آینده) هستند.

هفدهمین نشست سران اواخر شهریور۱۳۹۵در جزیره مارگاریتای ونزوئلا و شانزدهمین نشست هم نیمه اول شهریور۱۳۹۱ با شعار «صلح پایدار در سایه همکاری مشترک» در تهران برگزار شد. ریاست جنبش سه ساله است، ولی در پی تحولات سا‌ل‌های اخیر در ونزوئلا، ریاست ایران بر این جنبش چهار سال به طول انجامید.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار 3 آبان 98، کد خبر: 13980802000616، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین