پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۲۵۸۲۰۶
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۸
بلاتکلیفی دانشگاه فرهنگیان میان قوانین جدید و قدیمی باعث ایجاد تبعیض برای دانشجو معلمان شده است.

شعارسال: ماجرای گلایه‌شان صحبت امروز و دیروز نیست، ماجرا مربوط به سال‌ها پیش و زمان فعالیت تربیت برمی‌گردد، قانون متعهدین خدمت که در سال ۶۹ مورد بازنگری قرار گرفت و طبق این قانون برای هزینه‌های رفاهی، خوابگاهی، تغذیه و فوق برنامه ۴۵ درصد از حقوق دانشجو‌معلمان کسر شد که این رقم در برخی موارد به ۵۰ درصد هم رسیده است.

حالا بعد از حدود ۳۰ سال دانشجومعلمان از این تبعیضی که میان خودشان و دانشجویان بورسیه سایر دانشگاه‌ها و دستگاه‌ها وجود دارد، گلایه دارند و خواستار حذف این کسری از حقوقشان هستند، اما سوال اینجاست آیا منابع اعتباری کافی در اختیار وزارت آموزش و پرورش با دانشگاه فرهنگیان قرار دارد تا هزینه‌های رفاهی و خوابگاهی و سرانه غذایی برای دانشجومعلمان فراهم شود؟

دانشگاه فرهنگیان در وزارت علوم گم شده است؟

براساس آنچه مسئولان دانشگاه فرهنگیان می‌گویند آنچه موجب کسری ۴۵ درصدی از حقوق دانشجومعلمان می‌شود، نبود سرانه غذایی و رفاهی به دانشگاه فرهنگیان از سوی وزارت علوم است.

پرویز انصاری راد معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در این باره گفته است که سرانه دانشجویی دانشگاه یک چهارم دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم است، علاوه بر آن به دلیل آنکه دانشجومعلمان تحت پوشش قانون متعهدین خدمت هستند وزارت علوم به دانشگاه فرهنگیان سرانه غذایی و رفاهی پرداخت نمی‌کند بنابراین برای تامین رفاهیات دانشجویان ناگزیر به کسر ۴۵ درصدی حقوق آن‌ها هستیم که معادل ۷۰۳ هزار تومان می‌شود.

بلاتکلیفی دانشگاه فرهنگیان میان وزارتخانه‌های علوم و آموزش و پرورش

آنچه از اظهارات مسئولان دانشگاه فرهنگیان و گلایه‌های دانشجومعلمان برمی‌آید آن است که دانشگاه فرهنگیان با قدمتی حدود ۸ ساله بلاتکلیف میان قوانین جدید دانشگاه و قوانین سابق تربیت معلم گیر افتاده است و حالا شرایطی بینابینی میان این قوانین دارد.

البته از مزایا متفاوت این دانشگاه نظیر احتساب دوره تحصیلی در سنوات خدمت، معافیت از سربازی، تضمین شغل بعد از دانش آموختگی و تفاوت‌های این چنینی دیگر نباید غافل شد، اما با توجه به تغییر رویکردی که بعد از تعطیلی مراکز تربیت معلم و ایجاد دانشگاه فرهنگیان برای تربیت معلمان نسل‌های آینده انجام شد، این انتظار وجود دارد که زیرساختی قانونی و لازم برای دانشجومعلمان فراهم باشد.

علی اللهیار ترکمن معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش، درباره تمهیدات این وزارتخانه برای جبران کسری ۴۵ درصد از حقوق دانشجو معلمان و گلایه‌های آن‌ها نسبت به این موضوع اظهار کرد: درباره این موضوع باید از کانال‌های مربوطه پیگیر باشیم و بر همین اساس وزیر آموزش و پرورش هم تمهیداتی را در نظر گرفته است که از جمله آن در نظر گرفتن عددی ثابت به جای کسر درصد از حقوق دانشجو معلمان است؛ یعنی به جای آنکه بر حسب میزان حقوق درصدی از آن کسر شود یک عدد ثابتی در نظر بگیریم و بر این اساس مبلغی از حقوق دانشجو معلمان کاسته شود که این موضوع از طریق معاونت برنامه ریزی و توسعه در حال پیگیری است.

او درباره بهای غذای دانشجو معلمان گفت: غذای دانشجویی در دانشگاه‌های زیر مجموعه وزارت علوم از سه طریق سرانه غذا، غذای تعلق گرفته به دانشگاه، هزینه پرداخت شده توسط دانشجو و کمک صندوق رفاه تامین می‌شود و در سه درجه برحسب نوع و میزان غذا دسته بندی می‌شود. در دانشگاه فرهنگیان کمک صندوق رفاه برای تامین غذا وجود ندارد که در این مورد دانشگاه باید پیگیر موضوع شود، اما دیگر مجاری در نظر گرفته شده برای بهای غذا در دانشگاه فرهنگیان هم وجود دارد.

اللهیار ترکمن افزود: در اعتبارات دانشگاه فرهنگیان مبلغی به عنوان یارانه غذا در نظر گرفته می‌شود علاوه بر آن باید توجه داشته باشیم که تحصیل در این دانشگاه تفاوت‌هایی با دیگر دانشگاه‌ها داشته و شبانه روزی است و در نتیجه هزینه خوابگاه هم وجود دارد.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش تصریح کرد: باید به این موضوع هم توجه داشته باشیم که قانون را به طور کامل بپذیریم اگر تحصیل در دانشگاه فرهنگیان موجب استخدام می‌شود معافیت سربازی به دنبال دارد یا دوران تحصیل جزء سنوات دانشجویان در نظر گرفته می‌شود در کنار این موارد کسر بخشی از حقوق هم برای غذا و خوابگاه وجود دارد و همه این موارد از پیش اطلاع رسانی می‌شود.

او بیان کرد: دانشجو معلمان خیلی زود وارد نگاه‌های صنفی شده‌اند و به آن‌ها توصیه دارم بهتر است در این دوران به کیفیت تحصیل و علم آموزی هر چه بهتر توجه داشته باشند. برای فعالیت‌های صنفی باید از مسیر‌های مربوط به آن وارد شد ضمن آنکه پیگیر شرایط تحصیل و مسائل همکارانمان هستیم.

ماجرای کسری حقوق دانشجومعلمان حالا نه تنها در آموزش و پرورش بلکه در مجلس هم مطرح شده است تا شاید بهارستانی‌ها راه چاره قانونی برای آن بیابند؛ هرچند موضع وزارت علوم در این قضیه هنوز مشخص نیست و فعلا باید وزارت آموزش و پرورش و مجلسی ها شد تا ببینیم آیا منابع مالی کافی در اختیار آموزش و پرورش برای تامین رفاهیات دانشجو معلمان قرار می‌گیرد یا خیر یا آنکه قوانین بعد از حدود ۳۰ سال بار دیگر مورد بازنگری قرار خواهند گرفت؟

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 9بهمن1398، کدخبر: 7225534: www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین