پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۶۴۲۱
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۲
خراسان رضوی برگ ‌جمع‌کن‌های دمنده آسیب‌های بی‌شماری هم بر سلامت افراد و هم بر محیط زیست دارند.بر اساس اطلاعات مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، برگ‌های ریخته شده درختان بر روی زمین و وزش باد در بین آنها، نگرانی‌های بهداشتی زیادی را در خود پنهان کردند.موتورهای گازی ناکارآمد که به طور معمول در دمنده‌های برگ‌ جمع‌کن مورد استفاده قرار می‌گیرند، موجب آلودگی هوا، ایجاد ذرات آلوده و همچنین سر و صدای زیاد شده که مشکلات جدی شنوایی، از جمله کم شنوایی دائمی به همراه خواهند داشت.

شعار سال: بر اساس اطلاعات مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، برگ‌های ریخته شده درختان بر روی زمین و وزش باد در بین آنها، نگرانی‌های بهداشتی زیادی را در خود پنهان کردند.

موتورهای گازی ناکارآمد که به طور معمول در دمنده‌های برگ‌ جمع‌کن مورد استفاده قرار می‌گیرند، موجب آلودگی هوا، ایجاد ذرات آلوده و همچنین سر و صدای زیاد شده که مشکلات جدی شنوایی، از جمله کم شنوایی دائمی به همراه خواهند داشت.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها اعلام کردند: ممکن است برخی از سر و صداها در نظر شما مشکل به نظر نرسد اما باعث مسمومیت گوش خواهند شد.

استفاده از برگ ‌جمع‌کن‌های دمنده معمولی به مدت دو ساعت تأثیر منفی بر شنوایی دارند. برخی از آنها در زمان استفاده بین 80 تا 85 دسی بل (dB) و بسیاری از دمنده‌های ارزان قیمت یا میان رده تا 112 دسی‌بل صدا ایجاد کرده و افراد را در معرض خطر شنوایی قرار می‌دهند. ناگفته نماند صدای تولید شده توسط هواپیما 105 دسی بل است اما سر و صدای برخی از این دستگاه‌ها همانطور که گفته شد به 112 دسی بل می‌رسد. این میزان صدا، درد و ضعف گوش فوری ایجاد می‌کند و کاهش شنوایی در کمتر از دو تا پنج دقیقه روی می‌دهد.

انتشار صدای کم برگ‌ جمع‌کن‌های دمنده معمولی حتی با کاهش آن توسط دیوارها و ساختمان‌ها حتی در فاصله 800 متری بیش از 55 دسی بل توسط سازمان بهداشت جهانی اعلام شده است. به همین دلیل صدای آنها حتی در منازل نیز به گوش می‌رسند.

بر اساس گزارش نتایج تحقیق آلودگی صوتی بوستون در سال 2016، که در آن 1050 نفر از ساکنان منطقه بوستون مورد بررسی قرار گرفتند، مشخص شد دمنده‌های برگ منبع اصلی صدا هستند. حدود 79 درصد از این افراد اعتقاد داشتند که کسی به سرو صدای آزار دهنده این دستگاه‌ها اهمیتی نمی‌دهد و در بعضی موارد به یک رویداد روزانه تبدیل می‌شوند. از آنجایی که صاحبان خانه و خدمه محوطه‌سازی نیز باعث ایجاد همپوشانی سر و صدا می‌شوند، صدای این دستگاه‌ها چندین ساعت در روز شنیده می‌شود.

در اکثر شهرها قانونی وجود ندارد که به طور خاص با سر و صدای برگ ‌جمع‌کن‌های دمنده برخورد شود و دستورالعمل‌های صوتی موجود برای این دستگاه‌ها غیرقابل اجرا هستند.

محیط های پر سر و صدا می‌توانند عوارض سلامت روحی و جسمی ایجاد کنند و منجر به وزوز گوش، فشار خون بالا و ایجاد استرس (که منجر به ناراحتی و اختلال خواب می شود) ‌شوند.

گزارشی که توسط آژانس حفاظت از محیط زیست کالیفرنیا (CalEPA) در سال 2000 منتشر شد، چندین خطر بالقوه در مورد آسیب بر کیفیت هوا در هنگام استفاده از برگ ‌جمع‌کن‌های دمنده مشخص شد و بر اساس این گزارش ذرات آلوده بسیار ریز که قادر به نفوذ به دستگاه تنفسی هستند توسط این دستگاه‌ها تولید می‌شود.همچنین موجب ورود گاز منوکسید کربن به بدن نیز می‌شوند.

ترکیبات سمی ناشی از احتراق بنزین و یا تبخیربنزین در موتور آنها نیز وارد بدن می‌شوند. چندین مورد از این ترکیبات سرطان‌زا بوده و باعث تحریک چشم، پوست و مجاری تنفسی می‌شوند.

کارگران دارای برگ‌ جمع‌کن‌ دمنده نسبت به کسی که در کنار یک جاده شلوغ ایستاده است، 10 برابر بیشتر در معرض ذرات آلوده قرار دارند.

علاوه بر این ، این ابزارها منابع مهمی از ترکیبات تشکیل دهنده دود هستند. در حال حاضر این مورد مسأله‌ای جدی به شمار نمی‌آید، اما با توجه به اینکه در آینده تعداد بیشتری از برگ ‌جمع‌کن‌های دمنده ، دستگاه‌های چمن‌زنی و سایر موتورهای کوچک بنزینی استفاده خواهد شد پیش بینی می‌شود به اصلی‌ترین علت تولید دود تبدیل شوند.

برای کاهش تأثیرات منفی این دستگاه‌ها می‌توان از دستگاه‌های برقی و یا شارژی استفاده کرد و برای کاهش سروصدای ناشی از آنها باید فواصل مشخصی برای این فعالیت مشخص کرد.

سایت شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری دانشجویان ایران، تاریخ انتشار 3 آذر    98، کد خبر:   98090301524، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین