پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۴۵۸۸
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳
ایران پایگاه نظامی استراتژیک «عین‌الاسد» آمریکا در عراق را موشک‌باران کرد، این اولین حمله مستقیم یک کشور به منافع آمریکا در ۷۸ سال اخیر است. ترامپ برخلاف ادعای قبلی در یک منطق ضعیف ایران را دعوت به همکاری کرد! آیا ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ به سرنوشت کارتر دچار می‌شود؟

شعار سال:بعد از ساقط‌شدن گلوبال‌هاوک، برای دومین‌بار آمریکا هدف موشک‌های ایرانی قرار گرفت و بازهم عقب نشست. نه از جنگ با ایران خبری است، نه از واکنش و نه حتی از یک تهدید خشک و خالی. ساعاتی بعد از آنکه سپاه پاسداران در عملیات شهید قاسم سلیمانی، پایگاه آمریکایی عین‌الاسد در غرب بغداد را هدف قرار داد، کاخ سفید اعلام کرد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ساعت ۱۱ به وقت شرق آمریکا مقابل رسانه‌ها حاضر شده و از این عملیات و پاسخ‌های آمریکا خواهد گفت. در این حدفاصل اخبار و تحلیل‌های مختلفی منتشر شد اما همه منتظر بودند ببینند واکنش رئیس‌جمهور آمریکا به عملیات سپاه پاسداران چیست. شبکه‌های فارسی‌زبان در لندن به‌خط شده بودند تا پیش از این سخنرانی از امکان پاسخ شدیداللحن ترامپ بگویند. برخی هم می‌گفتند قرار است هدف قرار دادن ۵۲ نقطه‌‌ای که ترامپ در توئیتر هشدار آن را داده بود، عملیاتی شود. در ایران اما مواضع همان بود که پیش از این ذکر می‌شد، همان تئوری تجربه‌شده؛ «ایستادگی مانع جنگ است و عقب‌نشینی عامل آن».

ترامپ با بیش از ۳۰ دقیقه تاخیر مقابل دوربین‌ها حاضر شد، با برخی اعضای ارشد دولت. همه منتظر بودند ببینند ابرقدرتی که حالا یک دیوانه سکان اداره آن را در اختیار دارد، در مقابل سیلی سپاه چه واکنشی نشان می‌دهد، جمله اول اما همچون آب سردی بود بر سر مشتاقان بالاگرفتن درگیری‌ها، چراکه ترامپ از همان جمله اول عقب‌نشینی را آغاز کرد.

او سخنرانی خود را با «تا زمانی که من رئیس‌جمهور ایالات متحده هستم، ایران هرگز سلاح هسته‌ای نخواهد داشت» آغاز کرد، عبارتی که هیچ ربطی به نفس برگزاری نشست خبری و درگیری‌های دوجانبه در عراق نداشت. ترامپ در ادامه هم بیشتر از آنکه از پاسخ محکمی که آمریکا برای اولین‌بار در تاریخ دریافت کرده سخن بگوید، ترجیح داد همین پازل را تکمیل کند و سمت‌وسوی نشست خبری خود را به سمت اهداف انتخاباتی بکشاند.

خیلی‌ها در آمریکا گمان می‌کردند ترامپ دیوانه، «بازی بزدل» را به پایان خواهد رساند و با تمام قوا در خیابانی که تنها یک ماشین توان عبور از آن را دارد، جلو می‌رود و حریف را از میدان به ‌در خواهد کرد. توئیت‌های این چند روزه این گمانه را ایجاد کرده بود که تا آخر در بازی می‌ماند، اما انگار بزدل‌تر از این حرف‌ها بود و درحالی‌که تهدید می‌کرد ۵۲ نقطه از ایران را می‌زند، ناگهان فرار کرد! خبرها حکایت از این دارد که مشاورانش این ‌بار کارشان را درست انجام داده و حداقل توانسته بودند از یک فاجعه تاریخی در آمریکا جلوگیری کنند.

مشاور کارش این است که از بازگشت انبوه تابوت‌ها به واشنگتن جلوگیری کند.او در این سخنرانی چند پاراگراف بیشتر درباره حمله موشکی ایران به پایگاه‌ هوایی آمریکا نگفت و تنها مدعی شد هیچ سرباز آمریکایی در حمله شب گذشته آسیب ندیده است.

او اظهار کرد: «به اطلاع مردم آمریکا می‌رسانم هیچ آمریکایی‌ای در حمله شب گذشته آسیب ندید. همه سربازان ما سلامت هستند و تنها آسیب‌های جزئی به تجهیزات وارد شده است. به‌نظر می‌رسد ایران قصد دارد از رفتارهای خود دست بردارد.» عبارتی که البته معلوم نیست اگر واجد واقعیت است چرا همان صبح دیروز و ساعاتی پس از عملیات اعلام نشده است، چراکه اساسا اعلام چنین خبری قریب به ۱۹ ساعت زمان نیاز ندارد. البته این در حالی است که تصاویر پهپادی و فیلم‌های منتشرشده از نقاط اصابت موشک‌ها، از تخریب‌های گسترده و انفجارهایی خبر می‌دهد که حتی یکی از آنها می‌تواند خسارات سنگینی را به تجهیزات و ادوات آمریکایی‌ها و همچنین نیروهای مستقر وارد کرده باشد.

او مدعی شد: «ما با استفاده از یک سامانه هشدار که خیلی خوب جواب داد، توانستیم سربازان خود را به‌موقع نجات دهیم.» و البته این مساله را هم توضیح نداد که اگر سیستم‌های هشدار یا مقابله‌ای داشته‌اند چرا از به هدف خوردن موشک‌ها جلوگیری نکرده‌اند! پس از این جملات او بحث را کلا از عملیات شب گذشته خارج کرد و ترجیح داد این افتضاح تاریخی را ماست‌مالی کند، انگار نه ‌انگار که آمریکا در ۷۰ سال گذشته برای اولین‌بار موشک‌باران شده است! ابتدا به موضوع ترور حاج‌قاسم سلیمانی پرداخت و دوباره دروغ‌ها و توهین‌های خود را ادامه داد و با جابه‌جایی شهید و جلاد به نیروهای مقاومت و سپاه قدس نسبت تروریست داد.

جالب‌ترین نقطه این سخنرانی آنجایی بود که او درمورد اقدامات تنبیهی ایران سخن گفت و توضیح داد قرار است ایران را دوباره با تحریم‌های گسترده‌ای روبه‌رو کند، گویی که تحریم جدیدی هم باقی ‌مانده که انجام نداده باشد و او تازه می‌خواهد تحریم‌های گسترده! اعمال کند.از همین قسمت به بعد دونالد ترامپ سخنرانی انتخاباتی خود را آغاز کرد و با حمله به دموکرات‌ها گفت هزینه عملیات موشکی سپاه از پول‌هایی که برجام به ایران رسانده تامین شده است. او در این میان به دستاوردهای دولتش در اقتصاد و بازسازی ارتش هم سخن گفت و برای به رخ کشیدن آنها مقابل دموکرات‌ها گفت: «نیروهای نظامی آمریکا در دولت من با ۲.۳ تریلیون دلار کاملا بازسازی شده است.»

ترامپ که تعمدا تلاش می‌کرد از واکنش ایران و تخریب گسترده پایگاه اصلی آمریکا در عین‌الاسد سخن نگوید، به افزایش تولید نفت و گاز در آمریکا هم اشاره و آن را به‌عنوان نماد تغییرات بزرگ در آمریکا ذکر کرد.وی البته در پایان این سخنرانی سینوسی خود دوباره به ایران پرداخت ولی این‌بار با عوض‌کردن ۱۸۰ درجه‌ای مواضع خود و با عبور از تهدیدهای این چند روزه خود مدعی شد: «به مردم ایران و رهبران ایران می‌گویم که ما می‌خواهیم که شما آینده خوبی داشته باشید. ما دوست داریم با همه کشورهایی که خواستار صلح هستند همکاری کنیم.»

شعار سال، با اندکی تلخیص  و اضافات برگرفته از  روزنامه فرهیختگان، تاریخ انتشار:19 دی 1398، کد خبر: www.farhikhtegandaily.com،36170

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین