پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۸۷۸۵
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۸
امروز رییس‌جمهور بودجه سال ۹۹ را به مجلس تقدیم می‌کند. در این راستا، روز گذشته و در حاشیه جلسه ستاد بودجه ۹۹، محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه ضمن اشاره به این موضوع که لایحه بودجه با ۴۸۴ هزار میلیارد تومان و ۱۹ بند بسته شده، گفت: «صادرات نفت برای سال آینده به میزان ۴۸ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که ریالی از آن به بودجه وارد نمی‌شود.»
شعارسال: با توجه به گفته‌های نوبخت این‌گونه به نظر می‌رسد که از سال ۹۹ قرار است کل بودجه جاری از محل مالیات‌ها تامین شود. برای نیل به این هدف دولت باید از معافیت‌های مالیاتی گذشته که در بودجه وجود داشت، قدری چشم‌پوشی کرده و در راستای افزایش پایه‌های مالیاتی نیز گام‌هایی بردارد. بر اساس صحبت‌های رییس سازمان برنامه و بودجه، بودجه سال آینده، از برنامه اصلاح ساختاری که از سال گذشته و در ۴ محور و ۹ برنامه تهیه شد، تبعیت می‌کند. چهار محور اصلاح ساختاری بودجه عبارت از تقویت نهادی بودجه، هزینه‌کرد کارا، درآمدزایی پایدار و ثبات‌سازی اقتصاد کلان و توسعه پایدار است.



افزایش هزینه و درآمد در بودجه ۹۹

در جلسه هفته گذشته هیات دولت کلیات بودجه سال ۹۹ به تصویب رسید که بر اساس آن سقف تعیین شده برای بودجه ۴۸۴ هزار میلیارد تومان است. این رقم نشان می‌دهد که سال آینده نسبت به سال جاری افزایش ۲۵ درصدی در سقف بودجه خواهیم داشت. نکته‌ای که نشان از انبساط قابل توجهی در بودجه دارد. با وجود کاهش درآمد‌های نفتی همچنین عدم لغو تحریم‌های نفتی علیه ایران، به نظر می‌رسد دولت عزم جدی در درآمدزایی از راه‌های دیگر دارد. کاهش فرار‌های مالیاتی و اخذ مالیات از اصنافی همچون وکلا، پزشکان و ... یکی از راه‌های افزایش درآمد‌های مالیاتی پیش‌روی دولت است. از سوی دیگر، به سرانجام رساندن مالیات بر سرمایه نیز می‌تواند در سال آینده در دستور کار وزارت اقتصاد و مجلس قرار گیرد.

نکته دیگر در خصوص منابع بودجه، درآمد‌های گمرکی است. طبق توافق وزارت اقتصاد با خزانه‌داری قرار است در سال آینده ۲۰ هزار میلیارد تومان از محل درآمد‌های گمرکی به خزانه‌داری تحویل داده شود.



۳۱ هزار میلیارد تومان یارانه بیشتر

نوبخت در خصوص تفاوت مهم بودجه سال ۹۹ با سایر بودجه‌هایی که در دوران تحریم تدوین شده، گفت: «ویژگی اصلی و متفاوت لایحه بودجه ۹۹ نسبت به بودجه سال‌های قبل، تاثیر و ملاحظاتی است که شرایط تحریمی در اقتصاد کشور ایجاد کرده است. بر همین اساس تمام منابع، مخارج، سیاست‌ها و اهداف بودجه‌ای را متناسب با این شرایط تنظیم کردیم.» او در بخش دیگری از سخنان خود به سیاست‌های در پیش گرفته شده در بودجه نیز اشاره کرد. بر اساس سخنان نوبخت، مصارف در دو بخش و بر اساس سیاست جبران قدرت خرید مردم بسته شده است. قرار است در بخش هزینه‌های جاری، برای جبران قدرت خرید مردم تدابیری از قبیل افزایش ۱۵ درصدی حقوق‌ها و اختصاص ۶ هزار میلیارد تومان برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در نظر گرفته شود. تفاوت ساختار هزینه جاری بودجه سال ۹۹ با سال قبل آن، اختصاص ۳۱ هزار میلیارد تومان یارانه حمایتی برای افراد واجد شرایط از محل افزایش قیمت بنزین است.

با وجود اینکه قرار است در سال ۹۹ علاوه بر یارانه پرداختی، یارانه حمایتی معیشتی نیز پرداخت شود،
۳۱ هزار میلیارد تومان به تکالیف مالی و حمایتی دولت نیز اضافه می‌شود. هر چند این رقم از بودجه تامین نمی‌شود، اما اگر دولت نتواند یارانه پرداختی را تامین کند، ممکن است به سمت و سوی استفاده از بودجه عمرانی برود.



درآمد‌های نفتی کمتر از ۵۰ هزار میلیارد تومان

نوبخت، میزان درآمد‌های نفتی سال آینده را بین ۴۷ تا ۴۸ هزار میلیارد تومان تخمین زد. او پیش‌تر رقم فروش نفت در سال آینده را بین ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار برآورد کرده بود. رقم تخمین زده شده برای درآمد‌های نفتی در سال ۹۹ حدود ۳۰ درصد رقم ارایه شده برای بودجه ۹۸ است. نوبخت معتقد است کاهش درآمد‌های نفتی متاثر از تحریم نفت می‌تواند برای اقتصاد مفید باشد، چراکه اقتصاد کمتر تحت تاثیر تکانه‌های برون‌زای نشات گرفته از قیمت نفت قرار می‌گیرد. طبق گفته‌های او تمام منابع حاصل از صادرات نفت صرف طرح‌های عمرانی شده و حتی یک ریال آن نیز برای امور دیگری مصرف نمی‌شود. از سوی دیگر، واگذاری دارایی‌های مالی دولت نیز صرف تامین مالی برای بازپرداخت تعهدات طرح‌های عمرانی می‌شود.



۲۳ هزار میلیارد تومان فاصله بین بودجه عمرانی و فروش نفت

نوبخت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بودجه عمرانی برای سال آینده ۷۰ هزار میلیارد تومان است که نسبت به سال قبل که ۶۴ هزار میلیارد تومان بود، حدود ۵ درصد افزایش دارد. با وجود اینکه قرار است تمام منابع حاصل از فروش نفت صرف پروژه‌های عمرانی شود، فاصله‌ای ۲۳ تا ۲۲ هزار میلیارد تومانی بین بودجه عمرانی مدنظر دولت و منابع حاصل از درآمد‌های نفتی وجود دارد که به نظر می‌رسد دولت قرار است آن را با فروش دارایی‌های مالی و انتشار اوراق پرکند. بر اساس برنامه ششم توسعه دولت مجاز است تا سقف ۵۰ هزار میلیارد تومان اوراق مالی منتشر کند. با توجه به شرایط ویژه و برنامه‌های مختلف دولت برای افزایش قدرت خرید مردم، به نظر می‌رسد با تبصره‌ای در بودجه اجازه انتشار بیشتر اوراق به دولت داده می‌شود. هر چند انتشار بیشتر باعث بدهکاری دولت‌های آینده می‌شود.



ارز دولتی برای کالا‌های اساسی

علی ربیعی، سخنگوی دولت هفته گذشته از ادامه‌دار شدن روند تخصیص ارز دولتی به کالا‌های اساسی خبر داد، اما در یک اشتباه لسانی نرخ ارز را ۴۵۰۰ تومان اعلام کرده که نوبخت روز گذشته ضمن تصحیح اشتباه سخنگوی دولت، نرخ ارز دولتی در بودجه سال آینده را همان ۴۲۰۰ تومان اعلام کرد. مهار تورم نیز به عنوان یکی از اهداف سازمان برنامه در بودجه ۹۹ گنجانده شده است. طبق گفته‌های نوبخت برای اجرایی شدن این برنامه قرار است اول، ریالی از بودجه از پول پر قدرت تورم‌زا تهیه نشود و دوم، کالا‌های اساسی با همان نرخ ارز ۴۲۰۰ تومان تامین می‌شوند. به گفته او ارز نیمایی نیز در حدود هشت تا ۸۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده تا قیمت ارز همچنان در کنترل باشد. ایجاد فرصت شغلی برای یک میلیون نفر نیز از دیگر برنامه‌ریزی‌های سازمان برنامه و بودجه است. بر اساس گفته‌های نوبخت علاوه بر لایحه بودجه، برنامه مجزایی نیز برای اشتغال‌زایی به مجلس ارایه شده که می‌تواند ۲۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان شغل ایجاد کند.



خروج از رکود با ۳۰۰ هزار میلیارد تومان

افزایش مخاطرات حاصل از رکود و کاهش تولید، سبب شده که دستگاه‌های متولی دست به دامان سرمایه‌گذاری شرکت‌های دولتی شوند تا از این طریق چرخ تولید نیز بچرخد. بر اساس گفته‌های رییس سازمان برنامه در مجموع قرار است حمایت مالی در حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان توسط سرمایه‌گذاری دولت و شرکت‌های دولتی انجام شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از روزنامه اعتماد ، تاریخ انتشار: 17 آذر 1398 ، شماره: 4530 ، www.etemadnewspaper.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین