پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۹۷۶
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳
در دومین مراسم کانون حرفه ای رسانه، جمعی از مسئولان و اصحاب رسانه به بیان نقطه نظرات خود پرداختند و بر لزوم آموزش، تخصص‌گرایی و ارتقای کیفی خبرنگاران و رسانه‌ها تاکید کردند.

شعار سال: شب گذشته دومین مراسم کانون حرفه ای رسانه به مناسبت روز خبرنگار با حضور جمعی از اصحاب رسانه و مسئولان سازمان انرژی اتمی و رسانه ملی در مجتمع فرهنگی ورزشی میلاد برگزار شد.

در این مراسم علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی، علی عسکری رئیس رسانه ملی، بهروز کمالوندی و علی اصغر زارعان معاونان سازمان انرژی اتمی، کیوان خسروی سخنگوی شورای عالی امنیت ملی، محمد ایرانی مدیرکل خاورمیانه وزارت امور خارجه، محمدعلی حسینی سخنگوی اسبق دستگاه دیپلماسی، محمدرضا حیاتی گوینده خبر رسانه ملی و برخی دیگر از مسئولان و خبرنگاران رسانه ای مختلف خبری حضور داشتند.

در این مراسم که با همت شورای مرکزی کانون حرفه ای رسانه ترتیب داده شده بود، برخی از خبرنگاران به بیان نقطه نظرات و دیدگاه های خود پیرامون مسایل کاری و مشکلات آن پرداختند و انتقادات و پیشنهاداتی را در حضور مسئولان بیان کردند.

امیر محبیان روزنامه نگار و استاد دانشگاه به عنوان اولین سخنران این مراسم به اهمیت اینترنت و تولید محتوا در عصر کنونی پرداخت و افزود: در شبکه های اجتماعی چون فیس بوک و یوتویوب و امثال اینها درآمد زایی ها از طریق همین تولید محتوا می شود که باید از اینها آموخت.

وی همچنین ادامه داد ایران متاسفانه در تولید محتوا در جهان سهم بسیار اندکی دارد.

محبیان گفت: در برخی شبکه های اجتماعی برای جلب نظر مخاطب به زرد شدن و انتشار اخبار جعلی روی می آورند که اینها آسیب زاست و باید از این قبیل کارها پرهیز کرد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد یکی از اهداف کانون حرفه ای رسانه ایجاد فضای تخصصی در خبر و رسانه باشد.

در ادامه جلال برزگر از خبرنگاران با تجربه در حوزه سیاست خارجی به اهمیت و نقش رسانه ها در دیپلماسی و قدرت اشاره کرد و گفت دیپلماسی و قدرت در کنار رسانه می تواند کارایی داشته باشد.

محمدی خبرنگار دیگری بود که در این مراسم چند کلامی به بیان نظرات خودش پرداخت.

وی که از خبرنگاران حوزه هسته ای است گفت: یکی از خواسته ها و مطالبلت همیشگی خبرنگاران حمایت از سوی مسئولان است که متاسفانه این حمایت ها چندان صورت نمی گیرد و حتی گاهی با بی انصافی هم همراه است.

محمدی افزود: این مطالبه و پیگیری آن می تواند یکی از اهداف کانون حرقه ای رسانه باشد.

سید محمد اسلامی یکی دیگر از خبرنگارانی بود که در این مراسم صحبت کرد.

وی گفت: باید ببینیم که کانون حرفه ای رسانه نسبت به مشابهاتی که وجود دارند چه مزیتی رقابتی دارد که بتواند آن را حفظ کند و دیگر نهادها به آن اعتماد و اتکا کنند.

اسلامی به عنوان پیشنهاد این را هم مطرح کرد که بهتر است کانون مسئولیت مشخصی داشته باشد تا بتواند پاسخ گو هم باشد.

در ادامه این مراسم، با خواست مجری برنامه که یکی از اعضای شورای مرکزی کانون حرفه ای رسانه هم محسوب می شود، حیاتی گوینده باتجربه رسانه ملی هم در جمع حضار به ایراد سخنانی پرداخت.

حیاتی گفت: ما شاید کمی در دنیای رسانه ها از برخی عقب افتاده ایم و این امر بدیهی است که در عصر کنونی مخاطب منتظر ما نمی ماند که راس ساعت ۱۴ یا ۲۱ شب به او خبر را بگوییم.

گوینده خبر رسانه ملی تصریح کرد: امروز عصر انفجار اطلاعات در فضاهای مختلف خبری است و بمباران خبر را داریم و در این وضعیت کانون می تواند در انسجام بخشی در عرصه خبر و رسانه اقداماتی خوبی را انجام دهد.

لزوم بی طرف بودن رسانه ها آخرین نکته ای بود که حیاتی در مراسم شب گذشته مطرح کرد.

حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که بنا به گفته مرتضی غرقی خبرنگار شبکه خبر و رسانه ملی «برادر معنوی» خبرنگاران است، به ایراد سخنانی پرداخت.

وی گفت: رفت و امد نیروها در حوزه رسانه بالاست و این می تواند آسیب زا باشد اما می توان این را با راهکارهایی تعدیل کرد.

انتظامی در ادامه تصریح کرد: خبرنگاران رسانه های خارجی پیوند خوبی با رسانه های مطبوع خودشان دارند و این یک امر جا افتاه ای است.

وی افزود: کانون های تخصصی در حوزه های مختلف رسانه ای باعث هویت عمومی و رشد حرفه‌ای ایجاد می شود و می تواند منجر به اولویت دهی مطالبات همکاران رسانه‌های مختلف بشود و از طرفی دستگاه حاکمیت هم می داند چگونه به این مطالبات پاسخ دهد.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در خاتمه سخنانش بر اهمیت آموزش و روز آمدی تاکید کرد و گفت: هیچ صنعتی مثل حوزه اطلاعات و ارتباطات و رسانه با سرعت دچار تحول نمی شود.

این مراسم با سخنرانی مرتضی غرقی به عنوان دبیر این کانون ادامه پیدا کرد.

غرقی گفت:جامعه بشری بیشتر از هر زمان دیگری به خبر نیاز پیدا کرده است و مردم احساس بیشتری برای شنیدن خبر دارند.

وی افزود: رشد و توسعه اقتصادی در گرو رشد و توسعه سیاسی است و هر دو اینها نیازمند رشد رسانه ای است، بنابراین ما مجبوریم از حالت کلاسیک رسانه ای بیرون بیاییم و با تکنولوژی روز کار کنیم تا رشد بیشتری در رسانه ای خود داشته باشیم.

این خبرنگار در عرصه سیاست خارجی که کار حرفه ای خود را از دهه شصت آغاز کرده است تصریح کرد: شبکه های اجتماعی، انقلابی را در عرصه رسانه‌ای ایجاد کرده اند.

وی مذاکرات هسته‌ای را تجربه خوبی برای خبرنگاران برشمرد و گفت: شروع کار کانون حرفه ای رسانه از آنجا بود، ما دیدیم که نمایندگان رسانه های مختلف خبری جهان در مذاکرات در چادری مقابل هتل محل برگزاری مذاکرات بودند و خبرنگاران حاضر مدام در حال استفاده از شبکه های اجتماعی برای ارسال هر چه سریعتر و بهتر اخبار مذاکرات بودند.

غرقی ادامه داد: کانون حرفه ای رسانه شاید بتواند بخشی از مشکلات جامعه رسانه ای را حل کند و اساساً این کانون در جهت کمک به حوزه سیاست خارجی به وجود آمده است و یکی از اهداف آن تربیت خبرنگار برای این حوزه است.

دبیر کانون حرفه ای رسانه گفت: خبرنگارن باید حداقل یک زبان خارجی را بدانند و از آن برای بیان دیدگاه های حمهوری اسلامی به کشورهای مختلفاستفاده کنند و بتوانند با جامعه بین المللی برای انتقال خبرها به خارج از مرزها ارتباط برقرار کنند.

غرقی با بیان اینکه باید در حوزه رسانه پیشرفت های بیشتری داشته باشیم تا حرف ایران به گوش جهانیان برسد افزود: کانون حرفه ای رسانه از جانب وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی و برخی نهاد های دیگر مورد حمایت قرار گرفته است و حضور برخی از مسئولان سازمان انرژی اتمی در کنار برخی از دیپلمات های ما در این مراسم شاهدی بر این مدعاست.

رئیس سازمان انرژی اتمی هم به عنوان آخرین سخنران به ایراد سخن پرداخت و اظهار داشت: به دستور رئیس جمهور عملیات اجرایی ساخت دو نیروگاه هسته ای جدید با ۱۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری آغاز خواهد شد.

صالحی با اشاره به تلاش غربی ها برای اعمال فشارها و تهدیدهای مختلف بر هیات مذاکره کننده ایرانی افزود: مشکل غربی ها با توان دفاعی، اقتصاد، فنآوری، تجارت یا حتی پیشرفت علم ما نیست بلکه چالش اصلی غربی ها با ایران فلسفه جدید سیاسی و حکمرانی است که ایران پس از انقلاب آن را تا کنون حفظ کرده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: با گذشت ۳۷ سال به دنیا نشان دادیم که این فلسفه جدید سیاسی و حکمرانی می تواند کارآمد باشد و با مقاومت در مقابل مشکلاتی چون جنگ و تحریم های فلج کننده ایستادگی کند.

وی گفت: آمریکا با رقبای اقتصادی اش مثل چین و اتحادیه اروپا کنار آمده، با روسیه به عنوان رقیب نظامی اش کنار آمده ولی با ایران به دلیل اینکه چالش اصلی آن سیاسی است و زیر بنایی است نمی تواند آرام بنشیند.

صالحی با بیان اینکه تلاش های شبکه های برون مرزی رسانه ملی به ویژه شبکه های خبری پرس تی وی، ‌العالم و هیسپان تی وی افزود: ما با امکانات محدودی که به نسبت شبکه های الجزیره و العربیه و دیگران داریم، بسیار خوب درخشیده ایم اما باید صدای ما بیشتر از اینها به گوش جهانیان برسد.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه تأکید کرد: نیاز به شتاب جدی تری در زمینه رسانه های خود داریم و آمریکا هم از همین نگران است که محتوای تولیدات جمهوری اسلامی ایران که همان فکر و اندیشه ما هست به گوش جهانیان برسد. دیدیم که بخشی از منطقه صدای ما را شنیددند و چه اتفاقاتی رخ داد.

وی گفت انسان باید در زندگی خداپسندانه عمل کند و اگر غیر از این باشد فلسفه زندگی پوچ خواهد بود و بی معنی، بنابراین خبرنگاران هم باید خداپسندانه عمل کنند و در انتشار اخبار خود منافع و امنیت ملی را هم لحاظ کنند.

صالحی افزود: خبرنگاران باید امانت دار باشند و در انتشار اخبار این را مد نظر قرار دهند که امیدواری و اقتدار را به مردم انتقال دهند چرا که یک مسلمان همواره در شدیدترین وضعیت ها هم امیدوار است.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: این درست که ما از نظر صنعتی کمی عقب هستیم و از نظر اقتصادی هم به خاطر برخی مسائل خاص خودش مشکلاتی داریم اما باید بدانیم که مسیری که می رویم را درست انتخاب کرده ایم.

صالحی با اشاه به وضعیت برجام و دوران پسا برجام افزود: بارها گفته ام که از نظر فنی در صنعت هسته ای هیچ گونه عقب نشینی و تعطیلی نداشتیم، ما غنی سازی را همچنان داریم، تولید آب سنگین را داریم و آن را هم می فروشیم، حالا برخی منتظرند تا ما آب سنگین را بفروشیم بگویند چرا فروختید نفروشیم بگویند چرا نفروختید.

وی در پایان منتقدین را به در نظر گرفتن مصالح و منافع ملی دعوت کرد و ادامه داد: بانک های بزرگ اروپایی با فشار آمریکا فعلاً‌ با ما کار نمی کنند.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري مهر، تاریخ انتشار: 19 مرداد 1395، کد مطلب: 3736201:www. mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین