پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۷۰۳
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۹
بیش از 70 درصد تجهیزات مورد نیاز صنایع پتروشیمی توسط سازندگان داخلی تولید می‌شود که این تجهیزات ساخت داخل همگی مطابق با استانداردهای جهانی است.

شعارسال: احمد زارعی سرپرست مدیریت طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه این شرکت با 51 سال سابقه فعالیت دارد، گفت: با توجه به رسالت جدید شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان شرکتی حاکمیتی و توسعه‌ای، این شرکت وظیفه پشتیبانی و نظارت را بر عهده دارد.

زارعی افزود: تاکنون 59 میلیون تن ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در کشور نصب شده است که با توجه به این ظرفیت 46 میلیون تن محصول پتروشیمی در سال تولید می‌شود.

وی اصلیترین دلیل اینکه پتروشیمی‌ها به اندازه ظرفیت نصب شده تولید نمی‌کنند را مشکل خوراک عنوان کرد و گفت: امیدواریم با راه‌اندازی فازهای جدید پارس‌جنوبی و افزایش تولید گاز در کشور، پتروشیمی‌ها نیز به اندازه ظرفیت اسمی خود تولید داشته باشند.

سرپرست مدیریت طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به فعالیت 49 مجتمع تولیدی پتروشیمی ادامه داد: 2 مجتمع نیز وظیفه تامین یوتولیتی مجتمع‌های تولیدی را بر عهده دارند.

وی تعداد طرح‌های فعال و در دست اجرا در صنعت پتروشیمی را 50 طرح عنوان کرد و گفت: این طرح ها 49.3 میلیون تن در سال ظرفیت تولید محصول خواهند داشت که از این میزان 32.7 میلیون تن آن محصول قابل فروش بوده و سایر محصولات میان مجتمعی است.

زارعی سرمایه‌گذاری لازم برای بهره‌برداری از این طرح‌ها را 14 بیلیون دلار دانست و افزود: میانگین پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها 25.5 درصد است و در برخی طرح‌ها شاهد پیشرفت 98 درصدی پروژه هستیم و تعدادی از آنها تا یک سال آینده وارد چرخه تولید می‌شود.

وی در باره طرح‌های جدید نیز گفت: 25 طرح جدید برای افزایش ظرفیت تولید در آینده در دست بررسی است که با 21 بیلیون دلار 49 میلیون تن به ظرفیت تولید اضافه می‌کند که از این میزان 28.5 میلیون تن از آنها محصول قابل فروش در بازار خواهد بود.

وی به مزیت‌های ایران در بازار پتروشیمی اشاره کرد و گفت: از آن جمله می‌توان به موقعیت استراتژیک، وجود زیرساخت‌های مناسب، بازار مصرف داخلی، نیروی کار ارزان و متخصص، دسترسی به آب‌های آزاد، نزدیکی به بازار‌های هدف کشورهای همسایه و ... اشاره کرد که در کنار دارا بودن منابع نفت و گاز سرشار می‌تواند فرصت مناسبی برای توسعه این صنعت باشند.

زارعی در باره شرکت‌های فعال ایرانی در صنعت نفت و گاز افزود: اکنون شرکت‌های ایرانی در قالب E&P و EPC فعالیت می‌کنند که اکثر آنها مربوط به بخش خصوصی هستند که در کنار دولت با ارتقا سطح کیفی و کمی خدمات و با تلاش فراوان توانستند از سد تحریم‌ها و دوران گذار عبور کنند و به پشتوانه همین شرکت‌ها بود که انجمن‌هایی مانند استصنا در صنعت نفت شکل گرفت.

وی ادامه داد: به پشتوانه همین شرکت‌ها در چند ماه گذشته شاهد بهره‌برداری از 4 طرح بزرگ در صنعت پتروشیمی بوده‌ایم.

سرپرست مدیریت طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی خاطر نشان کرد: با تکیه بر تجربه این سال‌ها، این شرکت‌ها اکنون قابلیت رقابت در صحنه‌های بین‌المللی را دارا هستند.

زارعی در ادامه با اشاره به توان شرکت‌های ایرانی در ساخت کاتالیست‌ها و تکنولوژی‌های روز دنیا گفت: فعالیت بخش خصوصی در این حوزه از 20 سال پیش آغاز شد و اکنون این شرکت‌ها به توانمندانی در عرصه پیمانکاری در نفت و گاز تبدیل شده‌اند.

به گفته زارعی، اکنون شرکت‌های ایرانی در ساخت کاتالیست به توانمندی‌های زیادی رسیده‌اند و بخش اعظم کاتالیست‌ها در داخل کشور تولید می‌شود.

وی افزود: در سال گذشته پیمانکاران ایرانی 70 میلیارد دلار طرح در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی اجرا کرده‌اند که در اغلب موارد به تنهایی و در سایر طرح‌ها نیز با مشارکت خارجی‌ها به انجام رسیده است.

وی به 1100 شرکت ایرانی فعال در حوزه ساخت و تولید تجهیزات داخلی اشاره کرد و گفت: بالغ بر 100 هزار نفر در این شرکت‌ها فعالیت می‌کنند که در برخی موارد وارد ساخت تجهیزات‌ های‌تک شده‌اند.

وی ساخت کمپرسور، توربین‌های گازی و بخار، پمپ‌های فرآیندی و غیر‌فرآیندی، ساخت مخازن کروی، مخازن تحت فشار و... را از دستاوردهای شرکت‌های ایرانی در ساخت داخل عنوان کرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار خبر 27 مرداد 1395، کدمطلب: 132875 ،www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین