پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۱۳۵۶
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۸ - ۰۴:۵۲
در این بسته دانستنی درباره فواید هورمون تستوسترون و عوارض برخی مواد غذایی و عوامل ابتلا به آلزایمر خواهیم گفت.

شعارسال: در این گزارش جدیدترین دانستنی‌های روز پزشکی که هر روز با آن سر و کار دارید را دنبال می‌کنیم.

تستوسترن

هورمون مردانه تستوسترون تاثیرات متفاوت زیادی بر بدن و مغز انسان دارد. قبل از تولد نوزاد پسر، ترشحات تستوسترون باعث رشد اندام های داخلی و خارجی جنین خواهد شد. هنگامی که کودک به بلوغ می رسد، هورمون‌های مردان شروع به ترشح سطوح ثابت تستوسترون می کند که بر رشد فیزیکی او تاثیر خواهد گذاشت و صفات مشخص مردان بالغ را تولید می کند. تستوسترون بر پوست صورت نیز تاثیر می‌گذارد. تستوسترون سبب رشد موی بدن و صورت می شود و باعث خواهد شد نسبت به زنان و پسران موهای مردانه تیره تر و ضخیم تر شوند.

در حالی که پسران ممکن است مشتاقانه منتظر بسیاری از اثرات تستوسترون مرتبط با بلوغ باشند، معمولا به دنبال اثر این هورمون بر روی کیفیت پوست نیستند. تستوسترون ترشح چربی را در سراسر بدن افزایش می دهد، اما این اثر تنها روی پوست صورت مشاهده می شود. یکی از اهداف افزایش ترشح چربی ناشی از تستوسترون، افزایش بوی بدن مردانه است.

آلزایمر به چه دلیل ایجاد می شود؟

کسانی که از ظروف خش دار و نامناسب برای پخت و پز استفاده می کنند ممکن است دچار مسمومیت با آلومینیوم و سرب شوند. بررسی ها نشان می دهند، افرادی که در معرض سرب و هوای آلوده قرار می گیرند و همچنین کسانی که از ظروف خش دار و نامناسب برای پخت و پز استفاده می کنند با بروز اختلالات در حافظه روبرو خواهند شد.

بنابراین توصیه می شود ظروف نامناسب را کنار بگذارند و ظرف های مناسب تری را جایگزین آن ها کنند.مصرف مواد حاوی آنتی اکسیدان مانند توت فرنگی، گوجه فرنگی، هندوانه، گریپ فروت، مرکبات، زیتون، باید در رژم غذایی گنجانده شوند تا خطر آلوده شدن به سرب و مواد آلومینیومی کاهش یابد.

برخی رژیم ها خیلی بدتر از حتی کشیدن سیگار خواهند بود

یک رژیم غذایی ناسالم، در غذا‌های فست فود خلاصه نمی‌شود بلکه یک رژیم غذایی فاقد سبزیجات، میوه‌ها و انواع آجیل نیز می‌تواند به همان اندازه خطرآفرین باشد. حملات قلبی و مشکلات قلبی نظیر آنوریسم (رگ‏برآمدگی) به طور مستقیم با تغذیه ناسالم و نامتعادل در ارتباط است. همچنین رژیم غذایی ناسالم باعث بروز بیماری‌های دیگر از جمله سرطان و دیابت نوع ۲ خواهد شد.

امروزه تمام افراد کل دنیا دارای یک رژیم متداول منظم نیستند. محققان تاثیر ۱۵ ماده غذایی مضر و سالم مانند انواع میوه، سبزیجات، فیبر، امگا ۳ و انواع نوشیدنی‌های شیرین را در رژیم غذایی افراد بررسی کرده‌اند. در آخر، دیده شده که هیچ کدام از کشور‌های دنیا به طور کامل از یک رژیم غذایی واقعا متعادل و سالم برخوردار نیستند. نداشتن رژیم مناسب حتی موجب مرگ افراد خواهد شد.

مواد غذایی که قندخون را کنترل می‌کنند

قند خون بالا یا پایین مشکل ساز است بنابراین بهتر است قند خون را کنترل کرد. برخی ادویه‌ها خاصیت آنتی اکسیدانی و آنتی بیوتیکی دارند. افراد این چاشنی‌ها را به راحتی می‌توانند مصرف کنند. ریحان سرشار از فلاونوئید‌ها است و مصرف آن با گوجه فرنگی، روغن زیتون و سرکه منجر به کنترل فشار خون می‌شود. دارچین یک آنتی اکسیدان است و تحقیقات نشان داده که مصرف آن منجر به بهبود حساسیت به انسولین می‌شود و قند خون ناشتا را کاهش می‌دهد. آنتی اکسیدان‌های موجود در دارچین منجر به پیشگیری از آسیب‌های سلولی آهسته هم می‌شوند.

مصرف سیر با کاهش فشار خون و کاهش قند خون در ارتباط است. البته مصرف سیر ممکن است منجر به برخی تداخلات دارویی هم شود بنابراین قبل از اضافه کردن آن به رژیم غذایی با پزشک حتما مشورت کنید. رزماری بهترین آنتی اکسیدان بوده بخصوص زمانی که با فلفل، حبوبات یا کلم ترکیب می‌شود. رزماری خواص ضد التهابی دارد و باعث کاهش استرس اکسیداتیو، کاهش خطر سرطان و پیشگیری از ابتلا به سندرم متابولیک می‌شود.

میخک غنی از آنتی اکسیدان آنتوسیانین و کوئرستین به‌علاوه یک ترکیب فعال به نام اوژنول است و همچنین منبع عالی از منیزیم و منبع خوب از اسید چرب امگا ۳، ویتامین‌های ث و کا، فیبر و کلسیم و منیزیم محسوب می‌شود. همچنین این ادویه یک ضدعفونی کننده طبیعی، ضدالتهاب و مسکن نیز محسوب می‌ شود. زردچوبه حاوی کورکومین، یک ترکیب فعال با ویژگی‌های ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی است و جریان خون را بهبود می‌بخشد. زردچوبه باعث بهبود عملکرد انسولین می‌شود و همچنین در سوخت و ساز کربوهیدرات، پروتئین و چربی دخیل است. کورکومین موجود در زردچوبه باعث کاهش رسوب پلاک‌های چربی در دیواره داخلی عروق می‌شود و از گرفتگی آن جلوگیری کرده و به جریان خون کمک می‌کند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 3آبان1398 ، کدخبر: 7116530: www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین