پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۸۲۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۳
رایزن پیشین کشورمان در افغانستان گفت: روابط آمریکا با طالبان از گذشته شکننده بود و حالا هم بیش از پیش شکننده شد که بر مذاکرات تاثیرگذار خواهد بود.

شعارسال: «عبدالمحمد طاهری» رایزن پیشین کشورمان در افغانستان در تشریح ابعاد سرنگونی هواپیمای آمریکا توسط طالبان و تاثیر آن بر مذاکرات صلح افغانستان اظهار کرد: تا به این لحظه به صورت دقیق مشخص نشده که چه اتفاقی برای هواپیمای حامل نظامیان و افسران آمریکایی‌ رخ داده است. طالبان از یک سو به صورت کاملاً مشهود مسئولیت سرنگونی این هواپیما را به عهده می‌گیرد و از سوی دیگر شاهد آن هستیم که پنتاگون اظهارات سخنگوی طالبان مبنی بر سرنگونی هواپیمای آمریکا توسط طالبان را تکذیب می‌کند. طبیعی است زمانی که دو طرف اطلاعات را به صورت قطره‌چکانی ارائه می‌کنند و از اعلام واقعیت خودداری می‌کنند، نمی‌توان تحلیل واقعی و درست در این رابطه ارائه کرد. اما آنچه که در این میان باید متوجه بود این است که ارتباط طالبان و آمریکا فقط در مذاکرات خود را نشان داد که البته شکننده بود.

وی ادامه داد: معتقدم روابط طالبان قبل از سرنگونی هواپیمای آمریکایی شکننده بود اما حالا که این اتفاق رخ داده، این روابط بیش از حد شکننده خواهد شد و بدون تردید خود را به مرور زمان نشان می‌دهد. اینکه طالبان هواپیما را ساقط کرده، موضوع بسیار پیچیده‌ و البته بسیار دور از ذهن است؛ ارتفاع پرواز هواپیمای آمریکا با تسلیحات طالبان تطبیق ندارد و به نظرم آنها در این ماجرا دخل و تصرف ندارند. ماجرای سرنگونی هواپیمای آمریکایی یکی از نادرترین موضوعاتی است که مشابه آن را در افغانستان ندیده‌ایم. از سوی دیگر طالبان در خلال مذاکره با آمریکا تعهد داده است که دست به اقدامات این‌چنینی نزد؛ به همین دلیل است که معتقدم این اقدام (حتی اگر طالبان مجری آن نبوده باشد) بدون شک تاثیرات خود را بر روند مذاکرات صلح خواهد گذاشت. از این‌رو باید منتظر بود تا اطلاعات تکمیلی منتشر شود و باید ببینیم که پنتاگون و مقامات امنیتی – نظامی ایالات متحده چگونه در این خصوص موضع می‌گیرند؛ چراکه این یک موضوع بسیار مهم در منطقه به حساب می‌آید.

این کارشناس مسائل جنوب آسیا با اشاره به سناریوی احتمالی آمریکا برای سانسور و بایکوت این پرونده، گفت: اینکه پنتاگون تا به امروز هیچ اشاره دقیقی به موضوع نمی‌کند و صراحتاً می گوید که طالبان در این ماجرا دخیل نبوده، تا حدودی ممکن است به مذاکرات صلح برگردد. عده‌ای معتقدند که آمریکایی‌ها به دلیل مذاکراتی که در پیش است، نمی‌خواهند این مساله باعث به انحراف کشیده شدن مذاکره با طالبان شود؛ حتی آنها معتقدند که آمریکایی‌ها در این فضا مذاکرات را ادامه خواهند داد اما به نظر من این تحلیل غلط است. اینکه یک هواپیمای آمریکایی توسط طالبان ساقط شود و سرنشینان آن افسران درجه یک سازمان سیا و ارتش آمریکا باشند و آمریکایی‌ها هیچ واکنشی از خود نشان ندهند، مقدار زیادی خوشبینانه است. در اینجا یک احتمال وجود دارد که هواپیمای آمریکایی توسط جریان‌های انشعابی طالبان ساقط شده باشد اما به هر حال هر چه که باشد موضوع کشته شدن افسران آمریکایی‌ را نمی‌توان نادیده گرفت.

طاهری افزود: مساله دیگر این است که در ویدئوها و تصاویری که توسط طالبان منتشر و در رسانه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، کاملاً مشخص است که فقط سقفِ هواپیما دچار سانحه شده و مابقی بدنه و بال‌ها سالم هستند. سوال اصلی اینجاست که اگر این هواپیما با موشک هدف قرار گرفته، چرا اینقدر سالم است؟ این موضوع‌ها همچننان بدون پاسخ مانده است و باید حل شود اما مساله مهمتر نوع برخورد پنتاگون و دولت دونالد ترامپ با این پرونده است. اگر واقعاً طالبان هواپیما را ساقط کرده باشد و پنتاگون هم آن را تایید کند، بدون تردید هزینه‌های هنگفتی برای دولت ترامپ به بار خواهد آمد. از جهتی دیگر ممکن است طالبان هواپیما را ساقط کرده باشد و دولت ترامپ به دلیل مسائل انتخابات و استیضاح، همانند پرونده عین‌الاسد آن را لاپوشانی و تکذیب کند که این موضوع هم می‌تواند به سقوط وی و تیمش در ایالات متحده منجر شود. به هر ترتیب فکر می‌کنم ترامپ در این پرونده مورد هجمه قرار خواهد گرفت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در روزهای اخیر خیلی‌ها به دنبال این بودند که موضوع سرنگونی هواپیمای آمریکا در وضعیت فعلی را به گردن ایران بیاندازند و متاسفانه برخی‌ در داخل کشور به صورتی موضع می‌گیرند که این سناریو را به نفع آنها تایید می‌کند. در این مسیر عده‌ای دیگر پاکستان را متهم می‌کنند؛ اما باتوجه به سیاست خارجی جدید دولت عمران خان باید بگویم که این موضوع هم نادرست است؛ چراکه درگیری پاکستان، با دولت افغانستان است، نه آمریکا و به این جهت این سناریو بسیار ضعیف است. بنابراین با توجه به اینکه افراد بسیار مهمی در این هواپیما حضور داشته‌اند، فکر نمی‌کنم که پنتاگون و دولت ترامپ تا این حد احمق باشند که بخواهند اصل قضیه را مخفی کنند. به هر ترتیب این موضوع دیر یا زود بر مذاکرات صلح تاثیر خواهد گذاشت و خروجی آن مطلوب نخواهد بود. 

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: 9بهمن1398، کدخبر: 865509: www.ilna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Denmark
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
0
0
سیاست که پدر و مادر نداره شده قضیه ایران و آمریکا
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین