پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۰۶۵
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۸
روزنامه لبنانی السفیر روزجمعه نوشت: نشست « ولادیمیر پوتین» و « رجب طیب اردوغان» رئیسان جمهوری روسیه و ترکیه در سن پترزبورگ و سپس دیدار مقامات دو کشور شرایط پرونده سوریه را پیچیده تر کرد اما موجب شد تا تحرکات و رفت و آمدها بین مسکو، تهران و آنکارا وارد مرحله جدیدی شود.

شعارسال: السفیر افزود: « محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بعداز تماس « سرگئی لاوروف» همتای روس خود روز جمعه در آنکارا با مقامات ارشد ترکیه ملاقات می کند و« میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه دوشنبه هفته آینده در تهران خواهد بود.

این روزنامه لبنانی خاطرنشان کرد: تاکنون نتایج قانع کننده و شفافی از دیدار پوتین و اردوغان در سن پترزبورگ و نشست های بین مقامات نظامی ، امنیتی و وزارت خارجه دو کشور ارائه نشده و تنها سخنی که از ترک ها شنیده شد اعلام تمایل آنها برای شرکت در حملات هوایی روسیه علیه داعش در سوریه به منظور جلوگیری از گسترش آن در سوریه و کشورهای دیگر است.

« ترک ها هنوز می گویند «بشار الاسد » رئیس جمهوری سوریه جایی در آینده سوریه ندارد و به چرخش و انعظاف موضع ترکیه درباره سوریه اشاره نمی کنند».

السفیر نوشت: درست است که ترک ها در میدان عمل مایل بودند سال گذشته یک پیروزی در مقابل داعش به عنوان مثال در شهر عین العرب رقم بزنند و کنترل امنیتی و حفاظت از مرزها را برای جلوگیری از گسترش باندهای تکفیری در سوریه را در دستور کار قراردادند که تحول مهمی به شمار می آمد و باید به طور جدی زیر نظر گرفته می شد، اما همه اینها تاکنون به معنی انعطاف در مواضع نیست.

« تنها اعلام تمایل برای جنگ علیه داعش نیز مشکوک به نظر می رسد، به دلیل اینکه لیست پوتین دوست جدید اردوغان درباره تروریست ها شامل گروه های دیگری مانند نورالدین زنکی، احرار الشام، جبهه النصره و.. نیز می شود که در تکفیری و تروریستی بودن دست کمی از داعش ندارند ولی از آغوش گرم نهادهای امنیتی ترکیه بهره مند هستند».

این روزنامه لبنانی افزود: در این میان سیل پرسش ها و گمانه زنی ها باعث پیچیده تر شدن ابعاد این پرونده شده است، آیا معامله ای بین روسیه و ترکیه صورت گرفته است تا روس ها در ازای کنترل مرزهای ترکیه با سوریه و بستن آن به روی سلاح و عناصر مسلح ، از حمایت از نیروهای کرد در شمال سوریه بردارند؟

« آیا در نشست سن پترزبورگ به سرنوشت پیکر5 سرباز روسی کشته شده در ادلب پرداخته شده است ؟ آیا نهادهای امنیتی ترکیه تماس هایی را برای دریافت و تحویل این اجساد به همپیمان جدید خود برقرار خواهند کرد؟ آیا عادی سازی روابط بین آنکارا و مسکو بر سرنوشت نبردها در جبهه های سوریه به ویژه در حلب تاثیر خواهد گذاشت؟ در صورت وجود چنین تفاهم هایی، موضع ایران چه خواهد بود؟»

السفیر ادامه داد: سوال های دیگر این است که آیا آمریکا در قبال نزدیک شدن روابط روسیه و ترکیه (اگر درست باشد) سستی به خرج نداده است؟ چرا دمشق اینقدر ساکت است؟ به احتمال زیاد بعد از سفر یک مسئول روس به دمشق و اطلاع رسانی به آنها درباره نشست سن پترزبورگ این سکوت از بین خواهد رفت.

« در زمان حاضر مساله مهم تر این است که آیا نتایج هرگونه تفاهم بین روسیه و ترکیه در چند هفته آینده خود را نشان خواهد داد یا اینکه به بعد از روشن شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا موکول خواهد شد؟»

« سوال ها از این دست بسیار است اما شرایط خاص در مسکو و آنکارا احتمالا باعث تعجیل در بروز نشان های تفاهم بین دو طرف می شود و چه بسا در مذاکرات ژنو که قرار است در ماه جاری میلادی برگزار شود نشانه های بیشتری از آنچه انتظار می رفت، بروز پیدا کند».

این روزنامه لبنانی خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه اینکه به نظر می رسد مسکو سیاست چند بعدی را دنبال می کند، عادی سازی روابط با اردوغان زخمی با تشدید حملات در سوریه و تبدیل روسیه به بازیگر اصلی در آتش بس در حلب هزمان شده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 22مرداد1395، کدخبر: 82185280: www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین