پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۰۰۸۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۷
یک فعال محیط زیست با اشاره به تخلیه زباله در تالاب بندون ایذه گفت: شیرابه‌های این زباله‌ها در فصل بارندگی در تالاب نفوذ می‌کند و وارد سفره‌های زیرزمینی می‌شود و در فاصله چند صد متر آن طرف‌تر از طریق چاه‌های حفر شده، آب همین سفره‌های زیرزمینی به مصرف شرب مردم می‌رسد.

شعار سال: هژیر کیانی اظهار کرد: تالاب بندون ایذه با وسعت یک هزار و ۲۰۰ هکتار، در گذشته معیشت چند هزار نفر از روستایان و دامداران اطراف تالاب را تامین می‌کرد و دروازه ورودی پرندگان مهاجر بوده است. در سال‌های اخیر شرکت‌های آبفا روستایی و شهری بدون مطالعه و توجه به ارزش‌های تالاب، با حفاری چاه در اطراف این تالاب، معیشت روستاییان را نابوده کرده‌اند و با احداث این چاه‌ها و انتقال آب باعث خشکی تالاب شدند.

وی افزود: برداشت بی‌رویه و غیرکارشناسی و تعدد چاه‌ها در اطراف این تالاب، باعث خشکی تالاب شده است. برداشت‌های بی‌رویه از منابع زیرزمینی همچنان ادامه دارد و این مساله یکی از دلایل خشکی تالاب است.

دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان گفت: بخشداری‌ها، ناظر قانون مدیریت جامع پسماند و دهیاری‌ها مجری قانون مدیریت دفع پسماند هستند اما در یک اقدام، زباله‌های دهیاری‌های روستای کلدوزخ را در مرکز تالاب بندون انباشت می‌کنند و می‌سوزانند. البته گزارش‌هایی به دست ما رسیده که زباله‌های روستاهای دیگر نیز به صورت شبانه در این تالاب تخلیه می‌شوند.

کیانی تصریح کرد: حدود سه سال است که زباله‌های روستاها در این تالاب، دپو و سوزانده می‌شود.

وی ادامه داد: مشاهده شده که گاوهای شیری روستاییان از این زباله‌ها که بسیار خطرناک و عفونی هستند و می‌توانند منبع بسیاری از بیماری‌ها باشند، تغذیه می‌کنند.

این فعال محیط زیست گفت: از طرف دیگر، شیرابه‌های این زباله‌ها در فصل بارندگی در تالاب نفوذ می‌کند و وارد سفره‌های زیرزمینی می‌شود و در فاصله چند صد متر آن طرف‌تر از طریق چاه‌های حفر شده، آب همین سفره‌های زیرزمینی به مصرف شرب مردم می‌رسد در حالی که این آب، انواع آلودگی‌ها را با خود دارد و این اقدام، تهدیدی علیه بهداشت عمومی شهروندان ایذه است.

کیانی بیان کرد: بخشدار مرکزی ایذه اگر شجاعت لازم را داشته باشد، به دلیل ظلمی که به مردم کرده‌اند و زباله‌هایی که می‌سوزانند و دود آن به سمت مردم می‌رود، ‌باید استعفا می‌داد.

دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان با اشاره به تشکیل بیش از ۲۰۰ پرونده زمین‌خواری در خصوص تالاب بندون، تصریح کرد: در سال‌های گذشته در یک جلسه غیرکارشناسی، تصمیمی غیرکارشناسی گرفته شد و تالاب بندون را به مسکن و شهرسازی واگذار کردند و در واقع تالاب بی‌صاحب شده است. از طرف دیگر نمی‌شود تالاب را تغییر کاربری داد. شاید این تصمیم در تاریخ ایران بی‌سابقه باشد، البته اخیرا در مصوبه‌ای عنوان شده که اراضی این تالاب قابل بازگشت هستند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ 19 بهمن 98، کد مطلب: 98111913556: www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
France
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
0
0
بعد میگن کرونا آنفلوآنزا هزار و یک مریضی انقد وقتی محیط زیست ما داغونه انقد ما تو مدیریت پسماندمون مشکل داریم تو تصفیه آب مشکل داریم تو فاضلاب مشکل داریم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
0
0
شیرابه‌های این زباله‌ها در فصل بارندگی در تالاب نفوذ می‌کند و وارد سفره‌های زیرزمینی می‌شود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین