پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۳۲۷۳
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۲
یک کارگردان جوان اهل کرج گفت: سینما، باندبازی ها و روابط خاص خودش را دارد و اجازه نمی‌دهند افراد جوان به این راحتی ها وارد این عرصه شوند.

شعار سال:یک کارگردان جوان اهل کرج گفت: سینما، باندبازی ها و روابط خاص خودش را دارد و اجازه نمی‌دهند افراد جوان به این راحتی ها وارد این عرصه شوند.

 «امید شمس» نویسنده و کارگردان جوان البرزی که با ساخت فیلم‌های کوتاه «گذر»، «شب تولد»، «قرار» و مستند «زندگی سگی» و راهیابی به جشنواره های بین‌المللی افتخارآفرینی کرد و خوش درخشید، این روزها مراحل پیش‌تولید نخستین فیلم سینمایی خود به نام «ملاقات شرعی» را سپری می کند.

شمس کار خود را با پرداختن به سوژه های دفاع مقدس شروع کرده و در پرداختن به موضوعات مد نظرش، جسارت و اعتماد به نفس جالبی دارد. ورود به سینما را سخت می‌داند و برای حضور در این جایگاه بسیار تلاش کرده است.

در ادامه گفت‌و‌گو با این هنرمند جوان البرزی را از نظر می‌گذرانید:

- در ابتدا خودتان را معرفی کنید و از کارهایتان بگوئید.

شمس: امید شمس هستم، متولد سال 1369 و ساکن کرج، در رشته IT تحصیل کردم و پیش از این مدیر IT بودم، اما به دلیل علاقه ای که به سینما داشتم دانشگاه را رها کردم و از آن انصراف دادم و گام های اولیه را برای رسیدن به هدفم که سینما بود، برداشتم.

سال 1390 نخستین همکاری های خود را با انجمن سینمای جوان در کرج آغاز کردم و با ساخت فیلم کوتاهی جهت ارائه به استاد تصمیمم برای ورود به سینما قطعی شد و تمام امور مربوط به رایانه را کنار گذاشتم و پس از اتمام دوره خدمت سربازی برای نخستین بار به صورت حرفه ای به ساخت نخستین فیلم کوتاهم پرداختم.

فیلم های کوتاه «گذر» با موضوع دفاع مقدس، «شب تولد» و «قرار» با موضوع اجتماعی و مستند زندگی سگی که به نحوه زندگی برخی از کارتن خواب ها می پردازد آثاری هستند که در این چند سال موفق به تولید و ساخت آن ها شدم.

اصحاب قدرت مانع ورود جوانان به سینما می‌شوند

در حال حاضر نیز مشغول طی مراحل پیش تولید نخستین فیلم سینمایی خود هستم و از آنجایی که نوع کار، فصلی و نیازمند هماهنگی های خاص است و عوامل زیادی در آن فعالیت می کنند، پرهزینه است اما تمام تلاش خود را به کار می گیریم تا همه چیز به نحو احسن پیش برود و در صورتی که همه امورات به خوبی سپری شود از نوروز آینده مراحل اصلی آن کلید می خورد.

-چه رتبه‌هایی تاکنون در جشنواره ها کسب کرده اید؟

شمس: چند فیلم کوتاهی که موفق به ساخت و تولید آن ها شدم در کشور و جهان خوش درخشیدند و جوایز بین المللی گرفتم فیلم کوتاه «گذر» که نخستین کار حرفه ای من، به تهیه کنندگی و سفارش ستاد کنگره شهدای استان البرز ساخته شد، نامزد دریافت سیمرغ بلورین در جشنواره فجر و بهترین فیلم در بخش ایمان و امید جشنواره فیلم کوتاه تهران شناخته شد و در همه بخش ها کاندید بود.

این فیلم علاوه بر کسب رتبه در بسیاری از جشنواره های داخلی، رتبه دوم فیلم در جشنواره «برادری» ترکیه را کسب کرد و منتخب جشنواره «ارلیبرد» بلغارستان شد و در جشنواره ایرانی استرالیا به عنوان اثر منتخب معرفی شد.

همچنین فیلم کوتاه «شب تولد» به تهیه کنندگی مدرسه ملی سینمای ایران، علاوه بر دریافت رتبه های مختلف در کشور و دنیا، به دلیل کسب افتخار در جشنواره های مورد تأیید اسکار، به جشنواره اصلی اسکار 2019 معرفی شد. سال گذشته نیز فیلمنامه ای به رشته تحریر درآمد که در بخش رزیدانت جشنواره فیلم کن پذیرفته شد و در حال حاضر در مراحل نگارش نهایی است.

- با چه انگیزه ای این حرفه را ادامه دادید؟

شمس: من از کودکی علاقه زیادی به این کار داشتم اما به دلیل مشکلات مالی خانواده حتی امکان فکر کردن به سینما هم برایم وجود نداشت و ذهنیت من در مورد رشته سینما این بود که برای ورود نیاز به بودجه فراوان دارم که در توان مالی خانواده نبود و فعالیت در این حوزه جزئی از رویاهای کودکی من شده بود.

پدر من کارگر کفش ملی بود و زمانی که تعداد زیادی از کارکنان آن شرکت را تعدیل کردند پدر من نیز جزو هزاران کارگری بود که از کار بیکار و همین مسئله موجب شد به فکر تأمین هزینه های خود و خانواده بیفتم.

اصحاب قدرت مانع ورود جوانان به سینما می‌شوند

زمانی که احساس کردم توانایی فعالیت سینمایی را دارم به منظور پیشرفت های بیشتر، در آزمون ورودی مدرسه ملی سینما شرکت کردم و از بین هزار نفری که شرکت کرده بودند موفق شدم جزو 20 نفر انتخاب شده باشم. این مکان محیط خوب و بزرگی برای رشد بود اما به محض تغییر رئیس سازمان سینمایی، به دلیل وجود اختلاف نظرها و حفظ منافع افراد همه چیز به یکباره کنسل شد و این نشان می دهد که ایده‌های جوانان قربانی ریاست مسؤولان می‌شود.

در البرز کسی من را نمی‌بیند

یکی از مواردی که موجبات گلایه مرا فراهم می کند این است که تا کنون هیچ گونه حمایتی از سوی مسؤولان استانی نداشته ام حتی بهتر است بگویم هیچ مسؤولی در استان البرز مرا نمی شناسد و ادعای دوستان در حمایت از هنرمندان کذب است.

برای تصویر برداری قسمتی از فیلم کوتاه « قرار» نیاز به یک دستگاه خودروی حمل زباله داشتم؛ پس از رفت و آمدها و نامه نگاری های فراوان به شهرداری کمالشهر، هماهنگی های لازم انجام شد اما زمان تصویربرداری هیچ کس جواب تلفن ما را نداد و من مجبور شدم به کارگران شهرداری که در کوچه ها کار می کردند وجه نقدی پرداخت کنم تا با ما همکاری کنند.

نگران سرخورده شدن جوانان هستم

من واقعا نگران جوانانی هستم که با وجود این سرخوردگی ها قرار است در مسیر توسعه گام بردارند. اگر به دلیل عدم حمایت مسؤولین، نتوانند به اهداف خود برسند ممکن است از مسیر اصلی منحرف شده و به بیراهه کشیده شوند.

مسؤولانی که فقط به میز ریاست خود فکر می‌کنند و تنها دغدغه آن ها منافع شخصی و حزبی خودشان است نمی توانند حامی جوانانی باشند که با ذوق و انگیزه در راستای دستیابی به اهداف بلند مدت خود شبانه روز تلاش می کنند و این مسئله دردناک است.

اصحاب قدرت مانع ورود جوانان به سینما می‌شوند

در طول این مدت که به کشورهای دیگر سفر کردم در واقع استقبال مسؤولان آن ها از تولیدات من باعث شد به فکر تولید فیلم سینمایی بیفتم، در حالیکه انتظار داشتم این استقبال از سوی مدیران شهری که در آن ساکن هستم، صورت گیرد.

راهیابی به جشنواره «کن» کار ساده ای نیست و کمتر کسی را در استان البرز سراغ دارم که به این مهم دست یافته باشد، اما سال گذشته با کمک دوستم علیرضا قاسمی فیلمنامه بلندی نوشتیم که در این جشنواره پذیرفته شد.

در سفرهای زیادی که به کشورهای مختلف داشتم از نزدیک مشاهده می کردم که چگونه از فیلمسازان و جوانانی که در این مسیر فعالیت می کنند حمایت می شود اما در کشور ما اینگونه نیست و اگر هم باشد بسیار کم است به خصوص در استان البرز که اصلا این جوانان را نمی شناسند.

- آیا ورود به عرصه سینما آسان بود؟

شمس: مشکلات مالی و اوضاع اقتصادی خانواده بزرگترین مانعی بود که بر سر راه من وجود داشت.
البته ناگفته نماند سینما، باند بازی ها و روابط خاص خودش را دارد و اجازه نمی‌دهند افراد جوان به این راحتی ها وارد این عرصه شوند چرا که با ورود افراد جدید منافع افرادی به خطر می‌افتد. ورود به این عرصه کار ساده ای نیست. اما در کل کسی که دغدغه داشته باشد و تلاش کند با تولیدات خود دردی از دردهای جامعه را درمان کنند موفق و ماندگار خواهد بود.

- منظورتان از حمایت نکردن مسؤولان چیست؟

شمس: انتظار دارم جلساتی را ترتیب دهند تا جوانان فرصت بازگویی مشکلات خود را داشته باشند و درصدد رفع موانع قرار گرفته بر سر راه آنان و در واقع مشوقی برای ادامه راه آن ها باشند. با وجود بودجه هایی که به بخش فرهنگ این کشور اختصاص می یابد نباید جوانان هنرمندی که دغدغه فرهنگ جامعه را دارند هنوز اندرخم یک کوچه باشند.

شهردار «کلرمون» من را شناخت، اما شهردار «کرج» نه!

یکی از فیلم های کوتاهی که ساختم به نام «شب تولد» به جشنواره «کلرمون» فرانسه که مهم‌ترین جشنواره فیلم کوتاه جهان شناخته شده است راه یافت و ما برای شرکت در آن جشنواره دعوت شدیم؛ فضای عجیبی داشت؛ شهردار کلرمون و هیأت همراه برای تماشای فیلم های جشنواره در صف های طویل ایستاده بودند.

اصحاب قدرت مانع ورود جوانان به سینما می‌شوند

من نیز که به عنوان یکی از فیلمسازان شرکت کننده در جشنواره حضور داشتم مورد تشویق وی قرار گرفتم؛ سال گذشته که مجدد به فرانسه سفر کردم مرا شناخت و مورد لطف خود قرار داد. دردناک است که شهردار «کلرمون» ما را بشناسد اما شهردار کرج حتی نام ما را هم نشنیده است.

- پیشنهادی برای اقامت در خارج از ایران داشته اید؟

شمس: برای تولید فیلم از کشورهای دیگر پیشنهاد کار داشته ام اما هیچ وقت به این موضوع فکر نکرده ام زیرا معتقدم برای کار در سینما و تولیدات اثرگذار لازم است درآن منطقه زندگی کرده و از نزدیک نظاره گر فرهنگ و دغدغه های آن جامعه باشیم تا بتوانیم آثار مفیدی تولید کنیم که دردی از جامعه را درمان کنند.

باید برای مردم خودم فیلم بسازم

با وجود رزومه ای که دارم به سادگی می توانم برای کار در کمپانی های کشورهای دیگر اقامت بگیرم و می دانم حمایت بهتری نسبت به ایران از ما می شود اما تمایل قلبی من این است که برای کشور خودم و مردم خودم کار کنم تا بخشی از دین خود را به این مردم ادا کرده باشم زیرا دغدغه مردم دغدغه های ما نیز هست.

-چه هدف خاصی را دنبال می‌کنید؟

شمس: دلم می‌خواهد تأثیر گذار باشم و دوست دارم در این مسیر به موفقیت های بیشتری دست پیدا کنم. برای رسیدن به این هدف تلاش می کنم تا بتوانم فیلم هایی را بسازم و از این طریق رسالتی که بر عهده من گذاشته شده را به خوبی انجام دهم.

اصحاب قدرت مانع ورود جوانان به سینما می‌شوند

- آینده سینمای کشور را چطور می‌بینید؟

شمس: افراد جوان و با استعدادی در کشور هستند. هر کاری مشکلات خاص خود را دارد یکی کمتر و یکی بیشتر. ممکن است در طول مسیر با موانع و مشکلاتی مواجه شود که لازم است با همت و اراده، آن ها را پشت سر بگذارد تا به اهداف خود برسد؛ با وجود همه مشکلات اقتصادی موجود در کشور کار نشد ندارد. برخی از جوانان تخصص هایی دارند؛ نباید سرخورده و ناامید شوند و لازم است تمام توان و تلاش خود را به کار گیرند زیرا در بدترین شرایط نیز روزنه امیدی وجود دارد.

در این مقطع زمانی حساس و با وجود دشمنان کشور ایران، مسؤولان با حمایت از جوانان نباید اجازه دهند دشمن جوانان که سرمایه اصلی کشور هستند را ناامید کنند.

فارس: برای شما آرزوی موفقیت داریم و امیدواریم پله های ترقی را بیشتر و تندتر از گذشته طی کنید.

شمس: من نیز برای شما و همکارانتان در خبرگزاری فارس آرزوی سربلندی و عزت دارم.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس،تاریخ انتشار:11دی1398،کد خبر:13981011000728،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین