پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۸۵۳۲
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۴
در مراسمی با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی، سرپرست سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و مدیران سازمان جهاد کشاورزی استان کاشت سراسری ۱۴ میلیون نهال در کشور به صورت نمادین در استان قم آغاز شد.

شعارسال: معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی در مراسم آغاز کاشت ۱۴ میلیون نهال در سراسر کشور اظهار کرد: قدردان و شکر گذار اقداماتی هستیم که در بخش کشاورزی و منابع طبیعی استان قم انجام می شود؛ همه دوستان و کارشناسان اذعان دارند، اتفاقاتی که در حوزه آب و خاک و کشاورزی استان افتاده است در تاریخ استان قم بی سابقه بوده است.

مهندس محمدرضا طلایی با بیان این که امروز بهترین و نوین ترین سیستم های کشاورزی در مزارع کشور راه اندازی شده است، گفت: بیشترین اعتبارات کشور در حوزه آب در حال انجام بوده و در بخش کشاورزی که یکی از بزرگترین مصرف کنندگان آب است، بحث هزینه برای اصلاح الگوی مصرف و الگوی کشت و بهینه سازی مصرف آب در اولویت قرار دارد.

وی افزود: در حال حاضر در آبیاری مزارع با تکنولوژی روز در بخش کشاورزی استان قم از ۱۰۰ هکتار به حدود ۵۰۰۰ هکتار رسیده است که ظرفیت خوب و بالایی برای استان هست.

طلایی با اشاره به این که حوزه خاک یکی از ضرورت هایی است که کمتر به آن توجه شده است، خاطرنشان کرد: با تدبیر آقای مهندس حجتی دفتر خاک در معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ایجاد شد و در همایش روز جهانی خاک نیز آقای مهندس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی بر اهمیت توجه به حفظ و مزایای خاک برای حفظ محیط زیست تاکید کرد و حوزه منابع طبیعی را از حوزه هایی عنوان کرد که این بحث ها در آن اولویت دارد و همه اقداماتی که در حوزه های آبخیزداری، حوزه های آبی، حوزه های ریزگردها و سایر حوزه های بخش کشاورزی انجام می شود باید در راستای صیانت از منابع خاک باشد.

وی با بیان این که استان قم یک استان کویری است و سالهاست با پدیده ریزگردها و گرما درگیر است، خاطرنشان کرد: سالهاست بدلیل کمبود آب در استان رویکرد ما نهالکاری و درخت کاری نبود چون آب لازم برای این کار را نداشتیم. حتی در پارک ها هم با همین دیدگاه بودیم و اعتقاد داشتیم با درختچه استان قم رو سبز نگاه داریم.

در حاشیه افتتاح پروژه کاشت سراسری ۱۴ میلیون نهال در سطح کشور نیز مهندس طلایی گفت: استان قم با بارش سالانه حدود ۱۴۰ میلی متر بارندگی است و هر روز هم فقر آبی و فقر سفره های زیرزمینی استان بیشتر می شود و خطری هست که همیشه ما را تهدید می کند؛ خدا را شکر الان استان به این جمع بندی رسیده و انشاله همه حمایت بکنند تا این کار انجام بشود.

وی ادامه داد: یک کار خوب دیگری در حوزه پخش سیلاب در مسیل های پرخطر از جمله مسیله انجام داده اند؛ مسیله یکی از مسایل مهم قم هست و آقای دکتر شهبازی سرپرست سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور هم قول داده اند کمک کنند ماهم کمک کنیم و امسال باید حوزه مسیله را در دستور کار قرار دهیم و ماهانه ۱۰۰ هکتار تا دو هزار هکتار و سالانه ۱۵ هزار هکتار به حوزه مسیله کمک کنیم.

طلایی بیان کرد: اهالی استان به شرایط گرما،خشکی و باد استان قم عادت کرده اند ولی زوّاری که از استان های شمال و شمال غرب کشور می آیند به اینها عادت ندارند و این برای آنها قابل تحمل نیست و به مسئولین ایراد می گیرند.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: ما در منابع طبیعی ظرفیت بسیار خوبی در بخش تحقیقات داریم و کارشناسان منابع طبیعی ما در این حوزه از صاحب نظران در سطح کشور هستند؛ حوزه جنگل و مرتع ما ارشد این حوزه ها در سطح کشور است و این ظرفیت بسیار خوبی است که باید در دستور کار قرار گیرد و انشاءالله در سفر بعدی که آقای شهبازی می آیند توقع داریم افتتاح حوزه مسیله را داشته باشیم.

طلایی گفت: با زحمتی که مجموعه وزارتخانه و سازمان جنگل ها و مراتع کشیده با تمام مشکلات اقتصادی موجود در کشور، اعتبارات خوبی برای حوزه مسیله از محل صندوق توسعه تامین و اصل کار که پخش سیلاب بوده، انجام شده است؛ این منطقه خاک بسیار ارزشمندی را دارد و این هدیه سازمان جنگل ها به استان قم می باشد.

وی یادآوری کرد: روزهای ریزگرد ما در استان از یک روز در سال ۶۵ به ۹۳ روز در سال ۹۷ رسیده است و ادامه آن خوشآیند نیست؛ ۸۰ درصد پدیده گرد و غبار کشور برای استان قم است و این وظیفه ما را سنگین تر می کند.

طلایی با اشاره به این که سرپرست وزارت جهاد کشاورزی تکلیف کردند ما در این سفر باشیم و در سفرهای بعدی ایشان حضور خواهند یافت، گفت: آقای مهندس کشاورز یکی از شخصیت های علمی کشور و از صاحب نظران بخش کشاورزی کشور هستند و در تمام برنامه های حوزه کشاورزی ایشان شرکت داشته و در خیلی موارد برنامه ها را نوشته اند و شخصیت علمی ایشان در دنیا بی نظیر است و پیشنهادات خوبی برای بخش کشاورزی استان دارند که انشاله بتوانیم در مجموعه کارشناسی استان بهره ببریم.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت وزارت جهاد کشاورزی، تاریخ انتشار: 14آذر1398 ، کدخبر: 124802: www.maj.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین