پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۰۵۱۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۷
آژانس پناهندگان سازمان ملل اعلام کرده است که بیش از ۲.۷ میلیون پناهنده ثبت شده افغانستانی وجود دارند و در حال حاضر حدود یک میلیون پناهنده ثبت شده افغانستانی در ایران هستند.

شعار سال: نخستین مجمع جهانی پناهندگان سران کشورها و دولت‌ها و اعضای سازمان ملل، نهادهای بین المللی، سازمان‌های توسعه محور، رهبران تجارت، نمایندگان جامعه مدنی و خود پناهندگان را گرد هم می‌آورد و گردهمایی سه روزه جهانی با هدف تحول نحوه واکنش جهان به شرایط پناهندگان از امروز در ژنو سوئیس آغاز به کار می‌کند.

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد (کمیساریا) و کشور سوییس میزبان این مجمع و دعوت به جلسه توسط کشورهای کاستاریکا، اتیوپی، آلمان، پاکستان و ترکیه صورت گرفته است. هدف این مجمع ایجاد رویکردهای جدید و تعهدات بلند مدت از سوی عاملان مختلف برای کمک به پناهندگان و جوامعی است که در آن زندگی می‌کنند.

براساس آمار ارائه شده از سوی این آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد در سراسر جهان بیش از ۷۰ میلیون نفر بر اثر جنگ، درگیری، آزار و شکنجه بی‌جا شده‌اند. بیش از ۲۵ میلیون نفر از آنان پناهندگانی هستند که از مرزهای بین المللی گریخته‌اند و قادر به بازگشت به خانه‌های خود نیستند. در آسیا حدود ۹.۵ میلیون نفر از جمله پناهندگان بی جاشدگان داخلی، بی تابعیت‌ها، نیاز حیاتی به همبستگی، تقسیم مسئولیت بیشتر و تعهدات عملی دارند.

به گفته آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد افغانستانی‌ها همچنان بزرگترین و طولانی مدت‌ترین جمعیت بی‌جا شدگان در منطقه هستند و امروز چهار دهه از بی‌جاشدگی اولیه آنان می‌گذرد. بیش از ۲.۷ میلیون پناهنده ثبت شده افغانستانی وجود دارند که جمهوری اسلامی ایران و پاکستان میزبان آنان بودند. در حال حاضر حدود یک میلیون پناهنده ثبت شده افغانستانی در ایران هستند. علاوه بر این تعداد تخمین زده می‌شود که بیش از ۲ میلیون افغانستانی دیگر یا بدون مدارک یا با گذرنامه‌های ملی در ایران زندگی می‌کنند.

بسیج کردن اقدامات بین‌المللی قوی‌تر برای کاهش فشار وارده بر جوامع میزبان و یافتن راه‌حل‌های پایدار برای افغانستانی‌ها ضروری است. برای این منظور دولت‌های جمهوری‌های اسلامی افغانستان، ایران و پاکستان با آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد امروز گرد هم آمدند تا سازوکار حمایتی، راه‌حل‌های راهبردی برای پناهندگان افغانستانی را به دست آورند. این سازوکار برای اولین بار دولت‌ها و سایر شرکا از جمله شرکای بشردوستانه، توسعه محور و بخش خصوصی را برای جذب حمایت‌های بیشتر در راستای اهداف، راه حل‌های راهبردی برای پناهندگان افغانستانی گرد هم آورده است.

در پی این جلسه شرکا به شکل‌های مختلف متعهد به حمایت‌های مشخص و ملموس از جمله کمک‌های مالی خواهند شد تا در وضعیت افغانستانی‌های پناهنده بر اثر جنگ و نزاع تغییری حاصل شد.

معاون وزیر امور خارجه در امور حقوقی و بین المللی آقای دکتر دهقانی سرپرست هیات ایران را برعهده خواهد داشت. هیات دولت ایران همچنین در یکی از جلسه‌های جانبی مجمع در خصوص شمول پناهندگان در سیستم‌های آموزشی ملی با تاکید بر عملکردهای خوب ایران صحبت خواهد کرد.

برهمین اساس فیلپو گراندی - کمیسایر عالی آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد - گفته است که دهه‌ای از بی جا شدگی را پشت سر می‌گذاریم که طی آن پناهندگان افزایش یافته است.

وی در ادامه اظهار کرد: این هفته در اولین مجمع جهانی پناهندگان باید تلاش‌های خود را در دهه آتی بر آن چه آموختیم و اقدامات متعهدانه برای حمایت از پناهندگان و کشورها و جوامع میزبان آنان متمرکز کنیم. این مجمع فرصتی است که برای گواه کردن تعهد جمعی ما به پیمان جهانی برای پناهندگان و پشتیبانی کردن از آرمان‌ها و اهداف توسعه پایدار برای همه.

انتظار می‌رود مشارکت‌ها در این مجمع شامل کمک‌های مالی ، فنی و مادی تغییرات قانونی و تغییرات در سیاست‌ها برای شمول بیشتر پناهندگان در جامعه فرصت‌های اسکان مجدد و بازگشت ایمن پناهندگان به عنوان برخی راه حل‌ها باشد. بحث و گفت و گوهای سه روزه رویدادهای ویژه و گفت و گوهای سطح بالا در ژنو در شش زمینه اصلی متمرکز خواهد بود که شامل اتخاذ تمهیدات برای تقسیم بار و مسئولیت آموزش، فرصت‌های شغلی و معیشتی، انرژی و زیر ساخت‌ها و راه حل‌ها و ظرفیت حمایتی است.

فرصت‌های بسیاری برای به اشتراک گذاشتن ابتکارات عمل و اقدامات خوب وجود خواهد داشت که نشان می‌دهد پیمان جهانی برای پناهندگان چگونه می‌تواند تغییر ایجاد کند. این مجمع همچنین بررسی می‌کند که چگونه پاسخ‌های بشردوستانه و توسعه محور می‌تواند مکمل یکدیگر باشند. به نشانه اهمیت روز افزون نقش بخش خصوصی بیش از ۱۰۰ شرکت و بنیاد در این مجمع شرکت می‌کند و قرار است در رابطه با فرصت‌های شغلی امور مالی و سایر کمک‌ها تعهداتی بدهند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ 25 آذر 98، کد مطلب: 98092519066: www.isna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
0
0
این بندگان خدا دیگه خیلی بدبختن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین