پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۵۸۶۴۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۶
دانشگاه فرهنگیان اگرچه وظیفه مهم تربیت معلم برای نظام آموزش و پرورش کشور را بر عهده دارد، اما سال‌هاست این دانشگاه متناسب با نیاز آموزش و‌پرورش برای تأمین معلم، محور توجه نبوده است و مدعای این کلام، کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو و محرومیت دانشگاه فرهنگیان از حداقل امکانات رفاهی و خوابگاهی است که حالا هم اختصاص نیافتن سرانه رفاهی به دانشگاه فرهنگیان موجب اعتراض دانشجومعلمان شده است.
شعارسال: کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجومعلمان بابت ارائه خدمات رفاهی در دانشگاه فرهنگیان باعث اعتراض آنها شده و هم‌اکنون زمزمه‌هایی از بررسی و حل مشکل مطرح است.
 
 دانشگاه فرهنگیان اگرچه وظیفه مهم تربیت معلم برای نظام آموزش و پرورش کشور را بر عهده دارد، اما سال‌هاست این دانشگاه متناسب با نیاز آموزش و‌پرورش برای تأمین معلم، محور توجه نبوده است و مدعای این کلام، کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو و محرومیت دانشگاه فرهنگیان از حداقل امکانات رفاهی و خوابگاهی است که حالا هم اختصاص نیافتن سرانه رفاهی به دانشگاه فرهنگیان موجب اعتراض دانشجومعلمان شده است.
 
دانشگاه فرهنگیان حتی از نظر نسبت دانشجو به عضو هیئت علمی و از نظر فضای آموزشی نیز نیازمند توجه اساسی است.
 
از سوی دیگر کسر هزینه‌های شبانه‌روزی به طور ثابت و یکسان و بدون توجه به استفاده دانشجویان از این خدمات (25 درصد برای دانشجویان غیرخوابگاهی و  45 درصد برای دانشجویان خوابگاهی)، موضوعی است که از ابتدای تأسیس دانشگاه وجود داشته است.
 
حالا چند وقتی است، کسر 45 درصد از حقوق دانشجومعلمان بابت سرانه غذایی و خوابگاهی موجب اعتراض آنها شده است، البته این روال سال‌هاست که در دانشگاه فرهنگیان و پیش‌تر از آن مراکز تربیت معلم وجود دارد اما اینبار دانشجومعلمان می‌گویند این روند غیرقانونی است و دانشگاه فرهنگیان نیز باید همانند سایر دانشگاه‌ها از سرانه رفاهی بهره‌مند شود.
 
تنها دانشگاه دولتی که سرانه غذایی ندارد
 
جمعی از دانشجومعلمان در این رابطه می‌گویند: "نیمی از حقوق یک میلیون و 500 هزار تومانی دانشجومعلمان به دلیل تعلق نگرفتن سرانه غذایی به دانشگاه کسر می‌شود و دانشگاه فرهنگیان تنها دانشگاه دولتی است که سرانه غذایی ندارد، دانشگاه‌های بورسیه دیگر مانند شهید رجایی و علوم قضایی از این سرانه برخوردارند.
 
کسر 45 درصد از حقوق دانشجویان خوابگاهی معادل 800 هزار تومان و 25 درصد از دانشجویان غیرخوابگاهی معادل 400 هزار تومان به صورت ماهانه است، در حالیکه ممکن است دانشجومعلمان در طول ماه سه یا چهار بار از غذای دانشگاه استفاده کنند اما مبلغ مربوط به غذا به طور کامل ابتدای هر ماه از حقوق آنها کسر می‌شود، خواست ما دانشجومعلمان تعلق سرانه غذایی و رفاهی به دانشگاه فرهنگیان مانند سایر دانشگاه‌‌ها است و در این رابطه مجلس باید اقدام کند و برای تغییر قانون متعهدین خدمت مصوب سال 69 گام بردارند".
 
در حالیکه اعتراض دانشجومعلمان به کسر 45 درصد از حقوقشان بابت سرانه رفاهی و غذایی آن هم با این توجیه که سرانه به دانشگاه فرهنگیان تعلق نمی‌گیرد، افزایش یافته، مسئولان دانشگاه فرهنگیان و وزارت آموزش و پرورش براین باورند که کسر این مبلغ قانونی است.
 
کسر از حقوق دانشجومعلمان قانونی است
 
به دو گزاره زیر از قول دو نفر از مسئولان توجه کنید؛ پرویز انصاری‌راد معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در اینباره به تسنیم می‌گوید: قانون متعهدین خدمت در سال 69 مورد بازنگری قرار گرفت که طبق این قانون برای هزینه‌های رفاهی، خوابگاهی، تغذیه و فوق برنامه 45 درصد از حقوق دانشجو‌معلمان کسر می‌شود، این رقم در برخی ایام به 50 درصد هم رسید؛ بنده در ایام دانشجویی 1440 تومان حقوق داشتم که 720 تومان آن را برای مسائل رفاهی و خوابگاهی کسر می‌کردند؛  تلاشمان بر این است بهترین کیفیت خدمات رفاهی را به دانشجومعلمان ارائه دهیم و اگر قرار باشد مبلغی از حقوق آنها کسر نشود، باید بودجه مورد نیاز برای ارائه خدمات رفاهی تأمین شود، مجلس می‌تواند در این رابطه قانونی مصوب کند تا بودجه‌ای برای مسائل رفاهی دانشجومعلمان در اختیار دانشگاه فرهنگیان قرار بگیرد.
 
علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش نیز در اینباره می‌گوید:درباره این موضوع باید از کانال‌های مربوطه پیگیر باشیم و بر همین اساس وزیر آموزش و پرورش هم تمهیداتی را در نظر گرفته است که از جمله آن در نظر گرفتن عددی ثابت به جای کسر درصد از حقوق دانشجو معلمان است؛ یعنی به جای آنکه بر حسب میزان حقوق درصدی از آن کسر شود یک عدد ثابتی در نظر بگیریم و بر این اساس مبلغی از حقوق دانشجو معلمان کاسته شود که این موضوع از طریق معاونت برنامه ریزی و توسعه در حال پیگیری است.
 
در حالیکه مسئولان می‌گویند مبنای کسر 45 و 25 درصد از حقوق دانشجومعلمان براساس قانون متعهدین خدمت است، برخی دانشجویان و اساتید دانشگاه معتقدند که در قانون درصد خاصی اشاره نشده است.
 
با این وجود به نظر می‌رسد، تلاش‌هایی برای حل این مشکل توسط وزارت آموزش و پرورش در حال انجام است  همچنین برخی نمایندگان مجلس از جمله حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان نامه‌ای را به دیوان عدالت اداری نوشته‌اند تا مبنای قانونی یا غیرقانونی بودن کسر 45 درصد از حقوق دانشجومعلمان مشخص شود اما هنوز پاسخی به این نامه داده نشده است!
 
با این وجود در جلسه اخیر فراکسیون فرهنگیان مجلس با حضور محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش وپرورش مشکل کسر 45 درصد از حقوق دانشجومعلمان مطرح شد، در اینباره رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس به تسنیم گفت:این موضوع در این جلسه مطرح شد که وزیر آموزش وپرورش گفت به زودی هیات امنای دانشگاه فرهنگیان، موضوع  کاهش 45 درصد از حقوق دانشجومعلمان، بابت سرانه غذایی را حل خواهد کرد.
 
باید دید در هفته‌های آینده با تشکیل هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان چاره‌ای برای این موضوع اندیشیده خواهد شد، هر چند که برای حل اساسی مشکل و کسر نشدن رقمی از حقوق دانشجومعلمان اینبار توپ در زمین مجلس است تا در فصل بررسی بودجه، سرانه رفاهی مشخصی را برای دانشگاه فرهنگیان در نظر بگیرند.
 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  ازخبرگزاری  تسنیم  ،تاریخ انتشار:  11  بهمن    1398،کدخبر: 2192409  ،www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
France
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
0
0
از اولش این فرهنگی ها مزایای خوبی دریافت کردن و میکنند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین