پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۷۴۱۶
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۲
علیرضا نبی، کارآفرین اجتماعی یکی از ضررهای مهم قطعی اینترنت در روزهای گذشته را در دراز مدت بالا رفتن ریسک سرمایه گذاری در زمینه آی‌تی می‌داند. نبی بر این باور است که «تا وقتی این شکل کسب و کار را کاملا امنیتی می‌بینند، ما در کسب و کارهای اینترنی موفق نمی‌شویم.»

شعارسال: قطعی اینترنت در هفته‌ی گذشته منجر به خسارت‌های سنگین در کسب و کارهای اینترنتی شد و همچنان بعد از دو هفته هنوز بخش‌هایی از کشور به اینترنت متصل نشده‌اند و دسترسی آنها با سرعت پایین صورت می‌گیرد. سایت نت بلاک که یک وبسایت در زمینه آزادی استفاده از اینترنت در جهان است، میزان خسارت هر روز قطعی اینترنت در کشور را ۶۱ میلیون دلار تخمین زده است، خسارتی که هم شرکت‌های سرمایه‌دار بزرگ را شامل می‌شود و هم مشاغل کوچک و خرد.

وزیر ارتباطات در ویدیوی منتشر شده از خود اظهار داشت قطعی اینترنت به دلایل امنیتی اتفاق افتاده است و بعد از آن معاون وزارت ارتباطات در روزهای گذشته گفت «به دنبال تهیه لایحه‌ای است که قطع اینترنت تنها با تصویب مجلس باشد» اما قطعی اینترنت در این سیزده روز شاید پایه‌های بعضی مشاغل را برای سال‌های طولانی در ایران متزلزل کرده باشد و روند بروکراسی برای تقدیم لایحه به مجلس تاثیری بر ضررهای گزاف مشاغل آنلاین را جبران نکند.

گفت‌و گو با بعضی مشاغل آنلاین و علیرضا نبی را بخوانید:

 پخش کننده فیلم به جشنواره‌های خارجی: زمان ارسال آثار گذشت و ما ضرر کردیم

پخش کننده‌ی فیلم به جشنواره‌های خارجی در مورد عوارض قطعی اینترنت بر روی کارشان گفت: «کار اصلی ما این است که با ایمیل فرستادن به جشنواره‌های مختلف خارجی‌ با آنها ارتباط برقرار کنیم، از شنبه که اینترنت قطع شده است حتی یک ایمیل هم نزدیم. برای جشنواره‌ها معمولا ما رزومه، فیلم، زیرنویس فیلم و یا تبلیغ فیلم را به جشنواره‌ها می‌فرستیم، این مرحله‌ها همه متحمل پرداخت هزینه است. در صورتی که زمان ارسال آثار به یک سری از جشنواره‌های خارجی در این چند روز گذشت و ما ضرر کردیم.»

او در مورد ضررهای این چند روز گفت: «۴۰ یورو هزینه‌ی ارسال هر فیلم است، البته این یک بخش ضررهای مادی کار است، مثلا یک میلیون هزینه‌ی زیرنویس، حدود ۴۰۰ هزار تومان هزینه‌ی ویلاگ شخصی کارگردان و اپلیکیشنی که ما برای آن برنامه در نظر گرفتیم تا آنها فیلم را ببینند می‌شود.

حالا ما تمام این هزینه‌ها را انجام داده‌ایم ولی مهلت ارسال آثار به جشنواره تمام شد و این ضرر باید به صورت توافقی بین ما و فیلمساز تقسیم شود، این هزینه‌هایی که عنوان کردم فقط برای ارسال یک فیلم است و قطعا در این یک هفته ما ضرر بیشتری کردیم.»

فروشنده آنلاین پوشاک: درآمد ما صفر شد

فروشنده آنلاین پوشاک اسلامی که خانم جوانی است، در مورد ضررهای مالی مجموعه‌ی خود در روزهای گذشته گفت: «در این چند روز قطعی اینترنت، درآمد ما صفر بود چون تمام درآمد ما از طریق تلگرام و اینستاگرام بود و کلا فروشی نداشتیم، حالا که اینترنت بخشی از مردم  هم نصب شده اما هنوز اینترنت من وصل نشده است.

این چند روز قفط تولید می‌کردیم و نگه می‌داشتیم چون هیچ اطلاع رسانی نمی‌توانستیم انجام دهیم و جنس‌ها روی دستمان مانده بود.»

این دختر جوان در مورد مشکلات کار آنلاینشان ادامه داد: «ما یک گروه ۵۰ نفره هستیم که به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم با هم همکاری می‌کنیم. بعد از هر فیلترینگ در تلگرام و اینستاگرام، بخش زیادی از دنبال کنندگان ما در این اپلیکیشن‌ها ریزش کرد و حتی بعد از وصل شدن دوباره به اینترنت، خیلی افراد اصلا دیگر به فضای مجازی برنمی‌گردند و ما متحمل ضرر می‌شویم، در این چند روز کاملا ما صفر شدیم و اگر سود یک ماه را در نظر بگیرید حدود ۵۰ درصد ضرر مالی کردیم.»

آموزش انلاین: دو هفته است که بی‌کارم

خانم جوانی که به تازگی شروع به آموزش آنلاین آشپزی در فضای مجازی کرده، از وضعیت کاری‌اش در دو هفته‌ی گذشته گقت: «آشپزی آنلاین می‌کردم، هفته‌ای سه جلسه آشپزی می‌کردم، یعنی کلاس آموزش آنلاین داشتم با چند هنرجو، اما حالا دو هفته است که بی‌کار شدم، حتی در این چند روز که اینترنت بعضی جاها وصل شده، کسی با من برای ثبت نام تماس نگرفت.

می‌ترسم بیکار شوم و دنبال کنندگانم را از دست بدهم چون حدود شش ماه هرروز برای تبلیغ کارم غذا درست می‌کردم و با زحمت این تعداد مخاطب را پیدا کردم، کارم خوب بود چون دخترم ناتوانی در حرکت دارد و باید مراقبش باشم، خانه هم کار می‌کردم و هم کسب درآمد می‌کردم.»

علیرضا نبی: دیگر کسی در حوزه‌ی آی‌تی سرمایه گذاری نمی‌کند

علیرضا نبی کارآفرین اجتماعی و کارشناس اقتصاد، قطع شدن اینترنت‌ سراسری کشور در روزهای گذشته را موضوعی امنیتی تلقی کرد که چنین رفتاری مانع از توسعه شغلی می‌شود، نبی در گفت و گو با انصاف نیوز گفت: «ما دچار یک نوع تناقض هستیم که باید این تناقض را مورد بررسی قرار دهیم. ما کشور را به سمت الکترونیک شدن بردیم تا در حوزه‌های مختلف عقب نیوفتیم و موفقیت‌های خوبی هم در این زمینه کسب کردیم.

زیر ساخت‌های خوبی تهیه شد و کشور هزینه کرده تا ما به یک پیشرفت در زمینه‌ی استفاده از آی‌تی و فرا آی‌تی رسیدیم، اما سیاسی و امنیتی کردن هر نوع کسب و کاری مانع از رشد و توسعه آن شغل است.

اگر بگوییم مغازه‌های سطح شهر به دلیل حمایت کردن و یا نکردن یک شخصیت سیاسی باید برق‌شان قطع شود و اگر این استدلال درست باشد ما می‌توانیم برای مسایل امنیتی هم هر وقت احساس کردیم امنیت در خطر است شیر فلکه اینترنت را ببندیم، در آن وقت تمام کسب کارهایی که سالیان سال برای آن خون جگر خوردند تا راه اندازی کنند و سرمایه‌های خود را بر اساس آن سوار کردند نادیده گرفته می‌شود.

مثال دیگر این است که مثلا در منطقه‌ای مردم شعاری دهند که ما نمی‌پسندیم، بنابراین آب آن منطقه را قطع می‌کنیم اما همانطور که برق آن واحدهای صنفی را قطع نمی‌کنیم، متاسفانه نگاه نفتی و سنتی در مدیران باعث می‌شود به خودشان اجازه دهند که اینترنت را قطع کنند.»

اینترنت مثل آب و برق است

نبی به این موضوع اشاره می‌کند که اینترنت هم همچون وجود آب و برق برای مشاغل آنلاین واجب و ضروری است و ادامه می‌دهد: «ما باید به این موضوع به شکلی نگاه کنیم که اینترنت هم مثل برق و آب آن منطقه می‌ماند، اینکه اینترنت را یک امکان خارج از کشور و وارداتی فرض کنیم و هر وقت دوست داریم آن را ببندیم و هر وقت دوست داریم آن را باز کنیم، اتفاقی که رخ می‌دهد، این است که دیگر کسی در حوزه‌ی آی‌تی سرمایه‌گذاری نخواهد کرد و میزان ریسک را در کسب و کار بالا می‌بریم.

بعد از آن فرار مغزها به وجود می‌آید، وقتی ما بستری برای اینها نمی‌سازیم این افراد به کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه می‌روند، مثل همین گرجستان و یا حتی هند که می‌بینیم استعداد خود را آنجا خرج می‌کنند. تا زمانی که این اندیشه و نگاه باشد که مشاغل اینترنتی کم اهمیت هستند و به راحتی حذفش می‌کنیم، اقتصاد اینترنتی که دنیا بر آن سوار است و آینده‌اش را با آن می‌سازد، به ما ضربه خواهد زد.»

نگاه امنیتی به کسب و کار، موفقیت ندارد

این کارآفرین اجتماعی در ادامه گفت: «در بازار اعتراض می‌شود اما نه راه را می‌بندیم و نه برق و آب را قطع می‌کنیم اما در فضای اینترنتی تا تقی به توقی می‌خورد اینترنت قطع می‌شود. تا زمانی که این تفکر بر عزیزان امنیتی حاکم است که کسب و کار را کاملا امنیتی می‌بینند، ما در کسب و کارهای اینترنی موفق نمی‌شویم.

مشاغل حوزه‌ی اینترنتی یک قشر مظلومی هستند، از یک طرف به واسطه‌ی تحریم‌های خارجی اپ‌هایشان را می‌بندند و از طرف دیگر در داخل  اینترنت را به رویشان قطع می‌کنند.

به نظرم بعد از این اتفاق مشاغل اینترنتی تا مدت‌ها آن سرعت لازم را نخواهد داشت، کسانی که در این حوزه با سرعت کار می‌کردند و اتفاقات خوبی را رقم می‌زدند از اینجا به بعد خیلی دست به عصا راه خواهند رفت. فرصت‌های شغلی این افراد به شدت ضربه خورده است و همانطور که برای سیل و زلزله به هموطنان‌مان کمک می‌کنیم، بیمه‌ها هم در این شرایط نقش خود را ایفا کنند یعنی شغل حوزه‌ی اینترنتی باید بیمه شود که اگر چنین اتفاقی افتاد خسارتی به آن شغل داده شود.»

مشاغل اینترنتی بیمه نیستد

نبی با انتقاد از شرکت‌های بیمه نسبت به کسب و کارهای آنلاین گفت: «متاسفانه در حوزه مشاغل اینترنتی بیمه‌ها ورود پیدا نکرده‌اند و هیچ سازوکاری ندارند که این مشاغل در صورت بروز موارد این چنین بتوانند از آن محل ضرر و زیان خود را جبران کنند. کسانی که در حوزه کسب و کار اینترنتی بودند حالا هوشیارتر می‌شوند و متوجه شدند این دولت حمایت کننده از کسب و کارهای اینترنتی نیست، زیرا وقتی در شرایط سخت به تعهدات خود عمل نمی‌کند بنابراین شریک و کارفرمای خوبی هم نیست.»

علیرضا نبی در جواب اینکه آیا سازوکار دیگری برای مشاغل اینترنی می‌توان در نظر گرفت، گفت: «هیچ ساز و کار دیگری برای کسب و کارهای اینترنتی وجود ندارد و نباید هم وجود داشته باشد مثل اینکه اگر بنزین برای حرکت اتومبیل نباشد، می‌توانیم از ساز و کار درشکه استفاده کنیم؟ خیر چنین چیزی امکان پذیر نیست، دنیا رو به جلو و پیشرفت است، فرزندان ما با دنیای دیجیتال بزرگ می‌شوند.

مسوولان ارشد باید بپذیرند همانطور که از اصناف حمایت می‌کنند از کسب و کارهای اینترنتی باید بیشتر حمایت شود چون این کسب و کارها به اندازه‌ی کافی از خارج کشور تهدید می‌شوند و دیگر در داخل نباید مورد جفا قرار بگیرند.»

نظام باید جبران خسارت کند

نبی در پایان تاکید دارد باید از این مشاغل عذرخواهی و جبران خسارت کرد، این کار آفرین ادامه می‌دهد: «من به نوبه‌ی خودم به عنوان یک معلم دانشگاه و کسی که در حوزه‌ی کارآفرینی اجتماعی است از این دوستان در این مشاغل عذرخواهی می‌کنم. افرادی که به نظر من فرماندهان عرصه‌ی جنگ اقتصادی و الکترونیک هستند و باید به دلیل این اتفاق از آنها عذر خواهی شده و جبران خسارت کنند.

قطعا آقای جهرمی به عنوان نماینده مردم در دولت و نماینده دولت در وزارت ارتباطات باید برای این لایحه به مجلس بروند و خسارت این دوستان محاسبه و پرداخت شود، همانطور که بقیه کشورها هم همینطور هستند. حتی وقتی خودروهای ایران خودرو و سایپا در انبارها می‌ماند، دولت به مردم ۲۵ میلیون وام کم بهره می‌دهد تا محصولات ایران خودرو و سایپا را بخرند به صورتی که در یک ساعت سه میلیون و شصت هزار ماشین به فروش می‌رسد و رکورد فروش ماشین در جهان شکسته می‌شود، سوال اینجاست که چرا چنین حمایت‌هایی برای کسب و کارهای آنلاین وجود ندارد؟!»

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت انصاف نیوز، تاریخ انتشار: 7آذر1398 ، کدخبر: 200876: www.ensafnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین