پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۲۹۸۱
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
این روز‌ها لایحه بودجه ۹۹ در خبر‌ها به ویژه در صدا و سیما در صدر اخبار است و گاهی هم آقای نوبخت که اولین مدافع این لایحه است، درباره اش صحبت می‌کند. آن طور که از این لایحه بر می‌آید، سهم بازنشستگان برای قانون همسان سازی حقوقشان با شاغلان از لایحه ۹۹ با کسری حداقل ۵ تا ۶ هزار میلیاردی مواجه است و این یعنی سال ۹۹ نیز برای بازنشستگان همچنان با دشواری همراه خواهد بود.

شعار سال : این روزها لایحه بودجه 99 در خبرها به ویژه در صدا و سیما در صدر اخبار است و گاهی هم آقای نوبخت که اولین مدافع این لایحه است،  درباره اش صحبت می کند. آن طور که از این لایحه بر می آید، سهم بازنشستگان برای قانون همسان سازی حقوقشان با شاغلان از لایحه 99 با کسری حداقل 5 تا 6 هزار میلیاردی مواجه است و این یعنی سال 99 نیز برای بازنشستگان همچنان با دشواری همراه خواهد بود.
یک پرسش از آقای نوبخت و نمایندگان
حالا اگر آقای نوبخت خودشان که برنامه و بودجه دولت را مدیریت می کنند، حقوقشان در این شرایط 1.5 یا 2 یا 2.5 میلیون باشد و اگر دختر و پسر دم بخت داشته و عیالوار هم باشند، چگونه می توانند از پس هزینه ها بر آیند؟ نه تنها آقای نوبخت، بلکه آقایان نمایندگان مجلس نیز که قرار است این لایحه را مصوب کنند در برابر این پرسش قرار دارند.
زندگی بازنشستگی با افزایش هزینه ها
بازنشستگان از مخاطبان وفادار ما در روزنامه هستند که همواره حرف هایشان رابا ما درمیان می گذارند. تعداد بسیار کمی از سیل درددل هایشان درباره حقوق بازنشستگی و مطالبه طرح همسان سازی را با هم مرور می کنیم:
* ریاست محترم کانون تامین اجتماعی چرا ازافزایش حقوق و همسان سازی بازنشستگان ومستمری بگیران تامین اجتماعی دفاع نمی‌کنید باتوجه به این که درصد تورم بیشتراز حقوق هاست آیاشما با این حقوق کم می توانید زندگی کنید.
* سازمان تامین اجتماعی ازطریق شرکت شستا حامی فوتبال شده است مبارک است چون همسان سازی وافزایش حقوق بازنشستگان از نظر مدیرعامل سازمان اولویت ندارد. خدا انصافتان بدهد.
* برخی بازنشستگان که کمترین حقوق را می‌گیرند با توجه به  افزایش قیمت اجناس حقوق آن ها باید به مرزحد نصاب برسد.
* قرار بود حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی همسان سازی شود اما هنوز اتفاقی نیفتاده. لطفا پیگیری کنید.
* با توجه به سه برابر شدن  اجاره خانه ها و کالاهای دیگر آیا زمان آن نرسیده که دولت اقدام به ترمیم حقوق بازنشستگان کند؟
همه این دغدغه ها در شرایطی مطرح می شود که یک بازنشسته گرفتار هزینه های جدی درمان و اجاره نشینی نباشد که در آن صورت هیچ حرفی برای گفتن باقی نمی ماند.
ماجرای همسان سازی چیست؟
همسان سازی حقوق بازنشستگان موضوعی است که پس از سال ها بحث و بررسی، مجلس برای تحقق آن در سال ۱۳۹۶ قانونی را با عنوان «همسان سازی حقوق بازنشستگان و شاغلان» به تصویب رساند که مطابق آن اختلاف حقوق بازنشستگان و شاغلان نباید بیش از۱۰ درصد باشد، اما از سالی که این قانون به تصویب رسیده بنا به دلایلی هنوز اجرایی نشده است. امیرآبادی فراهانی نماینده مجلس با اشاره به مصوبه مجلس مبنی بر این که تا سال ۱۴۰۰ تفاوت حقوق بازنشستگان و شاغلان باید ۱۰ درصد باشد، می‌گوید: «این مصوبه  دولت را مکلف کرده تا در برنامه ششم که تنها دو سال از آن باقی مانده است، تفاوت حقوق بازنشستگان و شاغلان را به ۱۰ درصد برساند. اما دولت تا امروز بر اساس برنامه ششم توسعه پیش نرفته است و کمبود منابع مالی را یکی از موانع اصلی بر سر راه تحقق این موضوع مطرح کرده است، دولت اظهار می‌کند که درآمدهایش در بودجه محقق نمی‌شود و به همین دلیل نمی‌تواند این قانون را اجرا کند.»
برای اجرای کامل 15 هزار نیاز است اما...
قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان در سال 98 فقط سه هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود که البته بسیار کمتر از میزان لازم بود. در عین حال دولت طبق آن چه نوبخت اعلام کرده برای سال99 شش هزار میلیارد تومان برای اجرای بخشی از همسان‌سازی تدارک دیده است.
در واقع اگر قرار بود این قانون طبق برنامه ششم پیش برود، بنابر گفته معاون وزیر اقتصاد، دولت باید برای سال 99 پانزده هزار میلیارد تومان پیش بینی می کرد که از این رقم فقط شش هزار میلیارد تومان در لایحه 99 آمده است. با احتساب این وضعیت، قانونی که قرار است فاصله حقوق بازنشسته و شاغل را تا سال 1400 به 10 درصد برساند، چندان عملیاتی نخواهد شد مگر این که در بودجه 99 و1400 تکان اساسی بخورد که با توجه به کاهش درآمدهای دولت این امر بعید به نظر می رسد.
حالا بازنشستگان و نگاهشان به کمیسیون تلفیق
 از آن جاکه اعضای این کمیسیون و دولتی ها خود دراین جامعه زندگی می کنند اگرچه بعید به نظر می رسد از وضعیت قیمت ها بی خبر باشند و طعم زندگی با حقوق کم را نچشیده باشند، اما لازم است حداقل در موضوع بازنشستگان، مستمری بگیران و معیشت آن ها بازنگری اساسی صورت گیرد.

 

عضو کمیسیون تلفیق :
کسری بودجه  اجرای همسان سازی  از منابع مالیاتی قابل تامین است  

 

محمد اکبری-عباس پاپی زاده عضو کمیسیون تلفیق بودجه 99 در گفت وگو با خراسان درباره موضوع کسری هزینه همسان سازی حقوق بازنشستگان گفت:  با برآوردهای انجام شده در کمیسیون با حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان کسری اعتبار در این حوزه مواجه شده ایم که از این میزان تامین رقم شش هزار میلیارد آن برای رفع مشکلات فعلی بازنشستگان ضروری است.وی افزود: پیش بینی می شود از این رقم با منابع فعلی بتوان حدود چهار هزار میلیارد را در لایحه بودجه مقرر کرد اما به طور قطع برای تامین شش هزار میلیارد باقی مانده نیازمند تامین اعتبار جدید هستیم.نماینده دزفول تصریح کرد: هم اکنون خیلی از کارکنان و کارمندان دولت مالیات نمی دهند یعنی این افراد فرار مالیاتی دارند در عین حال افرادی هستند که مانند سلبریتی ها معافیت مالیاتی نیاز ندارند اما همچنان از این معافیت برخوردارند این منابع تازه محل اعتبار خوبی برای تامین کسری هزینه هاست.وی افزود: از سوی دیگر درآمد مالیاتی حاصل از تولید دخانیات هم منبع خوبی برای تامین هزینه همسان سازی به شمار می رود و ما در کمیسیون به آن توجه داریم.

شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه خراسان ، تاریخ انتشار 10 دی 98 ، کد خبر : 683436 ، khorasannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین