پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۲۴۹۶۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۹
یکی از کارشناسان بازار مسکن می‌گوید: افزایش سه برابری قیمت بنزین هر چند تاثیر مستقیم بر ساخت و ساز مسکن ندارد، اما ممکن است به همین بهانه برخی قیمت مسکن را نیز تغییر دهند بنابراین پیشنهاد ما در این شرایط این است که خریداران مسکن زمانی که نرخ‌ها صعودی است عجله نکرده و اقدام به خرید مسکن نکنند.

شعار سال :پس از افزایش قیمت بنزین، قیمت آهن‌آلات نیز بالا رفت و دستمزدها هم افزایش پیدا کرد. با وجود این‌که دولت تلاش می‌کند نرخ کالاها را ثابت نگه دارد، عملا افزایش قیمت بنزین بر قیمت تمام شده مسکن تاثیر گذاشته اما شرایط آن وجود ندارد که این تورم را به مصرف کننده تحمیل شود.

حسام عقبایی می‌گوید بازار مسکن در یک رکود غیر تورمی است و حجم معاملات مسکن امسال در مقایسه با سال‌های گذشته کاهش چشمگیری داشته و به تبع این اتفاق نیز قیمت‌ها در این بخش نزولی بوده و پیش از افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی، همواره قیمت مسکن نزولی بوده و  حجم معاملات در هر ماه نسبت به ماه پیش از آن کاهش می‌یافت.

با توجه  به رکود حاکم بر بازار مسکن و اقدام دولت در گران کردن بنزین این سوال پیش می‌آید که تاثیر افزایش قیمت بنزین چه تاثیری روی قیمت مسکن خواهد داشت

عباس اکبرپور عضو هیات مدیره انجمن راه و ساختمان ایران در مورد وضعیت این روز‌های بازار مسکن می‌گوید: رکود در بازار مسکن تا نیمه سال ۹۹ ادامه خواهد داشت و علت آن هم این است که وضعیت اقتصادی جامعه مناسب نیست ضمن آنکه فشار تحریم‌ها نیز هر روز بیشتر می‌شود.

او ادامه می‌دهد: همچنین افزایش نرخ بنزین بر روی کالا‌های مختلف نیز اثرگذار بوده و دیگر خرید مسکن برای دلالان و افرادی که می‌خواهند از این بازار سودی کسب کنند مناسب نیست.

اکبرپور با اشاره به نوسان قیمت‌ها ادامه می‌دهد: به نظر نمی‌رسد قیمت مسکن پایین بیاید البته بالا هم نخواهد رفت و در صورتی که فردی نیازمند مسکن است و می‌خواهد مسکن خود را تبدیل به احسن کند این موقعیت برای او مناسب است، اما برای کسب سود و خرید و فروش شرایط خوبی نیست.

عضو هیات مدیره انجمن راه و ساختمان می‌گوید: تا یکسال آینده وضعیت شفاف‌تر می‌شود و وضعیت بین المللی مشخص‌تر خواهد شد، انتخابات آمریکا نیز برگزار می‌شود و احتمال اینکه فشار فعلی ایران نیز کمتر شود و سیاست‌ها تغییر کند و تعاملاتی بین دو کشور صورت گیرد، زیاد است.

اکبرپور ادامه می‌دهد: بسیاری از پروژه‌های ساختمانی در حال حاضر راکد مانده و به اصطلاح خوابیده است و سرمایه‌گذاران نیز انتخابی برایشان نمانده این در حالی است که مردم در گذشته در بازار‌ مسکن، طلا و ارز سرمایه‌گذاری می‌کردند و همه این بازار‌ها نیز سودده بود، اما در حال حاضر تنها بازاری که سودده است بازار سرمایه و بورس است.

عضو هیات مدیره انجمن راه و ساختمان با اشاره به نوسان روبه رشد در بورس می‌گوید: در حال حاضر سرمایه گذاری در بورس امیدبخش‌تر از سایر بازارهاست.

اکبرپور در خصوص تاثیر افزایش قیمت بنزین بر قیمت مسکن نیز می‌گوید: افزایش سه برابری قیمت بنزین هر چند تاثیر مستقیم بر ساخت و ساز مسکن ندارد، اما ممکن است به همین بهانه برخی قیمت مسکن را نیز تغییر دهند.

این کارشناس مسکن ادامه می‌دهد: پیشنهاد ما در این شرایط این است که خریداران مسکن زمانی که نرخ‌ها صعودی است عجله نکرده و اقدام به خرید مسکن نکنند.

او می‌گوید: در این شرایط وام‌هایی که نهاد‌های مالی تزریق می‌کنند تا چرخه ساخت و ساز بچرخد موثر است، اما باز اثری در کاهش قیمت‌ها و عرضه بیشتر مسکن ندارد.

اکبرپور می‌گوید: در کشور‌های پیشرفته در صورتی که فردی ۵ تا ۱۰ درصد از قیمت کل یک واحد مسکونی را داشته باشد به عنوان پیش پرداخت از او می‌گیرند و ۹۰ درصد مابقی را با بهره ۲ درصد برایش محاسبه می‌کنند و به راحتی فرد صاحب مسکن می‌شود، اما متاسفانه در ایران یکی از معضلات اساسی خرید مسکن است و فرد متقاضی خرید مسکن باید منابع فراوانی را برای خرید در اختیار داشته باشد. تا زمانی که این روند جهانی نشود شاهد بهبود قابل توجهی در این بخش نخواهیم بود.

 

شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری رویداد 24 ، تاریخ انتشار 22 آذر 98 ، کد خبر :196742 ، rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
0
0
دیگه مسخره است این قمیت های مسکن همینجوری کسی خرید نمیکنه وای به حال گرون تر شدنش
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین