پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۷۹۴
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۸
وزیر سابق راه و شهرسازی گفت: مطمئن باشید تعداد افرادی که می گویند وارد خانه های مسکن مهر شدند و آب و برق و گازشان مشکل داشت و ناراضیان از مسکن مهر به تعداد انگشتهای دست است.

شعارسال: علی نیکزاد وزیر سابق راه و شهرسازی بعد از ظهر امروز (پنجشنبه 28 مردادماه) در ششمین روز از سی‌وسومین نشست جنبش عدالتخواه دانشجویی که در دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد درباره اهمیت مسکن و محل زندگی انسان گفت: مسکن محل خواب و خوابگاه نیست بلکه محل پرورش انسان های پاک است. امام علی سه دستاورد را برای حکومتش بیان می کند. داشتن آب و غذا و مسکن برای مردم کوفه. اینجا اهمیت تامین مسکن برای حکومت ها مشخص می شود و قانون اساسی جمهوری اسلامی یکی از مترقی ترین قانون های دنیاست. بعد از خوراک پوشاک و بهداشت و امنیت، تاکید بر این شده است که جمهوری اسلامی باید مسکن در اختیار مردم قرار دهد.

وی با اشاره به سخنان امام خمینی(ره) درباره اهمیت مسکن گفت: امام می‌فرماید‌ مسکن مقوله‌ای اثرگذار در ابعاد اجتماعی، روحی و معنوی است و ابعاد مختلف مسکن باید بررسی و مشکلات برطرف شود. امام فرمان می دهد که دولت باید مسکن و آموزش و بهداشت مردم را تامین کند و اولویت با محرومین باشد و در جمهوری اسلامی کسی بی سرپناه نباشد.

نیکزاد در ادامه به رویکرد دولت دهم در حوزه مسکن اشاره کرد و گفت: دولت دهم اقداماتش در باب مسکن بر اساس اعتقاد، عدالت، مهرورزی و «قانون ساماندهی تولید و عرضه مسکن» بود. هر اقدامی در دولت دهم انجام شده بر اساس این قانون بود.

وی افزود: متولیان دولت یازدهم در پی تغییر قانون«ساماندهی تولید و عرضه مسکن» هستند. این قانون بسیار مترقی نوشته شده است که اگر اجرا شود، مشکل مسکن برطرف خواهد شد اما به ما می گویند این قانون 70 باب داشت و شما ده تایش را اجرا کرید. ما می‌گوییم شما یکی‌اش را اجرا کنید.

وزیر مسکن دولت دهم اضافه کرد: دولت سابق وقتی بر سر کار آمد، مشاهده کرد که تعداد خانه‌های مسکونی نسبت به تعداد خانوارها، یک و نیم میلیون کمتر است. می بیند که جمعیتی 75 میلیونی، 3 میلیون مستاجر دارد. تعداد بسیاری جوان از سن ازدواج گذشته اند. پس قانون ساماندهی تولید و عرضه مسکن را اجرا می کند.

نیکزاد با اشاره به اینکه همه امتیازات داده شده در این قانون، برای اشخاص حقیقی، حقوقی و پیمانکاران نیست خاطر نشان کرد: این امتیازات تنها برای «واجدین شرایط» است. یعنی افرادی که از جمهوری اسلامی، خانه، زمین و وام یارانه‌دار دریافت نکرده‌اند.

وی به تشکیل، «شورایعالی مسکن» برای اجرای قانون«ساماندهی تولید و عرضه مسکن» با حضور رئیس جمهور و وزرا اشاره و خاطرنشان کرد: هر 15 روز مباحث را رصد و کارها را انجام می شد. سعی کردیم، در دولت ید واحد به وجود آوریم.

وی با انتقاد از عملکرد دولت یازدهم در زمینه برخورد با اقشار جامعه گفت: اعتقاد عزیزان ما در دولت یازدهم این است که ما با قشر کم درآمد و مستضعف و متوسط کاری نداریم بلکه باید بازار را درست کنیم تا اقتصاد کلان درست شود. وقتی درست شد، تولید ناخالص ملی بالا می رود و سپس مشکلات حل می شود.

نیکزاد با اشاره به بی سابقه بودن نهضت مسکن در دولت سابق گفت:در طول تاریخ جمهوری اسلامی آرزوی تولید یک میلیون مسکن در یک سال وجود داشت. اما در سال 89 یک میلیون و 151 هزار واحد مسکونی در یک سال در کشور ساخته شد و بعد از 60 سال تعداد واحدهای مسکونی از تعداد خانوارها پیشی گرفت.

وزیر سابق مسکن و شهرسازی کار انقلای و فکر جهادی را لازمه پیشبرد اهداف دانست و تاکید کرد: ما معتقدیم که اقدامات ما در دولت های نهم و دهم در زمینه مسکن کاملاً در زمینه اقتصاد مقاومتی بود.

نیکزاد افزود: مطمئن باشید تعداد افرادی که می گویند وارد خانه های مسکن مهر شدند و آب و برق و گازشان مشکل داشت و ناراضیان از مسکن مهر به تعداد انگشتهای دست است.

وی درباره پروژه مسکن مهر گفت: ما در پروژه مسکن مهر حتی یک متر مکعب بدون نظر نظام مهندسی و بدون اخذ پروانه نساختیم.

علی نیکزاد با اشاره به بومی بودن مسکن مهر گفت: زمانی که تحریم در اوج خودش بود ما در صنعت ساختمان تمام مصالح ساختمانی‌مان از قبیل گچ، میلکرد، در و پنجره تماما بومی بود و پس از بازدید چند رئیس جمهور از این طرح می‌توانستیم حتی صادرات هم رونق دهیم.

وزیر راه‌، مسکن و شهرسازی دولت دهم از استقبال کشورهای آمریکایی لاتین و کشورهای منطقه‌ای خبر داد و گفت: در آمریکای لاتین، در سوریه و چند کشور منطقه‌ای این طرح پیاده شد و کشور آذربایجان همسایه شمالی ما از این طرح الگو برداشت.

نیکزاد علت پایین بودن قیمت مسکن مهر را تسهیل کردن تسهیلات برای ساختمان‌سازی توسط دولت بیان کرد و گفت: دولت در پروژه مسکن مهر در مسائل هزینه‌بر تخفیف ایجاد کرده بود به عنوان مثال تامین اجتماعی به جای اینکه 20 تومان بگیرد 7 تومان گرفته بود، شهرداری محترم به جای اینکه 600 هزار تومان بگیرد 10 هزار تومان گرفته بود، نظام مهندسی به جای 25 هزار تومان 3 هزار تومان گرفته بود اگر اینها را جمع کنیم خواهیم دید که می‌شود با 300 میلیون تومان خانه ساخت.

وی درباره ساخت مسکن در بافت فرسوده شهری گفت: ما 72 هزار بافت فرسوده در کشور داریم و در سال 92 و در زمان انتخابات ریاست جمهوری هر 7 نامزد انتخاباتی در شعارهای تبلیغاتی خود وعده انقلاب در بافت فرسوده را دادند حال یک گوشه از این انقلاب را نشان دهند.

نیکزاد با اشاره به تسهیلات دولت سابق در زمینه ساخت مسکن در بافت فرسوده شهری گفت: ما در زمان دولت دهم سالی 50 هزار واحد وام با سود 12 درصد می‌دادیم که باعث می‌شد ما در بافت فرسوده بتوانیم خانه‌ها را نوسازی کنیم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار خبر 28 مرداد 1395، کدمطلب: 1161705 ،www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین