پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۲۵۳۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۳
بنی گانتس رئیس ائتلاف آبی - سفید و اصلی‌ترین رقیب سیاسی بنیامین نتانیاهو از هفته گذشته مأمور تشکیل دولت جدید رژیم صهیونیستی شده اما تردیدهایی درباره موفقیت او در بازه زمانی ۲۸ روزه وجود دارد.
شعارسال: بنی گانتس در حالی مأموریت تشکیل کابینه را آغاز کرده که در این مدت دیدارهایی با رهبران احزاب صهیونیستی ازجمله نتانیاهو رهبر حزب لیکود و آویگدور لیبرمن رهبر حزب «اسرائیل خانه ما» (یسرائیل بیتنو) داشته اما مذاکرات او با این احزاب تا به حال راه به‌جایی نبرده است.

گانتس پنجشنبه هفته پیش با رهبران لیست یکپارچه عربی در کنست هم دیدار کرد و به آن‌ها پیشنهاد مشارکت در کابینه دولت جدید را ارائه داد، مسئله‌ای که لیبرمن از مخالفان اصلی آن است. لیبرمن پیش‌تر تصریح کرده بود در کابینه‌ای که اعراب در آن حضور داشته باشند، شرکت نخواهد کرد. لیبرمن همچنین تصریح کرده که تنها مشارکت در دولت وحدت لیبرالی با مشارکت سه حزب آبی سفید، لیکود و «اسرائیل خانه ما» را خواهد پذیرفت. او احزاب عربی را «ستون پنجم دشمن» می‌داند.

گانتس امیدوار است که بتواند با مخالفان نتانیاهو هم به توافق برسد و از بن‌بست فعلی رهایی یابد. از سوی دیگر، حزب لیکود هم می‌تواند همان معامله‌ای را که آبی سفیدها با آن کردند تلافی کرده و با تعیین شروط بنی‌اسرائیلی، در مسیر تشکیل کابینه کارشکنی کند. نتانیاهو در حال حاضر، با چند پرونده فساد مالی که خانواده‌اش نیز در آن دخیل هستند، دست‌به‌گریبان است و می‌کوشد برای فرار از محاکمه و محکوم شدن، در کابینه آتی پستی برای خود دست‌وپا کند، لذا احتمال اینکه دومین حزب حائز اکثریت کرسی‌های کنست (لیکود) برای حضور در دولت گانتس، پیش‌شرط حضور نتانیاهو در کابینه را تعیین کند، بعید نیست. باید دید در نهایت سرنوشت دولت جدید رژیم صهیونیستی به کجا خواهد رسید و آیا گانتس موفق به تشکیل کابینه جدید خواهد شد یا انتخابات سوم در انتظار این رژیم خواهد بود.

نظر اعراب ساکن در سرزمین‌های اشغالی درباره گانتس

هفته پیش، رئیس لیست مشترک عربی از ژنرال بنی گانتس رئیس ائتلاف آبی سفید که مأمور تشکیل دولت جدید شده، خواست شجاع باشد و برای تشکیل دولت جدید، تصمیمی شجاعانه اتخاذ کند. «ایمن عوده» در سخنرانی خود در اجلاس سازمان یهودی آمریکایی «جی استریت» در واشنگتن خطاب به گانتس و حاضران گفت: اسحاق رابین و توفیق زیاد (رئیس اسبق حزب حداش) تصمیم گرفتند شجاع باشند و برای تشکیل دولت با هم همکاری کنند و این اتفاق بار دیگر باید تکرار شود. عوده افزود که ما گانتس را برای تشکیل دولت جدید پیشنهاد دادیم و از او می‌خواهم همچون رابین شجاع باشد و من نیز در این صورت همچون توفیق زیاد شجاع خواهم بود، تاریخ به ما نگاه می‌کند و خواسته ما تنها برابری است. این در حالی است که رهبر وی چند هفته طی یادداشتی در نیویورک‌تایمز، رسماً اعلام کرده بود که حزب متبوعش می‌خواهد از قدرتش برای پایان بخشیدن به نخست‌وزیری نتانیاهو استفاده کند و رسماً از گانتس حمایت کردند.

بنیامین نتانیاهو - نخست وزیر رژیم صهیونیستی

شرط برگزاری دور سوم انتخابات کنست

حزب نتانیاهو در انتخابات خردادماه کنست با پیروزی شکننده‌ای موفق شد که گوی سبقت را از سایر رقبا برباید ولی در مهلت ۲۸ روزه و دو هفته وقت اضافه هم نتوانست کابینه ائتلافی تشکیل دهد. نتانیاهو ۳۰ درصد آرا و ۳۶ کرسی را در انتخابات خرداد به دست آورد و به دلیل اینکه در جلب حمایت گروه‌های رقیب ناکام ماند، کنست، رأی به انحلال خود داد و بنا شد که دور بعدی انتخاب در شهریور برگزار شود. نتانیاهو با مشخص شدن نتیجه انتخابات پارلمان و با اینکه این بار شکست‌خورده بود، دوباره مأمور تشکیل کابینه شد ولی دست از پا درازتر، پرونده کابینه را به رئیس رژیم صهیونیستی بازگرداند. حالا فرمان به دست گانتس افتاده و باید دید که آیا او هم به سرنوشت نتانیاهو دچار خواهد شد یا خیر.

ژنرال بنی گانتس در لباس نظامی

ژنرال گانتس برای تشکیل دولت نیاز دارد تا ۶۱ عضو کنست از او حمایت کنند. وی در حال حاضر، حمایت ۵۱ عضو پارلمان را به همراه دارد و درصورتی‌که نتواند کابینه فراگیر را تشکیل دهد، هر نماینده پارلمان رژیم صهیونیستی با حمایت ۶۱ عضو می‌تواند کار برزمین‌مانده نتانیاهو و گانتس را انجام دهد. کنست موظف است، فرد سوم برای تعیین کابینه را ظرف ۲۱ روز مشخص کند و چنانچه در این مدت به جمع‌بندی نرسد، دور سوم انتخابات پارلمانی کلید می‌خورد. گفتنی است؛ گانتس در انتخابات کنست که برای دومین بار در ۲۶ شهریور برگزار شد، با اختلاف دو کرسی توانست بر حزب لیکود به رهبری نتانیاهو پیروز شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار: 11 آبان 1398 ، کدخبر: 442992 ، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
0
0
امیدواریم در دور سوم اتفاقی بیفته البته بیفته نیفته به حال ایران فرقی نمیکنه کلا گفتم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین