پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۰۸۱۰
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۶
ثبت‌نام داوطلبان انتخابات مجلس یازدهم از 10 تا ۱۶ آذر انجام شد و در پایان 16 هزار و 145 نفر داوطلب نمایندگی برای این دوره از انتخابات نام‌نویسی کردند. این رقم که در مقایسه با آمار ثبت‌نام کنندگان دوره دهم، حدود چهار هزار نفر افزایش داشت و چهره‌های بسیاری از هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا حضور گسترده‌ای داشتند، نشانه‌ای از یک رقابت جدی در انتخابات به شمار می‌رود.

شعار سال:صلاحیت 91 درصد از ثبت‌نام کنندگان انتخابات مجلس یازدهم توسط هیئت های اجرایی تأیید شد مراجع چهارگانه(وزارت اطلاعات، دادستانی، ثبت احوال ونیروی انتظامی) ۱۳ هزار و ۸۴۹ نفر را واجد صلاحیت داوطلبی نمایندگی مجلس یازدهم تشخیص دادند.


اشاره: ثبت‌نام داوطلبان انتخابات مجلس یازدهم از 10 تا ۱۶ آذر انجام شد و در پایان 16 هزار و 145 نفر داوطلب نمایندگی برای این دوره از انتخابات نام‌نویسی کردند. این رقم که در مقایسه با آمار ثبت‌نام کنندگان دوره دهم، حدود چهار هزار نفر افزایش داشت و چهره‌های بسیاری از هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا حضور گسترده‌ای داشتند، نشانه‌ای از یک رقابت جدی در انتخابات به شمار می‌رود. در این زمینه یکی از نگرانی‌های فعالان سیاسی و داوطلبان حضور در انتخابات، تکرار رد صلاحیت‌های دوره‌های پیشین است که به نظر می‌رسد این بار کمرنگ‌تر شده است. سوابق داوطلبان انتخابات مجلس در فاصله روزهای ۱۰ تا ۲۱ آذر در مراجع چهارگانه (وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، سازمان ثبت‌احوال و دادستانی کل) بررسی شد و هیئت‌های اجرایی نیز در روزهای ۱۷ تا ۲۶ آذر فرصت داشتند تا صلاحیت داوطلبان را بررسی کنند و نتایج بررسی‌ها را توسط فرمانداران به داوطلبان اعلام کنند. آن‌گونه که وزیر کشور خبر داده، بیش از 91 درصد ثبت‌نام کنندگان انتخابات مجلس یازدهم (۱۳ هزار و ۸۴۹ نفر) صلاحیتشان برای اعلام به شورای نگهبان تأیید شده است. البته داوطلبان ردصلاحیت شده در فاصله روزهای ۲۸ آذر تا اول دی فرصت دارند تا شکایت خود را به هیئت نظارت استان اعلام کنند تا در روزهای ۲ تا ۲۱ دی بررسی شود. انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اولین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری روز جمعه 2 اسفند 1398 برگزار خواهد شد. گزارش پیش رو به این موضوع می‌پردازد.

براساس جدول انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، روز گذشته مراتب ردصلاحیت به داوطلبان انتخابات مجلس توسط فرمانداران ابلاغ شد. در همین حال عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور روز گذشته از تأیید صلاحیت بیش از 91 درصد از داوطلبان ثبت‌نام کننده در انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داد. فرمانداران و بخشداران مراکز حوزه‌های انتخابیه مکلف‌اند نظریه رد هیئت اجرائی انتخابات را با ذکر استناد قانونی ظرف یک روز به داوطلبان ابلاغ کرده و با سریع‌ترین وسیله به‌ضمیمه اسناد و مدارک به اطلاع هیئت نظارت استان برسانند. بر اساس تبصره نخست از ماده ۵۱ قانون انتخابات کسانی که صلاحیت آنان مورد تأیید قرار نگرفته حق دارند ظرف چهار روز از تاریخ ابلاغ به داوطلب، شکایت خود را مستدات به هیئت نظارت استان اعلام کنند.

هیئت‌های اجرایی
 وزیر کشور با اعلام پایان زمان فعالیت قانونی هیئت‌های اجرایی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۲۶ آذرماه گفت: «از مجموع ۱۶۰۳۳ نفر داوطلبانی که برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام اولیه کردند تا پایان زمان قانونی رسیدگی به صلاحیت‌ها در هیئت‌های اجرایی، تعداد ۸۴۸ نفر اعلام انصراف کردند. درنهایت پرونده ۱۵۱۸۵ نفر موردبررسی قرار گرفت و درنتیجه صلاحیت ۹۱.۲ درصد از افراد در هیئت‌های اجرایی مورد تأیید قرار گرفت و نتیجه به هیئت‌های نظارت اعلام شد.» وی با اشاره به اینکه در این دوره از انتخابات، با تغییر قانون در سال ۹۵، دادستان‌های مراکز حوزه انتخابیه به ترکیب هیئت‌های اجرایی اضافه و نماینده شورای اسلامی شهرستان از جمع معتمدین حذف شدند، تصریح کرد: «هیئت‌های اجرایی در ۱۰ روز زمان قانونی فعالیت خود بر اساس استعلام از مراجع چهارگانه و مبتنی بر موازین قانونی مأموریت بررسی صلاحیت داوطلبان را به انجام می‌رساندند.»

نحوه شکایت داوطلبان
هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «داوطلبان نمایندگی مجلس که صلاحیتشان در هیئت‌های اجرایی احراز نشده، ۴ روز فرصت دارند شکایت خود را به دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان‌ها اعلام کنند.» به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، در این اطلاعیه آمده است: «به اطلاع آن عده از داوطلبان نمایندگی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که توسط هیئت‌های اجرایی حوزه‌های انتخابیه صلاحیت آنان احراز نگردیده است می‌رساند «براساس تبصره ماده ۵۱ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی» می‌توانند از تاریخ ابلاغ فرمانداران و بخشداران مراکز حوزه‌های انتخابیه حداکثر ظرف مدت چهار روز به دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان‌ها مراجعه و پس از دریافت فرم، شکایت خود را تنظیم و رسید دریافت نمایند.»

روند قانونی بررسی‌ها
بر اساس ماده ۵۲ قانون انتخابات، گزارش‌ها و شکایات در مدت هفت روز پس از پایان مهلت دریافت شکایت در جلسه هیئت نظارت استان رسیدگی و نتیجه صورت‌جلسه می‌شود. چنانچه نظر هیئت اجرایی مبنی بر احراز نشدن صلاحیت، مورد تأیید هیئت نظارت استان نیز باشد، هیئت نظارت مذکور موظف است در این خصوص، نظر هیئت مرکزی نظارت را نیز کسب کند. هیئت نظارت استان در مورد صلاحیت سایر داوطلبان نیز نظر خود را به هیئت مرکزی نظارت اعلام کند. همچنین درصورتی‌که نظر هیئت مرکزی نظارت مبنی بر احراز نشدن صلاحیت داوطلبانی باشد که صلاحیت آنان مورد تأیید هیئت اجرایی مرکز حوزه انتخابیه قرارگرفته است، داوطلبان می‌توانند اعتراض خود را به شورای نگهبان تسلیم کنند. شورای نگهبان بیست روز پس از اظهارنظر هیئت مرکزی نظارت نظر قطعی و نهایی خود را در خصوص تأیید یا رد صلاحیت داوطلبان به وزارت کشور اعلام خواهد کرد.

آمار کلی داوطلبان
جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات کشور روز 17 آذر در نشست خبری در جمع خبرنگاران آمار نهایی ثبت‌نام کنندگان در انتخابات را اعلام کرد. وی با اعلام این‌که تعداد داوطلبان به ۱۶ هزار و ۱۴۵ نفر رسید گفت: «۸۸ درصد ثبت‌نام کنندگان مرد و ۱۲ درصد زن هستند و ۲۴۸ نفر از نمایندگان فعلی و ۶۳۳ نفر از نمایندگان ادوار در انتخابات ثبت‌نام کردند. ۳ هزار و ۲۰۹ نفر بین ۳۶ تا ۴۰ سال، ۲ هزار و ۸۳۷ نفر ۴۲ تا ۴۵ سال هستند. بر مبنای میانگین سنی، کمترین شرکت‌کننده‌ها از سنین ۷۱ تا ۷۵ سال به تعداد ۶۱ نفر ثبت‌نام کننده است.» همچنین براساس اعلام وزارت کشور ۱۶ هزار و ۳۳ نفر برای انتخابات دور یازدهم مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام و از این تعداد ۸۴۸ نفر در طول دوره ۱۰ روزه بررسی انصراف خود را اعلام کردند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ستاره صبح،تاریخ انتشار:28آذر1398،کد خبر:71302،www.setaresobh.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین